تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۶۰۲۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مشکل لیتیوم!

‌می‌متالز - ایلان ماسک می‌خواهد آن را استخراج کند، چین تبت را برای آن جست‌وجو می‌کند، باتری‌سازان برای آن فریاد می‌زنند. لیتیوم، فلز شگفت انگیز در قلب تغییر جهانی به سمت خودرو‌های الکتریکی، در یک بحران تمام عیار قرار دارد. تقاضا از عرضه پیشی گرفته است و قیمت‌ها را تقریباً ۵۰۰ درصد در یک سال افزایش داده و مانع موفقیت آمیزترین تلاش جهان برای توقف گرمایش جهانی شده است.

به گزارش می‌متالز، کمبود لیتیوم به حدی شدید است که در چین، که حدود ۸۰ درصد باتری‌های لیتیوم یونی جهان را تولید می‌کند، دولت تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داد تا بازگشت منطقی به قیمت‌های پایین‌تر را مطالبه کنند. تحلیلگران نسبت به کسری دائمی این ماده هشدار دادند، در حالی که سیتی گروپ پیش بینی قیمت خود را برای سال ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر کرد و اظهار کرد که ممکن است یک افزایش افراطی در راه باشد.

عواقب عدم تولید لیتیوم کافی به طور بالقوه ویرانگر است. سرمایه‌گذاری جهانی در خودرو‌های الکتریکی در چند سال گذشته سریع‌تر از هر بخش دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر رشد کرده است و حتی از انرژی بادی و خورشیدی نیز پیشی گرفته است. قیمت‌های لحظه‌ای لیتیوم فعلی می‌تواند تا ۱۰۰۰ دلار به هزینه یک وسیله نقلیه جدید اضافه کند.

عدم دریافت لیتیوم کافی برای سازندگان باتری، گسترش وسایل نقلیه با انرژی پاک را محدود و رسیدن به اهداف انتشار جهانی را دشوارتر می‌کند.

این بحران باعث شد که ماسک در ماه آوریل توییتی را منتشر کند. او در توییتر پست کرد: "قیمت لیتیوم به سطح دیوانه کننده‌ای رسیده است! و تسلا ممکن است مجبور شود مستقیماً در مقیاس بزرگ وارد معدن و پالایش شود، مگر اینکه هزینه‌ها بهبود یابد".

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده