تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۲۶۰۲۳۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سرپرست شرکت ملی صنایع مس ایران:

وزارت نیرو شرایط اعتماد صنعت را فراهم کند

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در چند سال اخیر علاوه بر آنکه از ناحیه قطع و کاهش میزان دیماند برق بر اقتصاد و جامعه ضرر وارد شده، بخش بزرگی از این زیان‌ها به سهامداران شرکت‌ها وارد شده است.

به گزارش می‌متالز، چندین سال است که صنایع به شکل جدی با چالش کمبود برق مواجه‌اند. بخشی از این صنایع با وجود داشتن نیروگاه برقی با ۲ برابر میزان نیاز همچنان با چالش قطع برق مواجه هستند. در ارتباط با چالش‌های صنایع در خاموشی‌ها، علی رستمی سرپرست شرکت ملی صنایع مس در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای بورس به پرسش‌های بنیادی پاسخ می‌دهد.

 تبعات چالش قطعی برق برای سهامداران چیست؟

در ارتباط با برق و اثرات آن بر کسب‌وکارها، صنعت و اقتصاد کشور سخن ناگفته‌ای نمانده است. نکته مهم این است که در چند سال اخیر علاوه بر آنکه از ناحیه قطع و کاهش میزان دیماند برق بر اقتصاد و جامعه ضرر وارد شده، بخش بزرگی از این زیان‌ها به سهامداران شرکت‌ها وارد شده است.

به عنوان مثال، برق شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) نزدیک به یک ماه قطع بود و شرکت با این قطعی بیش از چند میلیون دلار منافع خود را از دست داد. به طور کلی زمانی که میزان تولید در شرکت ملی صنایع مس کاهش می‌یابد، در پایین دست این زنجیره نیز کمبود منتقل می‌شود و به صنایع بالادست نیز به واسطه آسیب به پیمانکاران و... در قالب یک بحران منتقل می‌شود. این بحران‌ها آسیبی است که در زنجیره صنعت مس به خاطر توقف برق رخ داده است.

شرکت ملی صنایع مس با تولید ۴۵۰ مگاوات برق چرا یک ماه از سال قطعی برق دارد؟

تامین برق یکی از برنامه‌های زیرساختی شرکت ملی صنایع مس بود که در سال ۸۸ استارت خورد. با پیش‌بینی کمبود برق و برای جبران کسری برق زمانی که در شرکت ملی صنایع مس بودم، سرمایه‌گذاری ایجاد نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سمنگان سیرجان آغاز شد و توانستیم با این پروژه ۴۵۰ مگاوات برق وارد شبکه کنیم. میزان نیاز برق شرکت ملی صنایع مس ۲۰۰ تا ۲۵۰ مگاوات است، اما در شرایط بحرانی برق این شرکت قطع می‌شود و ضرر هنگفت به شرکت و سهامداران فملی وارد می‌شود. خواهش ما از برنامه ریزان صنعت برق این است که با در نظر گرفتن تمام وجوه و در طول یک یا دو سال برنامه‌ای جامع را طراحی و ابلاغ کنند و امیدوار باشیم که اگر این مسیر اعلام شده را طی کنیم به یک برق پایدار می‌رسیم.

در تولید برق سرمایه‌گذاری جدیدی انجام داده‌اید؟

هم اکنون برنامه نصب نزدیک به هزار مگاوات برق خورشیدی در استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را برای دو سال آتی طراحی کرده‌ایم.

آیا تعهدی در تولید برق از شما درخواست شده است؟

این یک ظلم بزرگ است که صنایعی که در سال ۹۸ مجوز برق گرفته‌اند، برق دارند، ولی شرکت ملی صنایع مس که ۵۰ سال پیش مجوز برق را دریافت کرده امروز با مشکل قطع برق مواجه است و هیچ اولویت بندی برای قطعی برق بین صنایع بزرگ و مادر و صادراتی نیست.

از طرف وزارت صمت برای حل مشکل برق صنایع راهکاری ارائه شده است؟

راهکار مجموعه وزارت نیرو این است که اورهال‌ها در دوره قطعی برق انجام شود. اما ما در صنعت مس اورهال یک ماهه نداریم. بررسی سابقه صنعت مس نشان می‌دهد اورهال یک یا چند روز بیشتر زمان نمی‌برد.

اورهال برای قطعی برق تنها یک پیشنهاد است. آیا وزارت نیرو اقدام خاصی برای تامین برق مستمر مس انجام داده است؟

خیر، وزارت نیرو اعلام کرد در ایام پیک مصرف برق تعهدی برای تامین برق نداریم.

بی‌برقی به خاطر بی‌پولی دولت است؟

فضای بی‌اعتمادی فضای بی‌پولی نیست. مهمترین بخش اقتصاد اعتماد است، وزارت نیرو باید شرایط اعتماد صنعت را فراهم کند و این فضای بی‌اعتمادی را جمع کند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده