تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۲
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۵۸۴۶۲

شرکت‌های دانش‌بنیان باید مورد حمایت قرار گیرند

‌می‌متالز - مدیرعامل نخستین شرکت دانش‌بنیان سازنده دستگاه‌های حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی کشور و غرب آسیا گفت: با توجه به اینکه رهبری بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرده‌اند، می‌تواند این حمایت‌ها بیش از گذشته باشد، چون هر اندازه برای بازارسازی محصولات دانش‌بنیان کمک شود، می‌توان در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان گام‌های بلندتری برداشت.

به گزارش می‌متالز، شاهد شیرین با اشاره به اینکه هم‌اکنون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باسابقه نسبت به سالیان گذشته در رابطه با بازارسازی و حمایت مالی افزایش یافته است، اظهار داشت: حتی برخی امکانات نیز در اختیار این شرکت‌ها قرار داده شده، اما متاسفانه شرکت‌های کوچکی که به تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند دچار مشکلاتی هستند.

وی ادامه داد: برای مثال شرکت‌های کوچک باید در آغاز فعالیت خود وثیقه حداقل یک یا دو میلیاردی بگذارند در حالی که اگر این مبلغ را در اختیار داشته باشند می‌توانند در راستای اشتغال و تولید خود به کار ببندند، اما زمانی که این شرکت‌ها تبدیل به متوسط یا بزرگ می‌شوند، حمایت‌ها دست‌یافتنی‌تر شده، هر چند که این حمایت‌ها می‌تواند بسیار بهتر هم باشند، اما با همه این حمایت‌ها هنوز در ابتدای مسیر هستیم.

مدیرعامل نخستین شرکت دانش‌بنیان سازنده دستگاه‌های حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی در کشور و غرب آسیا گفت: با توجه به اینکه شعار امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده و ایشان بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرده‌اند، می‌تواند این حمایت‌ها بیش از گذشته باشد، چون هر اندازه برای بازارسازی محصولات دانش‌بنیان کمک شود، می‌توان در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان گام‌های بلندتری برداشته شود.

وی با ابراز تاسف از وجود قوانین خلق‌الساعه در زمینه‌های مختلف به ویژه فعالیت‌های تولیدی افزود: برای مثال با وجود قوانین مجلس شورای اسلامی، اما دولت‌ها به آن تمکین نکرده و هر کدام از مسوولان، این قوانین را تفسیر به رای می‌کنند که این خود یکی از معضلات جدی به شمار می‌رود.

شیرین با اشاره به مشکلات مربوط به تامین اجتماعی، مالیات گمرک و ثبت سفارش‌ها تصریح کرد: برای مثال کالایی که ۱۵ یا ۲۰ روز قبل، ثبت‌سفارش کرده و مجوز ترخیص آن گرفته شده است، در زمان اقدام برای ثبت سفارش مجدد آن، مشاهده می‌شود که کد تعرفه‌ای کالا تغییر و یا حذف شده و بنابراین حل این مشکل بسیار زمان‌بر است.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه در دنیای کنونی نمی‌توان همه نیازمندی‌ها را خود تولید کرده و بی‌تردید در ایران هم نمی‌توان همه کالا‌ها را با کیفیت مطلوب تهیه کرد، پس نیاز به واردات محصولات وجود دارد و اگر واردات نیازمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل شود، بسیار کمک کننده است.

مدیرعامل نخستین شرکت دانش‌بنیان سازنده دستگاه‌های حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی در کشور با اشاره به اینکه برخی قوانین تسهیل کننده فعالیت شرکت‌ها از دهه ۷۰ توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده، اما اجرایی نشده است گفت: بی‌تردید نیاز به تصویب قوانین جدید در این زمینه وجود ندارد، اما اگر از سوی مجلس نظارت و پیگیری شده و همین قوانین با جدیت اجرایی شوند در آن صورت مانع‌زدایی از تولید انجام شده و پیشرفت حاصل می‌شود.

وی در ادامه نیز با اشاره به اینکه مشکل محصولات دانش‌بنیان، عدم اجرای فرهنگ سازی برای استفاده از محصولات دانش بنیان و عدم اعتماد ارگان‌ها و سازمان‌های داخلی و حتی عامه مردم است بیان کرد: از سوی دیگر برای تولید دستگاه حفاری، سرمایه‌گذاری سنگینی نیاز بوده، چون فناوری تولید آن در اختیار چند کشور معدود مثل آمریکا، روسیه، آلمان و چین قرار دارد، اما با وجود اینکه یک دستگاه حفاری با سرمایه‌گذاری کلان ساخته و در پروژه‌های مختلف استفاده شده است، عدم حمایت به موقع از این محصول دانش‌بنیان باعث شده است که از سال ۹۷ مبالغ یکی از بزرگترین پروژه‌های راهبردی آب و فاضلابی شرق تهران یعنی پروژه تونل‌سازی خط زیرگذر انتقال آب و فاضلاب شهر جدید پردیس به تصفیه‌خانه پردیس که با دستگاه این شرکت حفاری شده، توسط آبفا پرداخت نشده باشد.

وی افزود: البته در پروژه‌های مختلف تونل‌سازی و معدنکاری زیرزمینی کشور که توسط این محصول دانش‌بنیان اجرا شده، موفقیت‌های زیادی در افزایش راندمان و کاهش هزینه‌ها به دست آمده و در بسیاری از آن‌ها حمایت مالی و معنوی لازم نیز انجام شده است.

شیرین گفت: هم‌اکنون می‌توان انواع پروژه‌های تونل‌سازی شهری کشور مانند مترو، آب و فاضلاب، برق و مخابرات را به دستگاه‌های حفاری ایرانی مجهز کرده که بتوان به جای سوراخ کردن خیابان‌ها، پروژه‌های مربوطه را به طور مکانیزه با دستگاه‌های حفاری ایرانی و براساس زمان‌بندی دقیق به سرانجام رساند.

مدیرعامل نخستین شرکت دانش‌بنیان سازنده دستگاه‌های حفاری تونل در کشور با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات دانش‌بنیان داخلی باید در دستور کار قرار گیرد بیان کرد: این کار می‌تواند با قوانین مجلس عملیاتی شود و در این رابطه، متاسفانه همواره معادن زیرزمینی کشورمان به ویژه معدن زغال‌سنگ، حادثه‌آفرین بوده، چون مکانیزاسیون وجود ندارد و با روش دستی و در یک شرایط بسیار ناامن در حال فعالیت هستند.

وی افزود: پس با راندمان بسیار پایینی عمل می‌شود یعنی در طول ۲۴ ساعت به میزان ۸۰ سانتی‌متر تا یک متر در معادن زیرزمینی مختلف در یک جبهه کار پیش‌روی می‌شود در حالی که میانگین راندمان کار در همین بازه زمانی در کشور‌های دارای فناوری در جهان بالای ۶ تا هفت متر بوده، چون دنیا موضوع مکانیزاسیون را بسیار جدی گرفته است.

شیرین با اشاره به اینکه برای برخی معادن، استفاده از مکانیزاسیون اقتصادی نیست بیان کرد:، اما بیش از ۸۰ درصد معادن ایران می‌توانند از مکانیزاسیون استفاده کنند تا راندمان تولید و ایمنی نیروی انسانی در آن‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه معادن زغال سنگ کشور از منطقه کرمان، طبس، مازندران، البرز مرکزی، البرز شرقی و یزد، باید به صورت مکانیزه فعالیت داشته باشند تا حادثه‌ای به وجود نیاید گفت: از سوی دیگر باید تاکید شود که راندمان کنونی پاسخگوی نیاز زغال‌سنگ کشور نیست و با اینکه ایران یک کشور زغال‌سنگ خیز بوده و تولیدکننده قدیمی زغال سنگ در جهان است، اما امروزه برای تامین کمبود نه چندان اندک نیاز خود واردکننده زغال سنگ برای پروژه‌های فولادسازی به شمار می‌رود که در صورت عدم توسعه پروژه‌های استخراج زغال‌سنگ، به خصوص در مناطق دارای ظرفیت، این نیازمندی به واردات، گسترده‌تر و هزینه‌بر‌تر می‌شود.

شیرین افزود: بی‌تردید اگر به جای خرید گران فناوری‌های قدیمی خارج از کشور و خروج ارز از ایران، از محصولات داخلی حمایت شود، می‌توان بخشی از درآمد را بر روی تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده و سایر نیازمندی‌های صنایع مربوطه مثل بخش‌های استخراجی زغال‌سنگ و دستگاه‌های موردنیاز در معادن زیرزمینی فلزی را طراحی و بومی سازی کرد و پاسخگوی دیگر نیاز‌ها نیز بود.

منبع: تقریب

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده