تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۶۱۲۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با حضور استادان دانشگاه و فعالان این بخش انجام شد؛

نشست بررسی برنامه‌ها و اقدامات طرح توسعه صنعت گوهرسنگ

‌می‌متالز - مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور گفت: برنامه‌ها و جدیدترین اقدامات طرح گوهرسنگ در نشستی با حضور جمعی از اعضای کارگروه تدوین سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور مورد بررسی قرار گرفت. به گفته سید ابومحمد هاشمی، در آن نشست، استادان و فعالان این حوزه و نیز معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو حضور داشتند.

به گزارش می‌متالز، سید ابومحمد هاشمی با بیان اینکه جلسه فوق با هدف هموارسازی مسیر توسعه صنعت گوهرسنگ برگزار شد، افزود: ایمیدرو با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور در حوزه صنعت گوهرسنگ، اقدامات مختلفی را مطابق مفاد مندرج در سند ملی از جمله مطالعات اکتشافی، آموزش و توسعه مراکز آموزشی، احداث مراکز ارزیابی و اعتبارسنجی، مطالعات پژوهشی و ... را در راستای پیشبرد برنامه توسعه این صنعت در دستور کار قرار داده است.

برنامه‌های اکتشاف، آموزش و آزمایشگاه

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور بیان داشت: مطالعات اکتشافی گوهرسنگ‌ها قسمتی از اقدامات توسعه‌ای ایمیدرو است که طبق برنامه زمان‌بندی در فاز‌های شناسایی-پی‌جوئی، غربالگری در استان‌های کشور و اکتشافات سراسری برای گوهرسنگ‌هایی همچون یاقوت و زمرد پیگیری می‌شود. به گفته وی، این مطالعات توسط طرح توانمندسازی اکتشاف در دستور کار است.

هاشمی با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی تراش گوهرسنگ‌ها تشریح کرد: این موضوع برای ۳۱ مرکز در استان‌های مختلف به تشخیص مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در قالب قراردادی بین ایمیدرو و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سال ۱۴۰۱ در دست اقدام است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، برنامه ایجاد و راه‌اندازی آزمایشگاه گوهرسنگ در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و تجهیز و ایجاد آموزشکده تراش گوهرسنگ در مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد اجرایی می‌شود.

هاشمی ضمن بیان ضررورت آموزش و پژوهش به‌عنوان پیش‌زمینه توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، گفت: طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی مختلفی تحت نظارت طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در دست انجام است. وی تصریح کرد: حمایت از انتشارکتاب در حوزه گوهرسنگ، از جمله برنامه‌های ایمیدرو محسوب می‌شود.

وی افزود: افزون بر این، اصلاح قوانین در حوزه گوهرسنگ و تسهیل امور واردات و صادرات گوهرسنگ‌ها به منظور ایجاد ارزش افزوده که ضامن توسعه، رشد و رونق این صنعت است، در دستور کار این طرح قرار دارد. هاشمی ادامه داد: همچنین به منظور تسهیل تجارت گوهرسنگ‌ها و راهیابی به بازار‌های بین‌المللی مصنوعات گوهرسنگی، ایجاد اتاق گوهر و فلزات گرانبها در گمرکات تخصصی از طریق یک پنجره واحد (مطابق مفاد مندرج در سند ملی طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور) نیز در حال پیگیری است.

هاشمی ادامه داد: مباحث بین بخشی مانند احداث بازارچه‌ها و برگزاری نمایشگاه‌ها با همکاری بخش خصوصی، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری و عملیاتی شدن هستند.

وی درباره نقش آفرینی بخش خصوصی در سند این حوزه تاکید کرد: در راستای ایجاد هم افزایی، استفاده از خردجمعی و پیشبرد اهداف مندرج در سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، از افراد و فعالان این حوزه درخواست شد تا نقطه نظرات و ایده‌های سازنده خود را در راستای بروزرسانی و تکمیل حلقه‌های اجرایی سند مذکور و پیشبرد اهداف عالی آن به دفتر طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور اعلام کنند.

گزارش روابط عمومی ایمیدرو می‌افزاید، در این نشست طرح دریافت شده با موضوع احداث زنجیره ارزش گوهرسنگ کشور نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از بحث و بررسی و اظهار نظر کارشناسان و متخصصان صنعت گوهرسنگ، طرح مذکور (به رغم اینکه در کلیات از سند ملی توسعه گوهرسنگ‌ها برگرفته شده بود) به دلیل ضعف‌های کارشناسی و برآورد هزینه‌های بسیار بالا برای عملیات اجرایی و تجهیزات مورد نظر، مورد تایید اعضای نشست واقع نشد.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده