تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۷۰۷
کد خبر: ۲۳۸۱۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شرکت‌های چینی در تکاپو بدست آوردن ذخایر لیتیوم

‌می‌متالز - مدیران شرکت‌های خودرویی در چین امسال با مشکلات زیادی روبرو شده اند. اما آن‌هایی که در فضای خودرو‌های الکتریکی (که این روز‌ها تقریباً همه هستند) فعالیت می‌کنند شرایط برایشان سخت‌تر بوده است.

به گزارش می‌متالز، نه تنها در سال ۲۰۲۱، بزرگ‌ترین بازار خودرو‌های الکتریکی جهان شلوغ‌تر شده است، بلکه فروش انفجاری، به افزایش قیمت مواد خام منجر شده است چراکه انتظار می‌رود تحویل در سال جاری بیش از دو برابر شود و به حدود ۳ میلیون دستگاه برسد. این موضوع همچنین بر سودآوری و درآمد خالص سازندگان باتری تأثیر می‌گذارد و رقابت داغی را در سطح جهانی برای ذخایر لیتیوم ایجاد می‌کند.

براساس اعلام تلویزیون مرکزی چین، قیمت کربنات لیتیوم از ژانویه بیش از سه برابر شده است و حدود ۴۷۰ دلار به هزینه ساخت خودرو‌های باتری‌دار اضافه کرده است. محدودیت عرضه همچنین در قیمت سایر مواد لیتیومی نیز منعکس شده است.

شرکت‌های عرضه کننده لیتیوم در چین به دلیل افزایش ۲۵۰ درصدی سهام Tibet Summit Resources در سال جاری و ۲۰۵ درصدی سهام Tianqi Lithium توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند.

اگرچه ذخایر لیتیوم چین چهارمین ذخایر بزرگ جهان است، اما این فلز نقره‌ای عمدتاً در اطراف دریاچه‌های نمک تبت و Qinghai یافت می‌شود، یکی از استان‌های کم جمعیت چین که در سراسر فلات تبت با ارتفاع زیاد گسترده شده است که تصفیه و حمل و نقل را دشوار می‌کند.

به گفته Dong Yang معاون اندیشکده پیشرو خودروسازی China EV ۱۰۰، در حالی که تولید کربنات لیتیوم از دریاچه Qinghai در سال جاری دو برابر شده است، تقاضا همچنان از عرضه فراتر رفته و پیشی می‌گیرد.

برای جبران این کمبود، چین حدود ۷۰ درصد لیتیوم را از خارج از این کشور وارد می‌کند و با چشم انداز نیاز بیشتر به لیتیوم با افزایش سرعت انقلاب خودرو‌های الکتریکی، شرکت‌ها تلاش خود را برای تامین عرضه افزایش می‌دهند.

جعفری طهرانی

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده