تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۲۵۱۴۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

غافلنداز ارزش این گوهر سنگ

‌می‌متالز - سختی سنگ را می‌شود به ظرافت گوهر وجواهرات قیمتی تبدیل وروانه بازار کرد، اما این صنعت در کرمان بهشت معادن به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

به گزارش می‌متالز، وحید احدنژاد عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در رشته بلورشناسی و سنگ شناسی ونماینده رسمی ایران در کنفدراسیون جهانی جواهرات در اینباره گفت: سنگ‌های خام زیبا در طبیعت را میتوان با فرآوری، به ارزش افزوده بالایی رساند و در زمینه صادرات حرفی برای گفتن داشت.

هنرگوهرتراشی یا گوهرسنگ‌ها، علاوه بر اشتغالزایی، میتواند مقاوم کننده پایه‌های اقتصاد کشور است، سنگ‌های تراش خورده‌ای که کالای ارزشمندی برای صادرات اند.

یکی از علاقه‌مندان دراستان کرمان در کنار شغل اصلی علاقه شخصی را به هنری ارزشمند تبدیل کرده، هنری که در استان کرمان با ظرفیت سنگ‌های معدنی و کمیاب با شرط نگاه ویژه و توجه به آن میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

نجفی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در گفتگو با این هنرمند، نگاهی به این فرصت ارزشمند و مغفول مانده یعنی گوهر شناسی در استان داشته است.

صنعت گوهر شناسی یا گوهرسنگ‌ها در جهان بعد از نفت دومین تجارت موفق محسوب میشود که اکنون صادرات آن در انحصار کشور تایلند است.

کشور تایلند با اینکه هیچ نوع معادنی از سنگ‌های تزیینی ندارد، به دلیل ارزش بالای این صنعت در دنیا، سنگ خام را از کشور‌های دیگر وارد و پس از تراش ارز آوری آن چند برابر میشود و در زمینه صادرات بسیار موفق عمل کرده است.

تعداد بازدید : 13

منبع: خبرگزاری صدا و سیما کرمان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده