تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۵۲۶۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن ایران، مزیتی تعریف نشده است

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره خانه معدن ایران به تشریح مزیتی به نام معدن در کشورمان پرداخت که همچنان به صورت تعریف نشده برجای مانده است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا بهرامن با حضور در برنامه "ایران قرن پانزده" در خصوص اقتصاد معدن و تاثیر آن در جریان اقتصاد کشور اظهار کرد: معدن در هر کشوری یک نعمت الهی است که در ایران به عنوان انفال بوده و در سایر کشور‌های معدن خیز نظیر امریکا، حاکمیتی است.

وی با بیان این که قانون اساسی به روشنی حوزه مالکیت معدن را مشخص کرده است، گفت: دل زمین، اعماق زیر ۱۵۰۰ متر است که باید آن را رصد کرده و بدانیم خداوند چه نعمتی برای ما گذاشته است.

بهرامن با اشاره به معدن خیز بودن امریکا و روسیه گفت: این دو دارای انرژی نیز هستند و از این دو حیث، با ایران مشابهت‌هایی دارند.

کشور‌های دیگر نظیر چین نیز هستند که با وجود داشتن معدن، فاقد انرژی می‌باشند. پاکستان و ترکیه و عربستان نیز از دیگر معدن خیزانِ بی انرژی می‌باشند.

وی ادامه داد: در ۶ سال گذشته نگاهی ویژه به حوزه معدن شد که اثرات آن نیز مشاهده شد و درآمد‌های ارزی را نیز درپی داشت.

این فعال بخش خصوصی در حوزه معدن ضمن مصاحبه با رادیو گفتگو، از رشد چند سال اخیر درآمد‌های ارزی تا ۹ میلیارد دلار در سال خبر داد که درپیِ کاهش رشد درآمد‌های خارجیِ بخش انرژی –به طور مشخص نفت- رخ داده است.

بهرامن یادآور شد: درآمد‌های نفتی در بودجه سنوات گذشته به قدری شیرین بوده است که سایر مزیت‌ها را نادیده انگاشته بودیم؛ اما دور نمای آتی ما ناظر بر حوزه معدن است و در این بین نباید صرفا چشم اندازیِ به درازی ۴ سال آتی را بنگریم؛ بلکه باید بخش معدن را تا دو دوره ۲۰۳۵ و ۲۰۵۰ مورد برنامه ریزی قرار دهیم.

وی افزود: ما باید تا ۳۰ سال آتی برای حوزه معادن کشورمان برنامه ریزی کنیم؛ چراکه دارای اشکال مختلفی از منابع معدنی نظیر فلزات رنگین، آهنی و غیر آهنی در کنار سایر مواد معدنی می‌باشیم.

در عین حال در حوزه مصالح ساختمانی خواهیم توانست برنامه‌های دراز مدت تعریف کرده و زیر ساخت‌های توسعه کشور‌های منطقه را پیاده سازی کنیم.

رئیس هیات مدیره خانه معدن ایران خاطرنشان کرد: تامین نیاز‌های داخلی نیز اجتناب ناپذیر است؛ حال آن که زیر ساخت‌های لازم برای توسعه یافتگی را در اختیار داریم و این یک شانس است.

منبع: رادیو گفت و گو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده