تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۷۶۸
کد خبر: ۲۴۹۸۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر امور معادن و اکتشاف تجلی خبر داد؛

تحول اساسی در حوزه لیتیوم کشور توسط تجلی رقم خواهد خورد

‌می‌متالز - گلشنی نسب درباره فعالیت‌های تجلی در زمینه عنصر لیتیوم گفت:در حال حاضر ۱۸ محدوده پتانسیل دار لیتیوم برای سرمایه گذاری شناساسی کرده ایم و در آینده یک تحول اساسی در حوزه کشف، استخراج و بهره برداری از فلز لیتیوم از طریق شرکت تجلی اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش می‌متالز، نادر گلشنی نسب مدیر امور معادن و اکتشاف شرکت تجلی با اشاره به اهداف تجلی در حوزه اکتشاف و بهره برداری معادن گفت: به تأسی از برنامه‌ها و اهداف شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن بعنوان سهامدار عمده رسالت شرکت تجلی، توسعه در بخش‌های مختلف معدنی، ایجاد ارزش افزوده در صنایع معدنی کشور و تکمیل حلقه گمشده معدن در زمینه اکتشاف است.

وی با بیان اینکه اکتشاف معادن حلقه گمشده صنعت معدن کشور است افزود: علیرغم اینکه ذخایر معدنی ایران نسبت به سایر کشور‌ها دارای ارزش بسیار بالاتری است در حال حاضر سهم اکتشافات معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور حدود یک درصد است که این رقم در برخی کشور‌های صاحب تکنولوژی ۳۰ تا ۴۰ درصد برآورد می‌شود و از این نظر اکتشاف حلقه گمشده صنایع بالادست و پایین دست معدنی کشور می‌باشد. ایران در زمینه استخراج مواد معدنی بویژه فلزی دارای دانش فنی لازم لااقل در بخش معادن روباز می‌باشد، ولی در حوزه اکتشاف با علوم و تکنولوژی روز دنیا فاصله فاحشی دارد و این امر موجب شده است برخی پتانسیل‌ها و منابع معدنی کشور همچنان ناشناخته باقی بمانند.

مدیر امورمعادن و اکتشاف تجلی تصریح کرد: تجلی امروز به عنوان اولین شرکت سهامی عام پروژه محور بازار سرمایه که وظیفه هدایت نقدینگی به پروژه‌های معدنی را در دستور کار خود قرار داده است قصد دارد تا ضمن سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف معدنی کشور نگاهی ویژه به بخش اکتشاف مواد معدنی داشته و سهم بخش معدن را در حوزه‌های بالادستی بهبود بخشد. بدین ترتیب شاید بتوان گفت نقش برجسته شرکت تجلی و رسالت آن نمود واقعی می‌یابد.

وی ادامه داد: اهداف بلند مدت ما در شرکت تجلی بر مبنای سرمایه گذاری در حوزه‌های معدنی بر پایه اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی، چون عناصر فلزی (مس، طلا، سرب و روی، آهن، منگنز و غیره)، سیلیس (برای تولید فروسیلیس)، لیتیوم، عناصر نادر خاکی و ... بنیان نهاده شده است که در این راستا اقدام به خرید دو معدن پلی متال و مشارکت در یک معدن پلی متال دیگر نموده و سه معدن دیگر در حال پتانسیل یابی اولیه و انعقاد تفاهم نامه اولیه می‌باشد.

این کارشناس حوزه معدنی با اشاره به نیاز کشور به عناصری، چون لیتیوم و عناصر نادر خاکی که از آن‌ها به عنوان عناصر عصر تکنولوژی یاد می‌شود افزود: توسعه در بخش معدن کشور درگرو سرمایه گذاری و شناسایی عناصری مثل لییتوم و عناصر نادر خاکی خواهد بود و شرکت تجلی در این زمینه اهداف و برنامه‌های بسیار زیادی در حال برنامه ریزی دارد، بطوریکه در حال حاضر ۱۸ محدوده پتانسیل دار لیتیوم برای سرمایه گذاری شناسایی شده که ابعاد یکی از این محدوده‌ها ۲۰۰۰ هزار کیلومتر می‌باشد و در آینده یک تحول اساسی در حوزه کشف، استخراج و بهره برداری از فلز لیتیوم از طریق شرکت تجلی اتفاق خواهد افتاد.

گلشنی نسب معادن طلا و مس خریداری شده یا در شرف خرید تجلی را یکی دیگر از نقاط قوت این شرکت در حوزه معدن خواند و افزود: در استان آذربایجان شرقی در یک محدوده ۳۲ کیلومتر مربعی دارای پتانسیل طلا و مس در جوار یکی از معادن شناخته شده منطقه اقدام به مشارکت نموده که در مرحله صدور پروانه اکتشاف می‌باشد. در استان آذربایجان غربی هم شرکت تجلی در یک محدوده ۸۲ کیلومتر مربعی که یکی از پتانسیل‌های طلای کشور محسوب می‌گردد در شرف انعقاد قرارداد مشارکت می‌باشد که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در استان خراسان رضوی دو معدن طلا و مس که به تازگی خریداری شده و مرحله اول فاز اکتشافات تفصیلی آن پایان یافته و عملیات حفاری اکتشافی مغزه گیری در حال انجام است.

وی در رابطه با سرمایه گذاری در معادن دیگر عنوان کرد: در آذربایجان شرقی یک محدوده اکتشافی سیلیس با بیش از دویست و پنجاه میلیون تن ذخیره و فاقد هرگونه باطله و روباره جهت سرمایه گذاری در احداث کارخانه فروسیلیس که از مواد معدنی مورد نیاز صنعت فولاد است شناسایی شده است که در مرحله انجام تست‌های تخصصی می‌باشد.

گلشنی نسب توضیح داد: همچنین در استان یزد در زمینه سرمایه گذاری از طریق مشارکت در دو محدوده ۱۶ و ۲۱ کیلومتر مربعی عناصر نادر خاکی که در مرحله صدور گواهی کشف می‌باشند مذاکرات و تفاهمات اولیه به عمل آمده است که متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. در این زمینه همکاری گسترده‌ای هم با برخی دانشگاه‌های کشور که در این حوزه مطالعاتی نموده اند و نیز شرکت‌های دانش بنیان و همچنین مراکز فرآوری مواد معدنی کشور در شرف انجام است.

مدیر امورمعادن و اکتشاف تجلی در پایان و در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی‌های شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات از تصمیم گیری سریع، حذف بروکراسی و اراده بالای مدیران ارشد شرکت برای اجرای علمی و فنی پروژه‌ها به عنوان نکات متمایز کننده تجلی یاد کرد و گفت: در بعضی شرکت‌های معدنی معمولا کارگروه‌هایی برای اکتشاف و ارزیابی معادن به منظور نحوه سرمایه گذاری در بخش مختلف زنجیره معدنی ایجاد می‌شود که جمع کردن افراد متخصص در یک زمینه خاص برای مدت طولانی و تجمیع نظرات در این کارگروه‌ها باعث کندی فرآیند تصمیم گیری می‌شود. در شرکت تجلی، اما تصمیم گیری با کمک مشاوران حقیقی و حقوقی در یک زمینه خاص سریعاً صورت می‌پذیرد که تمرکز و دقت مدیران کلان شرکت را در کارشناسی دقیق پروژه‌ها در پی دارد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده