تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۳۵
بازدید: ۷۵۴
کد خبر: ۲۶۲۴۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون اقتصادی و سه نماینده در واکنش به تصمیم وزرات صنعت:

ایجاد بخت آزمایی و کنار گذاشتن بازار سرمایه مورد قبول مجلس نیست

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی و سه نماینده مجلس با انتقاد به تصمیم آنی وزارت صنعت مبنی بر تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا و لزوم اعلام دلایل، ایجاد بخت آزمایی و کنار گذاشتن بازار سرمایه را مورد قبول مجلس ندانستند.

به گزارش می‌متالز، رئیس کمیسیون اقتصادی، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس و دو نماینده دیگر ضمن انتقاد به تصمیم آنی وزارت صنعت مبنی بر تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا و لزوم اعلام دلایل، ایجاد بخت آزمایی و کنار گذاشتن بازار سرمایه را مورد قبول مجلس ندانستند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: وقتی ظرفیت و زیرساخت‌های بازار سرمایه برای کمک به صنعت خودرو فراهم است و وزارت صنعت به جای استفاده از این روش از سیستم داخلی بخت آزمایی استفاده می‌کند، عملا از هدف گذاری‌ها در صنعت خودرو فاصله می‌گیرد. ایجاد بخت آزمایی و کنار گذاشتن بازار سرمایه مورد قبول مجلس نیست و از وزیر صنعت سوال پرسیده می‌شود.

خارج از موضوع عدم استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه درصورت وجود زیرساخت‌ها و الزامات قانونی به نظر می‌رسد اساس موضوع بخت آزمایی و قرعه کشی مخالف همه قواعد اقتصادی در دنیا است و روش عرضه و ورود خودرو‌های خارجی باید به گونه‌ای باشد که ساز و کار عرضه و تقاضا بتواند بازار را به تعادل برساند.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: وزارت صنعت باید اتخاذ تصمیمات آنی را متوقف کند. زیرا تمام چارچوب ها، قواعد و قول و قرار‌ها را به هم می‌ریزد و قابل قبول نیست. اگر قرار بر اتخاذ تصمیمی است باید از قبل اعلام شود تا فرصت کافی برای اطلاع رسانی باشد و ثبت نام انجام نگیرد و منابعی از مردم جمع آوری نشود. چون چنین اقداماتی نه تنها باعث ایجاد مشکلات فراوان می‌شود بلکه اعتماد مردم نسبت به تصمیمات مسوولان را زیر سوال می‌برد.

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: مشکل اصلی بازار خودرو عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است. اگر عرضه و تقاضای خودرو متعادل بود این همه حواشی ایجاد نمی‌شد. مادامی که عرضه خودرو کمتر از تقاضای بازار باشد و اختلاف قیمت در بازار با قیمت‌های کارخانه شکل بگیرد، طبیعی است که هر روشی از جمله عرضه خودرو از طریق بورس کالا، سامانه یکپارچه فروش خودرو یا هر روش دیگری می‌تواند حاشیه ساز باشد.

وزارت صنعت به رفع ریشه‌ای مشکلات نمی‌پردازد و هر از چند گاهی به موضوعاتی مثل راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو یا عرضه خودرو در بورس کالا می‌پردازد. مشکلات بازار خودرو را باید بصورت ریشه‌ای مرتفع کرد و مادامی که عرضه در بازار خودرو تقویت نشده و قیمت گذاری‌های دستوری حذف نشده باشد، تصمیمات وزارت صنعت هم اثر بخش نبوده و فقط چند ماهی سر مردم را گرم خواهد کرد بی آنکه نتیجه‌ای حاصل شود.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس: تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا باعث سلب اعتماد سهامداران می‌شود و باید دولت هر چه سریع‌تر دلایل را اعلام کند. اقدام دولت نسنجیده بود. اگر قرار بود جلوی این کار گرفته شود باید پیش از موعد انجام می‌شد نه اینکه روزی که قرار بود عرضه خودرو در بورس کالا انجام شود، اقدام به تعلیق کنند.

پیش از این از عرضه خودرو در بورس کالا استقبال شده بود. چون باعث فروش خودرو بدون واسطه و تعدیل قیمت‌ها می‌شود و عرضه و تقاضا را مشخص می‌کرد، اما به یک باره رفتار دوگانه دولت دیده شد و بعد اعلام کردند دلایل بصورت محرمانه به اطلاع بورس کالا رسانده می‌شود. از وزیر اقتصاد علت را جویا شده و منتظر پاسخ هستم؛ بنابراین گزارش، چهارشنبه ۱۸ خرداد در حالی قرار بود ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا معامله شود که وزارت صنعت طی دو نامه این عرضه را لغو کرد. ۷۵۰۰ نفر به تازگی برای شرکت در عرضه‌های خودرو در بورس کالا کد دریافت کرده بودند که از این میزان ۱۳۰۰ نفر هر کدام ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت برای خرید خودرو از این مسیر پرداخت کرده و سفارش گذاشته بودند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده