تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۶۲۷۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اعزام گروه‌های تنطیم کننده قیمت به مناطق معدنی کشور:

تلاش چین برای اطمینان از کنترل قیمت زغال سنگ

‌می‌متالز - بر اساس داده‌های منتشر شده، زغال سنگ حرارتی در چین به بالاتر از سقف قیمتی اعمال شده توسط دولت در ماه گذشته رسیده است که باعث شد تنظیم کننده‌های قیمت، گروه‌هایی را به مناطق معدنی اصلی اعزام کنند تا از رعایت آن اطمینان حاصل نمایند.

نگاهی کوتاه بر قیمت زغال سنگ در معاملات اخیر

به گزارش می‌متالز، در این هفته محموله‌های تحویل لحظه‌ای در مرکز شمالی Qinhuangdao بیش از ۱۳۰۰ یوان (۱۹۵ دلار) در هر تن معامله شدند که بالاتر از سقف ۱۱۵۵ یوان تعیین شده توسط پکن است.

بازار معمولاً در تابستان به وسیله دولت تقویت می‌شود، اما پس از اینکه چین محدودیت‌های ویروس را در بزرگترین شهرهایش کاهش داد و از آنجایی که سیل و بررسی‌های ایمنی تولید را مختل کرد، قیمت‌ها نیز همگام با انتظار بهبودی در اقتصاد، افزایش می‌یابد.

در همین حال، تلاش‌های چین برای کاهش قیمت سوخت اصلی تنها یکی از جنبه‌های مبارزه گسترده‌تر در سراسر جهان برای مهار تورم انرژی، به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین است که با انتخاب کنترل قیمت، پکن انتظار دارد که صنعت معدن عمدتاً پویایی عرضه و تقاضا و دنبال سود خود بودن را کنار بگذارد تا در خدمت منافع ملی باشد.

اگرچه هنوز روز‌های اولیه است، اما این دستور با مقاومت‌هایی روبرو شده است.

ژو دانگکون، تحلیلگر ارشد انجمن حمل و نقل و توزیع زغال سنگ چین، در نشستی در روز چهارشنبه گفت: «انتظار قوی مبنی بر کاهش تقاضا منجر به بدتر شدن قیمت زغال سنگ شده و با ترس از تداخل سیاست‌های شدیدتر بعید است قیمت‌ها به همان سطح سال گذشته افزایش پیدا کند. پس از اینکه پکن متعهد شد از تکرار افزایش قیمت‌ها که صنعت را در سال گذشته فلج کرد جلوگیری کند و از معدنچیان خواست تا تولید را به سطوح بی سابقه افزایش دهند، کنترل قیمت‌ها از اول ماه می‌اجرایی شد. اما کمبود زغال سنگ با عیار بالاتر و در عین حال کاهش واردات همچنان ادامه دارد و به برخی از تجار اجازه می‌دهد برخلاف سقف قیمت ها، قیمت بیشتری را اعلام کنند».

علاوه بر این، زغال سنگ حرارتی در اوج بحران برق در ماه اکتبر به رکورد ۲۲۰۰ یوان در هر تن رسید. قبل از بحران، این بازار معمولاً در یک منطقه به اصطلاح سبز برگزار می‌شد که حداکثر ۵۷۰ یوان در هر تن بود و انتظار می‌رفت که نقض ۶۰۰ یوان باعث مداخله مقامات شود.

اقدامات کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی/ برق صنایع قطع می‌شود

شنیده می‌شود رهبران دولت در تلاشند که به استان‌ها اجازه ندهند که برق صنایع را قطع کنند. همزمان، برنامه ریزان کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی نسبت به جریمه‌های سنگین و لغو پروانه کسب در صورت نقض سقف قیمت هشدار داده اند.

به گفته تحلیل گران، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی در نظر دارد مقاماتی را به مناطق معدنی در داخل بفرستد تا به پیشبرد مذاکراتی که بین تولیدکنندگان و خریداران در مراکز صنعتی نزدیک به ساحل متوقف شده است، کمک کنند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که استان ژجیانگ که هم مرز با شانگ‌های است، هفته گذشته درباره کمبود احتمالی برق در تابستان هشدار داد.

دیگر مراکز کلیدی اقتصادی نیز، از جمله گوانگدونگ در جنوب، هفته هاست درباره کمبود‌های مشابه هشدار داده‌اند.

در همین حال، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی به تماس‌هایی که به دنبال اظهار نظر بودند پاسخ نداد و این وضعیت قدرت چین را به طور نامطمئنی متعادل می‌کند.

میشل لئونگ، تحلیلگر بلومبرگ، در یادداشتی تحقیقاتی گفت که بهبود فعالیت‌های صنعتی همراه با کاهش محدودیت‌های ویروس می‌تواند باعث افزایش مجدد قیمت‌ها به ویژه برای زغال سنگ با ارزش حرارتی بالا، در ماه‌های آینده شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: «به نظر می‌رسد دستورالعمل اخیر چین در مورد قیمت زغال سنگ بعید است بتواند از افزایش قیمت این محصول در تابستان امسال به دلیل هوای گرمتر از حد معمول جلوگیری کند».

جدول سقف قیمت زغال سنگ کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی بر اساس استان

تلاش چین برای اطمینان از کنترل قیمت زغال سنگ

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده