تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۰۳
بازدید: ۵۱۰
کد خبر: ۲۵۷۲۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معدن‌کاران جدید لیتیوم چه کسانی هستند؟

‌می‌متالز - استمرار رالی صعود بهای لیتیوم در بازار‌های جهانی، تولیدکنندگان باتری‌های الکتریکی را به استخراج این فلز واداشته است. صعود نرخ لیتیوم در بازار‌های جهانی، موجب شد تا شرکت آمپرکس که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باتری الکتریکی در دنیاست، به معدن‌کاری بپردازد. ظرف یک‌سال اخیر بهای این فلز صعود ۴۲۰درصدی داشت. افزایش مستمر نرخ لیتیوم باعث شد تا این ماه ایلان ماسک، مدیرعامل بزرگ‌ترین خودروساز الکتریکی دنیا از احتمال ورود شرکت‌های خودروساز برقی به استخراج لیتیوم سخن بگوید.

به گزارش می‌متالز، این گفته ایلان ماسک باعث شد تا بسیاری از تحلیلگران حدس بزنند که به‌زودی این خودروساز به عرصه تولید معدنی نیز وارد خواهد شد. با وجود این، شرکت آمپرکس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باتری الکتریکی در دنیا پیش دستی و اعلام کرد که حق اکتشاف ذخیره سازی خاک لیتیوم در چین را به دست آورده است.

روز ۲۷ آوریل یک محموله لیتیوم نیمه‌فرآوری‌شده مربوط به شرکت استرالیایی Pilbara Minerals به وزن ۵‌هزار تن با قیمتی برابر ۵‌هزار و ۶۵۰دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت؛ این در حالی بود که این محصول در اکتبر سال گذشته، نرخی برابر ۲‌هزار و ۳۵۰دلار به ازای هر تن داشت و به این ترتیب ظرف بازه زمانی ۶ماه بهای لیتیوم جهش ۱۴۰درصدی را به ثبت رساند. افزایش قیمت لیتیوم، سازندگان باتری و شرکت‌های تولیدکننده خودرو‌های برقی را نگران کرده است. ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت تسلا این ماه گفت که بهای لیتیوم به سطوح دیوانه کننده‌ای رسیده که این قیمت عامل محدودکننده‌ای در تولید خودرو‌های الکتریکی است. وی افزود: صعود نرخ لیتیوم ممکن است باعث شود تا خودروسازان برقی به شکل مستقیم به حوزه استخراج یا پالایش لیتیوم وارد شوند. در این شرایط شرکت تکنولوژی آمپرکس، بزرگ‌ترین سازنده باتری در جهان، هفته گذشته اعلام کرد که حق اکتشاف ذخیره سازی خاک لیتیوم در چین را به دست آورده است.

این هفته شرکت Pilbara Minerals در بیانیه‌ای گفت: قیمت‌هایی که در پلتفرم معاملاتی فروش BMX دریافت می‌شود، نشان دهنده کمبود بحرانی در عرضه مواد خام لیتیوم است.

افزایش قیمت لیتیوم در هفته‌های اخیر شتاب خود را از دست داده بود. شیوع کرونا در چین موجب کاهش تقاضای این محصول شده و چشم انداز مصرف آن را تیره و تار کرده است. این موضوع باعث شده است تا از رونق این بازار کاسته شود. با وجود این، تحلیلگران بر این باورند که افت نرخ لیتیوم نمی‌تواند ادامه دار شود. دنیس آیپ و لئو هو، تحلیلگران بازار سرمایه Daiwa در یادداشتی اعلام کردند که نتیجه حراج Pilbara Minerals نشان می‌دهد بعید است قیمت ترکیب لیتیوم چین به زیر ۴۰۰‌هزار یوآن در هر تن کاهش یابد.

در این شرایط تولیدکنندگان معدنی لیتیوم در تلاش هستند تا به تقاضای سرسام آور این محصول پاسخ دهند و در عین حال از سود صعود قیمت‌ها بهره‌مند شوند. این هفته شرکت چینی Ganfeng Lithium اعلام کرد که درآمد خالص این شرکت در سه‌ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صعود ۶۰۰درصدی داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده