تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۵۳۵۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس اتاق بازرگانی کرمان:

اتکاء به منابع معدنی، اقتصاد استان کرمان را تهدید می‌کند

‌می‌متالز - طبیب زاده با بیان اینکه خطر جدی این است اقتصاد استان مبتنی بر منابع معادن است؛ بر تقویت اقتصاد دانش بنیان تأکید کرد.

به گزارش می‌متالز، سید مهدی طبیب زاده، سه شنبه (۱۶ فرودین) در نشست ستاد استانی اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه با شرکت‌های دانش بنیان استان؛ فضای که متأثر از فرمایشات مقام معظم رهبری و رفع موانع در راستای تولیدات دانش بنیان ایجاد خواهد شد را منجر به بهار شرکت‌های دانش بنیان دانست.


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه نبود دانش ضرر‌های فراوانی دارد؛ اظهار کرد: در همین سرمازدگی اخیر محصولات کشاورزی استان که خسارت ۲۰ هزار میلیارد تومانی وارد کرد، علت آن، نبود روش‌های علمی است.


وی ادامع داد: این در حالی است که پیشگیری و مقابله با این خسارات از طریق روش‌های علمی امکان پذیر است، اما ما هنوز نتوانستیم این روش‌ها را اتخاذ کنیم.



طبیب زاده پایین بودن بهره وری معادن استان و خام فروشی را از دیگر مشکلات عنوان و بیان کرد: صادرات مواد خام از استان در سال گذشته سه میلیارد دلار بود.


وی افزود: مشکل دیگر عدم فضای جذب نخبگان در استان است که اگر فضای مناسب برای این امر فراهم شود به شرکت‌های دانش بنیان نیز کمک می‌کند.


طبیب زاده جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در شرکت‌های دانش بنیان را هم مورد تأکید قرار داد و در پایان تصریح کرد: خطر جدی این است اقتصاد استان مبتنی بر منابع معادن است.


مهدی حسینی نژاد هم در سخنانی اظهار کرد: سه راه عملیاتی و قانونی برای حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان و افزایش تولید در استان وجود دارد.


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: اول اینکه، چون با کمک شورای معادن استان، گردش مالی شرکت‌های بزرگ وارد استان می‌شود؛ می‌توان بخشی از آن را به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص داد.

وی ارتباط دانش و صنعت را مورد تأکید قرار داد و آن را بازی دو سر بُرد دانست و گفت: راهکار دوم معافیت از حقوق دولتی است و سومین راهکار این است بخشی از منابع مسوولیت‌های اجتماعی صنایع بزرگ برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فنآور استفاده شود.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده