تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۶۰۹
کد خبر: ۲۰۱۹۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک هنرمند حوزه تراش سنگ سرپانتین:

فعال شدن معدن‌های متعدد موجب رقابت و نوآوری در سنگ هرکاره می‌شود

‌می‌متالز - عطاریان گفت: اگر معدن‌های متعددی به صورتی که به مساله زیست محیطی ضربه نزند فعال شود و شرایط ایجاد رقابت را مهیا کند، به فراوانی محصولات صنایع دستی سنگی در شهر کمک می‌کند و تنوع را بالا می‌برد.

به گزارش می‌متالز، «حسن عطاریان» سه شنبه (۱۹ اسفند) در نشست عصرانه‌های کارآفرینی که با موضوع گوهرسنگ سرپانتین؛ برند سوغات و اشتغال آفرینی در فرهنگسرانی انتظار برگزار شد؛ با بیان اینکه ۲۳ سال در عرصه هنر خوشنویسی فعال است؛ گفت: به واسطه خوشنویسی با هنر حکاکی گوهر سنگ‌ها آشنا شدم و سه نشان ملی دریافت کردم و بعد وارد مشبک ساخت زیورآلات، مشبک و قلم زنی شدم.


این هنرمند سنگ تراش افزود: همزمان در خانه ملک که به همت میراث فرهنگی آماده شده بود، پله‌ای برای رشد و ترقی شد و این فکر به ذهن من خطور کرد که هنر‌های جدید را با یک تلفیق صحیح وارد عرصه سنگ هرکاره مشهد نمایم و کار جدیدی را رقم بزنم و اگر نبود همت اساتید گذشته و پیشکسوتان قطعا این هنر‌ها به نسل جدید نمی‌رسید و جای تشکر دارد.


وی با بیان اینکه هنرمندان باید با رویکرد‌های جدید وارد عرصه شوند و هنر‌های جدید را خلق کنند؛ به نمایشگاه دست سازه‌های هنر سنگ سرپانیت اشاره کرد و گفت: نوآوری به صورت شخصی انجام نشده و یک تیم جوان، تحصیلکرده و هنرمند پشت سر من بودند و کار تیمی موجب شد این نمایشگاه برپا شود.


عطاریان اظهار داشت: در مورد سنگ هرکاره پتانسیل‌ها فراوان است و هرکسی به نوبه خود می‌تواند ایده پردازی کند، من خودم به اندازه ده سال آینده ایده دارم و کما اینکه الان یکی یکی ارائه می‌شود، اما به این معنا نیست که محصولات ما تنها همین‌ها است.


وی در رابطه با سوغات مشهد گفت: یک محصول وقتی در یک شهر گسترش پیدا کند، به سوغات آن شهر تبدیل می‌شود چه در آن شهر تولید شود یا نشود، ولی گسترش یک محصول چه به حهت صنایع دستی بودن یا نبودن گسترش آن در یک شهر این است که وقتی زائر و مسافر وارد شهر شود، حجم وسیعی از آن کالا را در فروشگاه‌ها ببیند، با این اتفاق خود به خود آن محصول را به عنوان سوغات آن شهر، می‌پذیرند.


این هنرمند افزود: اگر بخواهیم سنگ هرکاره را به عنوان سوغات مشهد مطرح کنیم لازمه آن این است که در جای حای شهر، زائر فروشگاه‌ها و کارگاه‌های تولیدی را مشاهده کند و این خود به خود به عنوان سوغات شهر پذیرفته می‌شود.


وی بیان کرد: برندسازی سوغات به جهت شانی که برای شهر و برای هنرمندان آن شهر و برای مردم آن شهر ایجاد می‌کند، شان بالایی است مثلا اصفهان را با مینا کاری می‌شناسند و شیراز را با خاتم؛ و این دو برای معرفی یکدیگر کمک می‌کند. وقتی سوغات به صورت انحصاری و اختصاصی شهر شود، گردش مالی و ریالی آن بیشتر می‌شود.


عطاریان گفت: ایجاد این فراوانی در بازار مشهد و یا هر شهری که بخواهد برای خود سوغاتی را به عنوان برند مطرح نماید، زیر ساخت دارد و مهمترین زیرساخت این قضیه در مشهد بحث معدن و مواد اولیه است که در انحصار است و خود ذات انحصار به دلیل اینکه رقابتی برای قیمت گذاری و برای محصول بهتر ارائه دادن به بازار، وجود ندارد و تازمانی که این عدم رقابت وجود داشته باشد تبدیل شدن به سوغات یعنی افزایش و فراگیر شدن این هنر در مشهد غیر ممکن است.


وی افزود: وقتی من به تنهایی یک محصولی را تولید کنم اگر فکر نوآورانه نداشته باشم، چون من به تنهایی می‌فروشم و خریدار دارد به فکر نوآوری و افزایش کیفیت در آن نیستم چرا که افراد مجبور هستند از من بخرند و اگر از من نخرند دو راه وجود دارد یا قاچاق می‌ماند که باز کسانی به صورت قاچاقای آن را برداشت می‌کنند و یا اینکه آن صنعت متلاشی شود.


این هنرمند سنگتراش با بیان اینکه هنرمندان سنگ سرپانتین روحیه خدمت رسانی دارند؛ گفت: اگر معدن‌های متعددی به صورتی که به مساله زیست محیطی ضربه نزند فعال شود و شرایط ایجاد رقابت را مهیا کند، به فراوانی محصولات صنایع دستی سنگی در شهر کمک می‌کند و تنوع را بالا می‌برد، وقتی تنوع بالا رفت خود به خود زائر و مسافر تنوع را می‌بیند و به عنوان سوغات مشهد می‌پذیرد و خرید می‌کند و مجبور نیست چیز‌های ثانوی را تهیه کند.


وی با اشاره به اشتغال زایی ۳۵ تا ۴۰ نفر در کارگاه خود؛ اظهار داشت: مشکلات زیاد است، اما مشکل اصلی معدن است و اگر مساله معدن از وضعیت انحصاری خارج شود و قیمت‌ها رقابتی شود ما ظرفیت اشتغال را تا سه برابر افزایش خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری شبستان

عناوین برگزیده