تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۶۲۷۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحت فشار قرار گرفتن بازار جهانی فولاد با کاهش میزان تقاضا

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، افزایش شدید قیمت محصولات انرژی از جمله نفت خام، گاز طبیعی و زغال سنگ در پی جنگ روسیه و اوکراین، منجر به تحت فشار قرار گرفتن بازار جهانی فولاد و در نتیجه کاهش قیمت‌ها شده است.

ارزیابی بازار فولاد در اتحادیه اروپا

به گزارش می‌متالز، جنگ روسیه و اوکراین منجر به افزایش شدید قیمت محصولات انرژی از جمله نفت خام، گاز طبیعی و زغال سنگ شده است. از آنجایی که فولادسازی انرژی بر می‌باشد، هزینه‌های تولید فولاد در حال افزایش است و بازار جهانی فولاد نیز بین افزایش هزینه تولید و کاهش میزان تقاضا برای این کالا در بازار‌های بزرگ در سراسر جهان درگیر می‌باشد که منجر به تحت فشار قرار گرفتن بازار جهانی این محصول و در نتیجه کاهش قیمت‌ها شده؛ از این رو، به نظر می‌رسد اصلاحات بیشتری برای نیمه دوم سال در انتظار است.

در همین حال، قیمت آهن و فولاد در اتحادیه اروپا شاهد پایدارترین کاهش تاکنون بوده است. این امر با وجود محدودیت‌های تولید در منطقه و فشار هزینه است. در همین راستا، بسیاری از فولادسازان تولید خود را کاهش داده اند و چشم انداز در منطقه چندان دلگرم کننده نیست، زیرا تا کنون میزان تقاضا نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

مشکلات رکود ناشی از تورم می‌تواند برای سال‌ها ادامه داشته باشد

بدتر از آن، چالش‌های زنجیره تامین در کنار افزایش هزینه‌های انرژی که میزان تولید را در بخش تولید گسترده‌تر کاهش داده، موثر بوده است و به همین دلیل کارشناسان معتقدند، بعید به نظر می‌رسد که این مسائل به این زودی‌ها حل شود.

علاوه بر این، گزارش اخیر بانک جهانی نیز رشد کندتر تولید ناخالص داخلی جهانی را به میزان ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرده و این گزارش مواردی، چون خطر رکود ناشی از تورم در حال وقوع، ترکیبی از تورم بالا و کاهش رشد را برجسته نموده و هشدار داده است که مشکلات رکود ناشی از تورم می‌تواند برای سال‌ها ادامه داشته باشد مگر اینکه افزایش عرضه آن هم به صورت عمده آغاز شود.

بنابراین، رشد آهسته‌تر تولید ناخالص داخلی مطمئناً بر میزان تقاضای فولاد تأثیر می‌گذارد، زیرا این کالا به عنوان یک کالای «در حال رشد» شناخته می‌شود و تقاضای آن با رشد همبستگی مثبت دارد.

نگاهی کوتاه بر وضعیت بازار فولاد در چین

چین، بزرگترین فولادساز جهان، پس از کاهش محدودیت‌های اعمال شده بر صنعت فولاد از نظر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای توسط مقامات دوباره شروع به افزایش تولید کرده است. به طوری که بر اساس داده‌های اداره ملی آمار، تولید فولاد چین در ماه آوریل به بالاترین میزان در ۱۰ ماه گذشته رسیده است.

آمار‌های گمرک نیز نشان می‌دهد که صادرات محصولات فولادی چین در ماه می‌به ۷.۷ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در یک سال گذشته است. مطمئناً، تقاضای محلی در آسیا تا حدودی کم است و واردات بیشتر سنگ آهن به چین (بیش از ۹۰ میلیون تن) در ماه می‌حاکی از ادامه بهبود تولید فولاد می‌باشد.

با انعکاس این واقعیت ها، قیمت میلگرد برای بورس آتی شانگ‌های در چین اخیراً دوباره افزایش یافته، در حالی که قرارداد آتی در بورس فلزات لندن همچنان در حال کاهش است. این وضعیت با تورم، افزایش نرخ‌های سیاستی توسط بانک‌های مرکزی بزرگ، تحریم‌های تجاری و گلوگاه‌های حل نشده عرضه تشدید می‌شود.

اعتماد مصرف کنندگان نیز در سراسر مناطق جغرافیایی در حال کاهش است و انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا در ادامه سال نرخ بهره را افزایش دهند.

قرنطینه در چین و کند شدن روند بازار املاک و مستغلات چشم انداز فولاد را بیشتر کاهش می‌دهد و همه این‌ها نشان می‌دهد که ارزش فولاد نزول بیشتری یافته است، به طوری که کاهش بیش از ۱۰ درصدی نسبت به سطوح فعلی نباید هیچ کس را شگفت زده کند.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده