به گزارش میمتالز، نخستین کنفرانس تخصصی فولادهای پیشرفته با ارزشافزوده بالا، روز سهشنبه ۲۴ خردادماه، در پنج بخش شامل سخنرانیهای اصلی و چهار پنل برگزار شد که یکی از این پنلهای تخصصی به شرکت فولاد مبارکه اختصاص داشت.
سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، شرکت فولاد مبارکه، شرکت فولاد آلیاژی و فولاد خراسان، شرکت توسعه آهن و فولاد گلگهر و شرکت ذوبآهن اصفهان حامیان این دوره از رویداد استیلپرایس بودند.
علیرضا مولویزاده مدیر متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه در پنل تخصصی فولاد مبارکه این کنفرانس اظهار کرد: تولید محصولات ویژه با ارزشافزوده بالا ازجمله اهداف راهبردی فولاد مبارکه است که این اقدام همهساله در دستور کار این شرکت قرار دارد تا بتواند در حوزههای مختلف اعم از خودروسازی، صنعت لوازمخانگی، صنایع تولید لولههای انتقال نفت و گاز، صنایع سازهای و استحکام بالا، تسمههای بستهبندی کلافهای فولادی و صنایع دریایی و دیگر حوزهها پاسخگوی مشتریان باشد.
وی با اشاره به نقش فولاد مبارکه در رفع نیاز کشور در زمینه محصولات فولادی و جلوگیری از واردات این محصولات افزود: شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر انواع محصولات فولادی تخت ازجمله محصولات گرم، محصولات سرد، محصولات اسیدشوییشده و محصولات پوششدار (ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق قلعاندود) را برای رفع نیاز بازار داخلی تولید میکند.
مدیر متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه با اشاره به فرآیند شبکهای تولید برخی از گریدها در این شرکت خاطرنشان کرد: بخشی از فرآیند تولید برخی از گریدها در فولاد مبارکه و بخش دیگر آن در شرکتهای همکار (شرکا و شرکتهای زیرمجموعه) بهصورت مشترک صورت میگیرد و در پی آن محصول نهایی تولید میشود که نمونه بارز آن تولید تختالهای گرید API برای ساخت لولههای انتقال سیالات در ابرپروژه انتقال نفت از گوره به جاسک مشهود بوده است.
وی با اشاره به همکاری چندجانبه با شرکت ورقخودرو چهارمحال و بختیاری بهعنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه اذعان داشت: فولاد مبارکه ورقهای Full Hard در گریدهای مختلف را در اختیار این شرکت قرار میدهد و این شرکت نیز آنها را به محصولات کششی، فوق کششی و استحکام بالا بهصورت گالوانیزه تبدیل میکند.
مولویزاده تصریح کرد: تسمههای بستهبندی کلافهای فولادی که طی سالهای گذشته از خارج تأمین میشدند، هماکنون با مشارکت شرکت فولاد مبارکه و یکی از شرکتهای داخلی تولید میشوند که این امر منجر به جلوگیری از خروج میزان قابلتوجهی ارز از کشور شده است.
وی با تأکید بر ضرورت همکاری با دانشگاهها و مراکز دانشبنیان برای تولید محصولات ویژه عنوان داشت: در طراحیهای گریدهای جدید با استفاده حداکثری از تکنولوژیهای موجود درصدد بهترین پاسخگویی به مشتریان هستیم.
مدیر متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه با اشاره به دغدغه فولاد مبارکه در زمینه نیاز خودروسازان داخلی برای تولید گفت: یکی از چالشهای صنایع خودروسازی موضوع کیفیت است که فولاد مبارکه در راستای رفع این چالش پیشتاز است و ورقهای خاص موردنیاز خودروسازان (با حداقل وزن و حداکثر استحکام) را تأمین میکند. کموزن بودن این ورقها منجر به کاهش مصرف سوخت خودرو خواهد شد و استحکام آنها نیز ایمنی خودرو را افزایش میدهد.
وی با اشاره به تولید فولادهای عملیات حرارتیپذیر در فولاد مبارکه تأکید کرد: این گرید بهصورت محصول گرم تولید شده و برنامه تولید آن در قالب محصول سرد را نیز در دستور کار خود قرار دادهایم. مقاومت به سایش و استحکام بالا، از ویژگیهای منحصربهفرد این گرید است.
مولویزاده بیان داشت: فولادهای الکتریکی از دیگر محصولات فولاد مبارکه در راستای تحقق تولید فولادهای پیشرفته با ارزشافزوده بالاست که در قالب گرید M۸۰۰ با ضخامت ۰.۶۵ در حال تولید است و کاربرد آن در ساخت و تولید موتور کولرهای آبی است. از سازمان استاندارد انتظار میرود که با توجه به اینکه استفاده از این گرید در ساخت موتور کولرهای آبی منجر به کاهش مصرف برق در آنها میشود، صنایع تولیدکننده این موتورها را ملزم به استفاده از این گرید کنند.
وی با اشاره به برنامه فولاد مبارکه برای تولید گریدهای موردنیاز جهت ساخت مخازن سوخت CNG خودرو اضافه کرد: فولاد مبارکه بهطور مستمر درصدد ارتقای کیفیت محصولات است و پایانی برای کیفیت قائل نیست. در همین راستا کمیتههای متعددی برای ارتقای کیفیت در این شرکت تشکیل شده تا علاوه بر حفظ کمّی میزان تولید برای رفع نیاز مشتریان، کیفیت آنها را روزبهروز افزایش دهیم.
مدیر متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه ادامه داد: تمامی شاخصهای کیفی در سطح استانداردهای بینالمللی برای تولید محصولات در فولاد مبارکه رعایت میشوند؛ بهعنوان مثال، برای تولید گریدهای موردنیاز ساخت لولههای خطوط انتقال نفت و گاز با توجه به خورندگی گاز، شرایط سختگیرانه کیفی در جهان و بهویژه اروپا حاکم است. الزامات شرکت نفت ایران نیز در این خصوص بسیار سختگیرانه است، اما فولاد مبارکه موفق به تولید گریدهای موردنیاز در این حوزه شده است.
وی با اشاره به اهمیت کیفیت برای شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: محصولات فولاد مبارکه در بسیاری از زمینهها قابلیت صادرات حتی به کشورهای اروپایی را دارد.
مولویزاده با اشاره به طراحی و تولید ۸ گرید جدید در سال ۱۴۰۰ گفت: این دستاورد با تکیهبر دانش تخصصی و توانمندیهای داخلی، برنامهریزیهای دقیق و مدون مدیران بهرهبرداری و همکاری سایر واحدهای ذیربط در حوزههای تختال، کلاف گرم، کلاف اسیدشویی، گالوانیزه و تسمههای بستهبندی در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت و علاوهبر قطع واردات و خروج ارز از کشور، زمینه صادرات این محصولات نیز محقق گردید.
وی با معرفی این گریدهای جدید که در سال ۱۴۰۰ طراحی و تولید گردیده افزود: کلاف گرم - (ST-۵۲ (FAT، یک گرید مقاوم به خستگی است که در سرندهای احیا مستقیم، سیستمهای تعلیق خودرو و نیز پلها کاربرد دارد. کلاف سرد -HX۲۲۰YD نیز یک گرید شکلپذیر و دارای استحکام بالاست که کاربرد آن در صنعت خودروسازی است.
مدیر متالورژی و روشهای تولید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: کلاف اسید شویی -HE۴۴۵D و کلاف گرم ۵۵۰YC نیز گریدهایی با استحکام بالا هستند که در صنایع خودروسازی کاربرد دارند. تختال API X۸۰ نیز از گریدهای ویژه و مهمی است که کاربرد آن در صنایع نفت و گاز و برای ساخت لولههای انتقال سیالات است.
وی با بیان اینکه گرید تسمههای بستهبندی برای بستهبندی کلاف طراحی و تولید شده است، اذعان داشت: گرید HCT۶۰۰X برای ساخت قطعات ضربهگیر بدنه خودرو طراحی و تولید شده و گرید DX۵۶D نیز که یک گرید فوق کششی است که در صنعت خودروسازی کاربرد دارد.
علیرضا مولویزاده مدیر متالورژی و روشهای تولید شرکت فولاد مبارکه همچنین ضمن تشریح دستاوردهای فوق ابراز امیدواری کرد در سال ۱۴۰۱ نیز که مزین به نام «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» است، طراحی و تولید محصولات جدید با قدرت ادامه یابد و در سالهای آتی با راهاندازی خطوط توسعه جدید، کشور از واردات سایر محصولات فولادی بینیاز شود و زمینه صادرات نیز بیشازپیش محقق گردد. گفتنی است در طراحی و تولید گریدهای فوق، کارشناسان واحد متالورژی و روشهای تولید با همکاری کارشناسان نواحی تولیدی نقش محوری را ایفا کردهاند.
شهرام عباسی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه نیز در این کنفرانس با بیان اینکه مدیریت فناوری طی سالهای اخیر در فولاد مبارکه جریان داشته و از الگوی «فال» (فناوری و توسعه محصول) استفاده شده است، اظهار کرد: در این سالها توانستهایم بر اساس مدل مدیریت فناوری بهینه به سمت تدوین نقشه راه خود حرکت کنیم. نقشه راه تکنولوژی نشان میدهد در طول مسیر، در کدام نقطه از کدام تکنولوژی استفاده کنیم.
وی افزود: بهبود در روند گذشته در مدل فال (فناوری و توسعه محصول)، با وجود گستردگی مشتریان فولاد مبارکه، موجب شده آنطور که باید به تکنولوژی توجه نکنیم و از تکنولوژیهایی که بهواسطه اقتصاد چرخشی ما را راهبری میکنند، بهره نگیریم.
مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه مسیر توسعه محصولات شامل شناسایی محصولات داخلی و خارجی است، گفت: با کمک پژوهشکده فولاد در دانشگاه صنعتی اصفهان، محصولات رقبای ما مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در حوزه شناسایی روندها و نیازهای صنایع هدف و متدهای توسعه محصول نیز حرکت کردهایم و سعی میکنیم به مشتریان خود پیشنهاد بهینه ارائه دهیم. همچنین ابزارهای توسعه محصول و تعیین زیرساختهای لازم را در کنار توانمندسازی و اختصاص منابع مشخص کردهایم.
عباسی با بیان اینکه فولادسازها در چین، هند و اروپا بهویژه در حوزه ورقهای فولادی از ابزار نمودار موزی که ابزار اصلی فولادسازهای جهان است، استفاده میکنند، تصریح کرد: ما این نمودار را بر اساس محصولات فولاد مبارکه ترسیم کردهایم و بر این اساس فولادهای استحکام بالای فولاد مبارکه قابلمقایسه با شرکت آرسلورمیتال (بزرگترین فولادساز جهان) است.
وی با بیان اینکه فولاد مبارکه محصولات خود را در ساخت و عمران، انرژی و نفت، کشتیسازی و ... ارائه میدهد و هرکدام از این محصولات گریدهای فولادی خاص دارند، تصریح کرد: ما در حوزههای مختلف ارائه محصولات فولاد مبارکه را انجام میدهیم، اما در کلانروندها باید توجه کنیم دنیا به کدام سمت میرود و آینده صنایع فولاد چیست. بحثهای هوشمندسازی، محیطزیست و همکاری ربات و انسان ازجمله این حوزههاست که دنیا به سمت آن حرکت میکند.
مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ما با تکنولوژیهای روز و نوظهور روبهروییم که قاعده بازی را تغییر میدهند، گفت: یکی از اینها مبحث ساخت افزایشی است و در این زمینه باید توجه داشت که مردم و فرهنگ در این زمینه چه واکنشی خواهد داشت. همکاریهای صنعتی نیز در این زمینه تأثیرگذار است و ازاینرو میتوان گفت بسیاری از بحثها فنی نیستند.
حسین امینی، رئیس برنامهریزی محصولات شرکت فولاد مبارکه در این کنفرانس اظهار کرد: با توجه به تنوع محصولاتی که شرکت فولاد مبارکه تولید میکند، لازم است تقاضای بازار و نیاز مشتری را بدانیم؛ بنابراین روشهای مختلفی را برای نیازسنجی مشتریان ابداع کردیم.
وی افزود: در این زمینه نرمافزاری برای دریافت اطلاعات از مشتریان در شرکت فولاد مبارکه طراحی شده است. همچنین از روشهای متنوع تحقیقات بازار و اطلاعات شرکتهای دیگر استفاده میکنیم.
رئیس برنامهریزی محصولات شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در تلاشیم برنامههای تولید را به نحوی طراحی کنیم که علاوه بر تأمین نیاز مشتریان، حداکثر بهرهوری خطوط تولید را نیز داشته باشیم.
وی در پایان اذعان داشت: در سال گذشته توانستیم در شرکت فولاد مبارکه تا حدود زیادی به برنامه و اهداف موردنظر در زمینه فروش داخلی و صادرات محصولات دست پیدا کنیم.
منبع: فولاد مبارکه اصفهان