تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۵۸۴۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش قیمت سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متالز - با توجه به کاهش قیمت در بازار کاغذ و کاهش ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا، قیمت سنگ آهن دریایی چین کاهش یافت.

قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز دوشنبه (۹ می) همچنان منعکس کننده کاهش قیمت‌ها در بازار‌های کاغذ بود. در نتیجه باعث کاهش علاقه خرید برای محموله‌های سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن در واکنش به کاهش ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا شده است.

عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در روز معاملاتی دوشنبه (۹ می) با قیمت پایین‌تر باز شد.

به نقل از منابع خبری، قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز دوشنبه نسبت به قیمت پایانی روز جمعه که در محدوده ۸۲۵ یوان (۱۲۳ دلار) در هر تن بود، کاهش ۲.۲۴ درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند این روند در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۵:۴۵ بعدازظهر روز دوشنبه (۹ می) به وقت سنگاپور، بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن نسبت به روز جمعه که برابر ۱۳۷.۹۲ دلار در هر تن بود حدود ۸.۸۷ دلار در هر تن کاهش یافته است.

به گفته یک منبع مستقر در پکن، اکثر فعالان بازار ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار‌های کاغذ را به دو عامل مرتبط می‌دانند. این دو عامل شامل کاهش نرخ یوان – دلار و کاهش مداوم تقاضا برای محصولات فولادی پایین دستی است.

یک تاجر مستقر در Xiamen در مورد جو کلی بازار چین اظهار کرد: با توجه به ظهور موارد جدید Covid-۱۹ که دولت‌های استانی بیشتری را وادار به اعمال قرنطینه در سطح شهر یا در سطح جامعه کرده، جو کلی بازار در چین همچنان نزولی است. این اقدامات بر عملیات شرکت‌های لجستیک و همچنین کارخانه‌های فولادی تأثیر گذاشته است.

یک منبع مستقر در شاندونگ در مورد وضعیت بنادر چین گفت: فعالیت معاملات داخلی در بنادر چین در هفته منتهی به روز دوشنبه (۹ می) نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است و با کاهش سود خرید، همگام با کاهش قیمت‌ها در بازار‌های کاغذ مواجه شده است. اکثر معاملاتی که منعقد شدند شامل محموله‌هایی با اندازه کوچکتر برای خریدارانی بود که بر اساس نیاز تولید می‌کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: در بازار ثانویه معاملاتی برای محموله‌های سنگ آهن دریایی مربوط به ماه ژوئن منعقد شد. اکثر معاملات بر اساس قیمت شناور منعقد می‌شوند، زیرا فعالان بازار در مورد مذاکره بر اساس قیمت‌های ثابت هنوز تردید دارند.

شاخص قیمت سنگ آهن

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد: قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% در روز دوشنبه (۹ می) حدود ۱۲۹.۹۲ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل کاهش ۸.۵۶ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲ درصد در روز دوشنبه حدود ۱۳۵.۰۱ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با کاهش ۸.۸۴ دلار در هر تن روبرو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در تاریخ ۹ می‌در حدود ۱۱۵.۵۹ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۸.۶۲ دلار در هر تن کاهش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز دوشنبه در حدود ۱۵۴.۹ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۸.۸ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۹ می‌پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۲۷ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل بدون تغییر بوده است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز جمعه حدود ۹۵۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۳۲.۱۷ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۴۲ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک تاجر مستقر در شانگ‌های در مورد وضعیت کووید- ۱۹ اظهار کرد: نامشخص بودن وضعیت کووید- ۱۹ جو را به شدت نزولی کرده است، زیرا هیچ کس نمی‌داند که تقاضای فولاد چه زمانی دوباره افزایش خواهد یافت. هر چه وضعیت کووید- ۱۹ بیشتر طول بکشد، شرایط بازار‌های سنگ آهن بدتر می‌شوند.

معاملات سنگ آهن شنیده شده در بازار

فعالان بازار اعلام کردند در ریوتینتو که مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) است، در روز دوشنبه (۹ می) حدود ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ نوع Pilbara Blend با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه پرمیوم ۱.۱۵ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۹ تا ۱۸ ژوئن می‌باشد.

گروه معدنی Vale در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) حدود ۱۰۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۶.۹۷ ٪ نوع Guaiba را در روز دوشنبه با قیمت ۱۰۶ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار داد. زمان انتشار بارنامه این محموله ۲۵ آوریل بوده است.

به نقل از منابع خبری، گروه صنعتی BHP در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) حدود ۱۰۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۹.۲۱٪ نوع Jingbao را در تاریخ ۹ می‌با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه می‌به اضافه تخفیف ۱۸.۹ دلار در هر تن متریک خشک مورد معامله قرار داد. زمان بارگیری این محموله ۱۱ تا ۲۰ ماه می‌است.

شاخص فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه (۹ ماه می) در محدوده قیمت ۱۲۷.۰۵ تا ۱۳۱ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

به نقل از منابع خبری، سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز دوشنبه در محدوده قیمت ۱۲۹ تا ۱۴۰.۱۱ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز دوشنبه (۹ ماه می) شاخص در حدود قیمت ۱۲۸.۳۸ تا ۱۲۹.۸۷ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Mac در روز دوشنبه در محدوده قیمت ۱۲۳.۲۶ تا ۱۲۴.۴۱ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

طبق برآورد‌های قیمتی انجام شده، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در تاریخ ۹ ماه می‌حدود ۱۰۸.۶۳ تا ۱۱۳.۷۵ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبداء برزیل:

با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز دوشنبه (۹ ماه می) در محدوده قیمت ۱۵۳ تا ۱۵۷ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه (۹ ماه می) در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۹۲۰ – ۹۲۲ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز جمعه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۴۵ – ۹۷۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز جمعه در محدوده ۱۲۸دلار در هر تن در بازار دریایی بوده است.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در تاریخ ۹ ماه می‌با قیمت ۸۰۶.۵ یوان (۱۲۱ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۱۸.۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه کاهش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده