به گزارش میمتالز، رسول علی محمدی با بیان اینکه از چند ماه پیش توجیهات علمی و قانونی مزایای عرضه خودرو در بورس کالا در رسانهها و شبکههای اجتماعی آغاز شد و بسیاری اظهار نظرها را در این باره مطرح کردند به ایسنا گفت: ماحصل تحلیلهای کارشناسی این بود که ورود خودرو به بورس کالا و خروج دولت از قیمت گذاری دستوری به نفع مصرف کننده، نظام توزیع و تولیدکنندگان خواهد بود.
وی افزود: نخستین خودرویی که در بورس کالا عرضه شد، کارای تک و دو کابین متعلق به شرکت بهمن موتور بود که یک ماه پیش انجام شد و با قیمت پایه به فروش رسید. عرضه کارا نشان داد خریداران به سادگی و بدون نیاز به قرعه کشی قادر به خرید خودرو هستند. در فرایند این عرضه اختلاف قیمت ۲۰ درصدی خودرو در کارخانه و بازار آزاد از بین رفت و نرخهای موجود در بازار نیز کاهش یافت.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با وجود اطلاع وزارت صنعت از عرضه دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا طی یک هفته زمان ثبت سفارش، اما به یکباره این عرضه شب قبل از انجام معاملات بصورت دستوری لغو شد. اگر پذیرش این خودروها قانونی نبود چرا از همان ابتدا جلوی آن گرفته نشد؟ چرا توجیهها و کارشناسیهای صورت گرفته مبنی بر مزایای عرضه خودرو در بورس کالا و پیش بینی کاهش اختلاف قیمت خودروساز و بازار آزاد و تخصیص سود حاصل از فروش به خودروسازان مورد توجه وزارت صنعت قرار نگرفت؟
علی محمدی عنوان کرد: ارایه طرحهایی از سوی برخی کارشناسان به دولت مبنی بر اینکه تفاوت نرخ ایجاد شده ناشی از رقابت صورت گرفته در بورس کالا میتواند با استفاده از ابزارهای مالیاتی از خودروساز اخذ و صرف سیاستهای حمایتی، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، تسهیل تولید و افزایش تیراژ و بهره وری تولید شود. دولت میتواند در بازار ورود کند و نظارتهای بهینه و بهتری بر روند قیمتها از طریق این ابزارها داشته باشد. اما به تصمیمهای کارشناسی توجهی نمیشود که امید میرود طبق تصمیمهای کارشناسی و با برنامه ریزی اقدام کرد.
منبع: بورس پرس