تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۵۸۴۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ادامه روند نزولی قیمت سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، با توجه به ادامه کاهش تقاضا در بازار‌های آتی و سوآپ و کاهش علاقه به خرید به دلیل روند نزولی در بازار، قیمت سنگ آهن دریایی چین کاهش یافت.

سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز سه شنبه (۱۰ ماه می) در واکنش به ادامه کاهش تقاضا در بازار‌های آتی و سوآپ و چشم انداز بدبینانه بازار سنگ آهن در چین، کاهش بیشتری یافت.

عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) با کاهش باز شد و ۳.۴۱ درصد کمتر از قیمت بسته قبلی، یعنی با قیمت ۸۰۶.۵ یوان (۱۲۰ دلار) بسته شد.

فعالان بازار گزارش دادند این روند در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۵:۴۰ بعدازظهر روز شنبه (۱۰ ماه می) به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن نسبت به روز جمعه که برابر ۱۲۹.۳۳ دلار در هر تن بود، حدود ۲.۸۳ دلار در هر تن کاهش یافته است.

به گفته یک منبع معامله گر مستقر در سنگاپور، کاهش قیمت‌ها در بازار‌های کاغذی مطابق با افت عمومی بازار‌های سهام آسیایی در واکنش به جو نزولی در اقتصاد چین بود.

این تاجر در ادامه تصریح کرد: اطلاعیه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) مبنی بر نظارت بیشتر بر بازار‌های کالا، بر جو بازار در زمینه زنجیره تامین فلزات فولادی نیز تاثیر گذاشته است.

فعالان بازار اعلام کردند در بخشنامه‌ای که در روز سه شنبه (۱۰ ماه می) منتشر شد، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) تاکید کرد که بر تضمین ثبات قیمت مواد خام از طریق نظارت دقیق‌تر بر بازار کالا‌های بالادستی و پایین دستی و همچنین سایر تلاش‌ها برای کاهش هزینه‌های عملیاتی پروژه‌های زیربنایی تمرکز دارد.

یک تاجر مستقر در شاندونگ در مورد فعالیت در بنادر چین اظهار کرد: فعالیت تجاری داخلی در بنادر چین در واکنش به کاهش شدید قیمت سنگ آهن در بازار معاملات آتی و سوآپ نسبتا ضعیف بود. اکثر خریداران پیش بینی کاهش بیشتر قیمت سنگ آهن در روز‌های آینده را دارند و بنابراین تمایلی به خرید محموله‌های سنگ آهن با قیمت‌های موجود ندارند.

یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت: فعالیت تجاری در بازار دریایی ضعیف بوده و علاقه به واردات محموله‌های مربوط به ماه ژوئن همچنان به دلیل کاهش ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا محدود بوده است.

این تاجر در ادامه تصریح کرد: ترجیح قوی تری برای محموله‌هایی که بر مبنای قیمت شناور معامله می‌شوند وجود دارد، زیرا اکثر فعالان بازار انتظار دارند در ماه ژوئن شاهد بازگشت محکم قیمت‌های سنگ آهن باشند. شاخص قیمت پرمیوم سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend که مربوط به لایکان اواخر ماه می‌و اوایل ژوئن است، شاهد افزایش قابل توجهی در هفته‌های اخیر بوده است.

شاخص قیمت سنگ آهن دریایی چین

ارزیابی شاخص قیمت سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد: قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% در روز سه شنبه (۱۰ ماه می) حدود ۱۲۶.۸۸ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل کاهش ۳.۰۴ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲ درصد در روز سه شنبه حدود ۱۳۱.۶۷ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با کاهش ۳.۳۴ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در تاریخ ۱۰ می‌در حدود ۱۱۲.۷۳ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۲.۸۶ دلار در هر تن کاهش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز سه شنبه در حدود ۱۵۲ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۲.۹ دلار در هر تن همراه بود.

در تاریخ ۱۰ می، پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۲۷ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل بدون تغییر بوده است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز سه شنبه حدود ۹۲۲ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۲۷.۲۱ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۲۸ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک تاجر مستقر در ژجیانگ در مورد وضعیت فروش در چین گفت: در بازار سنگ آهن دریایی چین، گرایش به سمت فروش کوتاه مدت در بخش پایین دستی فولاد وجود دارد و من همچنین شنیده ام که گزینه‌های فروش با قیمت ۱۲۰ دلار در هر تن خریداری می‌شود، بنابراین این انتظار وجود دارد که قیمت‌ها به کاهش خود ادامه دهند.

معاملات شنیده شده در بازار

به نقل از منابع خبری، گروه صنعتی BHP در بستر تجاری Globalore، حدود ۸۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ نوع Mining Area C را در تاریخ ۱۰ ماه می‌با قیمت ۱۲۱.۲۰ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار داد. زمان بارگیری این محموله مربوط به لایکان ۱ تا ۱۰ ژوئن می‌باشد.

فعالان بازار اعلام کردند در ریوتینتو که مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) می‌باشد، حدود ۸۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۸.۸ ٪ نوع SP۱۰ در روز سه شنبه (۱۰ ماه می) با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه تخفیف ۱۶.۳۹ درصدی مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۹ تا ۱۸ ژوئن می‌باشد.

گروه معدنی Vale در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) حدود ۱۵۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۷.۶۱٪ نوع Guaiba را در روز سه شنبه با قیمت ۱۰۶ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار داد. زمان انتشار بارنامه این محموله ۲۶ آوریل بوده است.

شاخص‌های فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز سه شنبه (۱۰ ماه می) در محدوده قیمت ۱۲۷ تا ۱۲۸ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

به نقل از منابع خبری سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز سه شنبه در محدوده قیمت ۱۲۶ تا ۱۳۶.۸۷ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز سه شنبه (۱۰ ماه می) شاخص در حدود قیمت ۱۲۴.۴۰ تا ۱۲۶.۶۳ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Mac در روز سه شنبه در محدوده قیمت ۱۲۳.۵۹ تا ۱۲۴.۱۰ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

طبق برآورد‌های قیمتی انجام شده، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در تاریخ ۱۰ ماه می‌حدود ۱۰۵.۵۵ تا ۱۰۹.۶۵ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز سه شنبه (۱۰ ماه می) در محدوده قیمت ۱۵۰ تا ۱۵۴.۲۰ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز سه شنبه (۱۰ ماه می) در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۸۸۰ – ۹۰۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز دوشنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۲۰ – ۹۲۲ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز جمعه در محدوده ۱۲۱ تا ۱۲۴ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در تاریخ ۱۰ ماه می‌با قیمت ۷۷۹ یوان (۱۱۶ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۲۷.۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه کاهش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده