تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۶۰۲۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از سوی سازمان توسعه تجارت ایران صورت گرفت؛

گشوده شدن دروازه‌های تجارت با آلمان به روی تولیدکنندگان/ امضای چندین قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری در دیدار‌های هیات ایرانی با ۷۵ ابر شرکت آلمانی

‌می‌متالز - در سفر ۲۰ تاجر و تولیدکننده ایرانی در قالب پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با مرکز بین‌المللی تجارت-ITC، به آلمان، ضمن بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی و شرکت‌ها و کارخانه‌های مرتبط، گفتگو‌ها با ۷۵ ابر شرکت آلمانی انجام شد و در پی آن چندین قرارداد و تفاهم‌نامه به امضا رسید.

به گزارش می‌متالز، این سفر از ۴ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه باهمت سازمان توسعه تجارت و باهدف کمک به ارتقای ظرفیت شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی در بازار‌های جهانی، تلاش برای حضور دوباره در بازار‌های اروپایی و استفاده از پتانسیل بازار اروپا در توسعه صادرات، انجام شد.

میر هادی سیدی مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگویی جزئیات این سفر و دستاورد‌های آن را تشریح کرد:

سازمان توسعه تجارت در قالب پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با ITC اقدام به اعزام ۲۰ تولیدکننده و تاجر به آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا کرد؛ این پروژه چه هدفی را دنبال می‌کند؟

سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری یکی از نهاد‌های وابسته به سازمان ملل به نام مرکز بین‌المللی تجارت (ITC-International Trade Center) برای حمایت از شرکت‌های صادراتی کوچک و متوسط و باهدف ورود به بازار اروپا نسبت به انتخاب و اعزام مدیران ۲۰ شرکت تولیدی - صادراتی بخش خصوصی به کشور آلمان اقدام کرد.

بر اساس این برنامه مدیران ۲۰ شرکت ایرانی درنهایت توانستند در چارچوب برنامه ظرفیت‌سازی صادراتی سازمان توسعه تجارت از ۴ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه امسال در آلمان حضور پیدا کنند و مدیران این شرکت‌ها در طول حضور در آلمان از خدمات حرفه‌ای شرکت آلمانی کارل دویزبرگ (Carl Duisberg Centren -CDC) برای ورود به بازار آلمان بهره‌مند شدند.

شرکت کارل دویزبرگ شرکتی آلمانی و فعال در حوزه تجارت بین‌الملل بوده و تخصص این شرکت در بازاریابی بین‌المللی و کمک به شرکت‌ها در ورود و نفوذ به بازار‌های جهانی است.

شیوه انتخاب شرکت‌های اعزامی چگونه بود؟

آبان ماه سال گذشته سازمان توسعه تجارت فراخوانی با عنوان برنامه ظرفیت‌سازی و کمک به شرکت‌های صادراتی ایران برای ورود به بازار آلمان را صادر کرد و در سایت سازمان توسعه تجارت اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام شد. بر اساس این فراخوان از شرکت‌های فعال در شش حوزه خاص که تحت پوشش استراتژی ملی صادرات ایران (که در مشارکت بین سازمان توسعه تجارت و مرکز بین‌المللی تجارت تدوین‌شده) قرارگرفته است و همین‌طور شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت شد تا در صورت تمایل حضور پیداکرده و درخواست خود را ارائه کنند. این شش حوزه، حوزه‌های گیاهان دارویی، میوه و سبزیجات، قطعات خودرو، محصولات پتروشیمی، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و گردشگری بود که حدود ۱۰۰ شرکت فعال در این حوزه‌ها علاقه خود را اعلام و در این برنامه ثبت‌نام کردند.

درنهایت با بررسی‌های صورت گرفته و مصاحبه‌های تخصصی که در سه نوبت انجام شد در مرحله نخست ۳۵ شرکت برای گذراندن دوره مقدماتی انتخاب شدند. در بهمن‌ماه سال گذشته مدرسان شرکت کارل دویزبرگ در تهران حاضر شدند و به مدت سه روز شیوه کار برای ورود به بازار آلمان، چگونگی انتخاب شرکت‌های مناسب برای همکاری و چگونگی بازاریابی و نفوذ در بازار‌های اروپا را به تجار ایرانی آموزش دادند و بعدازاین دوره از شرکت‌های حاضر مصاحبه دیگری به عمل آمد و آماده‌ترین شرکت‌ها در فهرست نهایی اعزام قرار گرفتند.

شرکت‌های اعزام‌شده مبتنی بر مصاحبه حرفه‌ای و در فضای رقابتی انتخاب شدند و علاوه بر شرکت‌های فعال در استان تهران، نمایندگانی از استان‌های دیگر ازجمله اصفهان، کرمانشاه، کردستان، مازندران، گلستان و خراسان رضوی نیز در این برنامه مشارکت کردند.

هزینه شرکت در این دوره‌ها چقدر بود و تجار چقدر هزینه کردند؟

نکته مهم در برگزاری این دوره این است که تجار و تولیدکنندگان داخلی هزینه‌ای برای شرکت در دوره ۳ روزه و سفر ۲۰ روزه به آلمان پرداخت نکردند و هزینه‌های حضور در آلمان از طریق پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با ITC و کمک اتحادیه اروپا تامین شد. در واقع سازمان توسعه تجارت با همراهی مرکز بین المللی تجارت متولی برگزاری این دوره بودند.

ارزش خدمات ارایه شده به ازای هر شرکت کننده چقدر بود؟

خدماتی که شرکت کنندگان دریافت کردند خدمات بازاریابی حرفه‌ای بود و دسترسی به چنین خدماتی بسیار با ارزش است و تقلیل چنین خدمات ارزشمندی به عدد و رقم صحیح نیست؛ بنابراین با وجود هزینه‌های برخورداری از خدمات حرفه‌ای بین المللی، اما ارزش این کار و آثار مثبت آن در شکل گیری ارتباطات و زمینه سازی برای همکاری‌های اقتصادی و کمکی که به حضور شرکت‌های ایرانی در بازار اروپا، بسیار بالاتر است.

دستاورد این دوره برای کشور چیست؟

در حقیقت هدف اصلی و مهمی که ما دنبال می‌کنیم، کمک به شرکت‌های ایرانی و افزایش توانایی آن‌ها در کار با بازار‌های خارجی است، زیرا ایجاد زمینه برای همکاری‌های بین‌المللی بین شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های خارجی می‌تواند به رشد شرکت‌های داخلی منتهی شود و به آن‌ها کمک لازم را برای انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی بدهد. چنین ارتباطی به‌طورقطع سبب‌ساز منافع مختلفی می‌شود. این آموزش‌ها به افزایش توانایی‌های شرکت ایرانی کمک می‌کند و در مواردی این ارتباطات به انتقال تکنولوژی و شکل‌گیری ارتباطات بلندمدت بین شرکت ایرانی و شرکت خارجی منتهی شده و خود این ارتباطات سبب‌ساز یک سلسله منافع اقتصادی، صادرات و انتقال دانش و نظایر آن می‌شود.

ما در ایران شرکت‌هایی داریم که با برخی از شرکت‌های اروپایی همکاری نزدیکی دارند و این همکاری به شکلی بوده که حتی تولید تحت برند شرکت اروپایی و با نظارت و کمک او در ایران صورت گرفته و تحویل مشتریان شرکت اروپایی در اقصی نقاط جهان شده است. واقعیت امروز تولید و صادرات جهان به‌گونه‌ای است که حضور در زنجیره‌های ارزش جهانی از الزامات آن است. مجموعه این آثار می‌تواند منتهی به افزایش کیفیت محصولات شرکت ایرانی و بالا رفتن توان رقابت محصولات آن در مقایسه با محصولات سایر کشور‌ها شده و درنهایت افزایش صادرات را در پی خواهد داشت.

مواردی هم بوده که در این سفر ۲۰ روزه به تفاهم و قرارداد ختم شده باشد؟

بله چندین مورد از دیدار‌ها به انعقاد توافق و قرارداد منجر شده است. برای مثال درزمینه بازی‌های رایانه‌ای توافقی مبنی بر فروش بازی رایانه‌ای ایرانی و استمرار همکاری دو طرف درزمینه طراحی بازی مبتنی بر شبیه‌سازی حاصل شد. درزمینه گیاهان دارویی نیز ضمن رسیدن به قرارداد فروش، توافق لازم برای پایه‌گذاری روابط بلندمدت بین شرکت ایرانی و آلمانی انجام شد؛ همچنین فروش خشکبار و میوه‌های خشک ارگانیک نیز از دیگر دستاورد‌های شرکت‌های فعال در حوزه محصولات کشاورزی بود.

درزمینه گردشگری نیز قرارداد تور گردانی و روابط بلندمدت همکاری پایه‌ریزی شد. در مورد محصولات صنعتی - معدنی نیز زمینه فروش منظم ماهانه در تناژ بالا از ایران به آلمان ایجاد شد. به همین ترتیب شرکت ایرانی حاضر در این رویداد توانست بخشی از نهاده‌های وارداتی خود را از طریق شرکت آلمانی تأمین کند. در مورد بسته‌بندی محصولات صادراتی از ایران به اروپا نیز برخی از شرکت‌های اعزامی روابط مناسبی با شرکت‌های اروپایی ایجاد کردند و با مقررات بازار اروپا درزمینه بسته‌بندی آشنا شده و برای استمرار این همکاری به‌منظور بهبود سطح بسته‌بندی صادراتی کالا‌های ایرانی زمینه‌های همکاری را پایه‌ریزی کردند.

برخی از شرکت‌های اعزامی از ایران که سابقه صادرات به بازار آلمان از طریق دیگر واسطه‌ها را داشتند در این برنامه توانستند ارتباط مستقیم با واردکننده آلمانی برقرار کرده و پس‌ازاین مستقیم و بدون واسطه صادرات داشته باشند. درزمینه دیگر نیز شرکت‌های دو طرف نسبت به ارسال پیش‌فاکتور و نظایر آن اقدام کرده‌اند که نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.

با اتمام این دوره آیا برای برگزاری دوره‌های مشابه برنامه‌ریزی‌شده است؟

لازم است به این موضوع اشاره‌کنم که پروژه آلمان هنوز تمام نشده و شرکت کارل دویزبرگ متعهد شده است در مدت بیش از یک سال ۲۰ شرکت ایرانی حاضر در این برنامه را درزمینه بازاریابی پشتیبانی کند. درواقع کمک به شرکت‌ها تا حصول نتیجه ادامه پیدا خواهد کرد و ارتباطات فعلی شکل‌گرفته آن‌ها تا بیش از یک سال پی گیری خواهد شد و در خلال این مدت حمایت از آن‌ها به اشکال مختلف ادامه خواهد داشت.

در مورد برنامه‌های مشابه نیز قرار است برنامه‌ای که در آلمان اجرا شد، دوباره در ماه‌های آتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تکرار شود؛ همچنین برنامه مشابهی برای حضور در بازار ایتالیا در حال برنامه‌ریزی است.

با توجه به این‌که در سال‌های اخیر سطح روابط تجاری ایران با کشور‌های اروپایی به علل مختلف ازجمله تحریم، کاهش پیداکرده است، به نظر می‌رسد با انجام این‌گونه پروژه‌ها در سازمان توسعه تجارت ضمن ایجاد فرصت برای شرکت‌های ایرانی، زمینه لازم برای احیای ظرفیت ازدست‌رفته صادراتی کشور به بازار اروپا فراهم خواهد شد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده