به گزارش میمتالز، رضا فاطمی امین در حاشیه روز صنعت و معدن با اعلام تعیین تکلیف آیین نامه ۱۰ بندی واردات خودرو در جلسه فردا هیأت دولت که با وجود تصویب آزاد شدن در اردیبهشت سال جاری هنوز نهایی نشده، گفت: در این آیین نامه واردات خودرو چند قید وجود دارد که اولین آن وجود خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و انتقال فناوری است.
وی ادامه داد: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی، چون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و ... است؛ بنابراین مخالفتی برای عرضه خودرو در بورس کالا نیست، اما باید قواعدی برای انجام درست و اصولی باشد که در عرضه ماه گذشته دو محصول گروه بهمن در بورس کالا به درستی انجام نشده و باعث لغو عرضه در بورس کالا شد.
این مقام مسوول در خصوص اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمتهای تعیین شده هم توضیح داد: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین میشود با این حال طی مذاکره با بورس کالا، مقرر شده قیمتها و ضرایب به صورت دقیقتر تعیین شود.
فاطمی امین با ادعای افزایش قابل توجه تولید خودرو طی سه ماه اول سال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و نبود خودرو ناقص، افزود: برنامه سال جاری وزارت صنعت تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه است که در بهار ۹۸ درصد سه ماهه محقق شد. قرعه کشی خودرو هم به تدریج حذف خواهد شد، اما به درستی در برخی رسانهها منتقل نشد و از ابتدا هم قرار نبود که از آغاز سال حذف شود بلکه به تدریج و در طول سال رخ خواهد افتاد.
به گفته وی، حذف قرعهکشی خودرو مستلزم اقداماتی مانند ارتقا و افزایش تولید و تعادل عرضه و تقاضا بوده و سال جاری تولید پژو ۲۰۶، تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته خواهد شد. محور دوم حذف قرعه کشی، واردات است.
وی در بخش دیگری توضیح داد: سالهای گذشته باید سالانه سههزار مگاوات سرمایه گذاری در عرصه برق انجام میشد که نشد و امروزه تلاش شده قطع برق با کمترین زیان و فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود. به طور مثال برق شهرکهای صنعتی یک روز در هفته است. قطع برق صنعت سیمان هم موجب شده بود قیمت هر پاکت به ۴۳ هزار تومان برسد که با تامین برق به کمتر از ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.
منبع: بورس پرس