تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۴۲۴
کد خبر: ۲۴۹۳۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دانشمندان چینی ذخایر عظیم لیتیوم را در منطقه اورست کشف کردند

‌می‌متالز - بلومبرگ: یک نشریه علمی رسمی در چین آنچه را که زمین شناسان اکتشاف غیر منتظره لیتیوم در همان منطقه کوه اورست نامیده اند، جار زده است.

به گزارش می‌متالز، به گفته ScienceNet.cn، وب‌سایتی که توسط آکادمی علوم چین یا CAS پشتیبانی می‌شود، این معدن سنگ سخت، پتانسیل میزبانی سومین معدن بزرگ لیتیوم در نوع خود در چین را دارد. این کوه در ۳ کیلومتری قله Qiongjiagang در مرتفع‌ترین کوه جهان قرار دارد.

مطمئناً، این اکتشافی است که در مراحل اولیه قرار داد و مقادیر فراوانی از ذخایر معدنی جهان وجود دارند که امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما در نهایت قابل برداشت نیستند.

اما جهان برای تامین تقاضای فزاینده در وسایل نقلیه الکتریکی و ذخیره انرژی به مقادیر زیادی از منابع جدید لیتیوم نیاز دارد و برای چین، یافتن منابع داخلی بادوام خوشایند خواهد بود، زیرا این کشور بیش از ۷۰ درصد از منابع خود را وارد می‌کند و به نوعی متکی به واردات است، حتی در حالی که بر تولید جهانی باتری تسلط دارد.

منبع تازه کشف شده نوعی سنگ لیتیوم دار به نام اسپودومن (spodumene) است که یک جایگزین برای دریاچه‌های شورابه‌ای است که صرفا عرضه در چین و آمریکای جنوبی را به خود اختصاص داده بود.

به گفته زمین شناسان CAS، ذخایر این سنگ در فلات کینگهای-تبت می‌تواند ۱.۰۱۲۵ میلیون تن اکسید لیتیوم را در خود جای دهد.

بر اساس این گزارش، این پروژه هنوز در نخستین مرحله از چهار مرحله است و آخرین مرحله آن اکتشاف کامل برای دستیابی به یک طرح معدنی دقیق است.

به گفته کارشناسان ذکر شده، این سایت معدنی بالقوه نیز از ذخایر طبیعی کوه اورست دور است و دارای ارتباطات حمل و نقل مناسبی است.

توجه رسانه‌ها به این ماده معدنی به دلیل افزایش قیمت‌های لیتیوم در میان عرضه‌های محدود، وجود دارد. قیمت کربنات لیتیوم در سال گذشته بیش از ۴۰۰ درصد در چین و در سال ۲۰۲۲ تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

منبع: کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده