تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۶۲۸۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازی دوگانه سوئیس؛ مشارکت در تحریم مسکو و مراقبت از تجارت زغال‌سنگ شرکت‌های روس

‌می‌متالز - سوئیس در ماه‌های گذشته در واکنش به جنگ اوکراین به تحریم‌های کشور‌های اروپایی و غربی علیه مسکو پیوسته است، اما در عین حال تلاش می‌کند به فعالیت شرکت‌های متعلق به اولیگارش‌های روس در این کشور خدشه‌ای وارد نشود.

به گزارش می‌متالز، رادیو فرانسه در گزارشی با اشاره به آنچه که «بازی دوگانه سوئیس در قبال جنگ اوکراین خواند»، نوشت: این کشور از سویی بی‌طرفی تاریخی خود را کنار گذاشته و به محکوم کردن اقدام روسیه در تهاجم به اوکراین به تحریم‌های غرب علیه مسکو پیوست، اما از سوی دیگر برن می‌کوشد به نفع شرکت‌های متعلق به اولیگارش‌های روس، خود را از اجرای همین تحریم‌ها کنار بکشد. نمونه بارز این مساله تجارت زغال‌سنگ روسیه است.

یکی از ثروتمندترین و کوچکترین کانتون‌های سوئیس «زوگ» نام دارد که ثروت خود را مدیون مزایای مالیاتی است که در اختیار شرکت‌های تجاری مواد اولیه‌ای که در آنجا مستقر هستند، قرار می‌دهد. بسیاری از این شرکت‌های فعال در زمینه تجارت زغال‌سنگ در اختیار اولیگارش‌های روس است.

«آدریا بودری» پژوهشگر موسسه مردم نهاد «پابلیک آی» می‌گوید: تعبیر نهاد اقتصادی سوئیس این است که این شرکت‌ها سوئیسی هستند و نه روس.

وی افزود: در مورد هویت واقعی مالکان این شرکت‌ها بررسی دقیقی انجام نشده است، چون اراده سیاسی برای این مساله وجود ندارد.

این موسسه مردم‌نهاد که مطابق تعریفش یک انجمن مستقل سیاسی و مذهبی است و برای جهانی عادلانه‌تر از طریق بهبود روابط سیاسی و اقتصادی بین سوئیس و کشور‌های در حال توسعه، فعالیت می‌کند، اعلام می‌کند که ۷۵ درصد معاملات زغال‌سنگ روسیه در خاک سوئیس و از طریق همین شرکت‌ها صورت می‌گیرد. بازاری که فعالیت آن از ۳۱ اوت (۹ شهریور) و با اجرایی شدن آخرین تحریم‌ها دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش رادیو فرانسه، به دلیل شفاف نبودن ماهیت بسیاری از این شرکت‌ها و نیز بی‌میلی مقامات به ردیابی اولیگارش‌های روس فعال در سوئیس، احتمالا فعالیت آن‌ها یک شبه متوقف نخواهد شد.

بودری می‌افزاید: از کشوری صحبت می‌کنیم که وزیر اقتصاد آن یک روز پس از اعمال تحریم‌ها عنوان کرد که اعتقادی به اثربخشی تحریم‌ها ندارد. سوئیس تلاش می‌کند منافع روسیه را در خاک خود حفظ کند. بدتر آنکه کاملا با این کشور هم‌دست می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: در مورد نفت روسیه نیز مذاکرات فراوانی از مبدا سوئیس انجام گرفته و شرکت‌های سوئیسی تا پایان سال می‌توانند نفت بخرند.

ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین ادامه دارد هر روز خبری تازه از تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این درگیری در رسانه‌ها منتشر می‌شود. بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد قطع تدریجی خرید نفت از روسیه در ۱۲ خرداد ماه به تصویب رسید و مسکو بلافاصله در واکنش به آن تاکید کرد که این تحریم‌ها برای خود غربی‌ها مخرب خواهد بود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده