تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۶۵۱۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فعالیت معدن "کامو" به قیمت تخریب حوزه آبریز کاشان/ افزایش غلظت فلزات سنگین رهاورد فعالیت معدنی است

‌می‌متالز - فعالیت معدن سنگ آهن کامو کاشان به قیمت تخریب حوزه آبریز منطقه انجام می‌شود و افزایش غلظت فلزات سنگین رهاورد فعالیت معدنی است.

به گزارش می‌متالز، معدن سنگ آهن در منطقه کامو و چوگان و فعالیت آن موجب بروز نگرانی برای کشاورزان و عموم مردم آن منطقه و فعالان محیط زیستی شده است به نحوی که اعتراض اهالی منطقه کامو و چوگان به مقامات بالادستی رسید.

محمد ارباب در این زمینه با بیان اینکه کامو و چوگان در دامنه کوه واقع شده است، اظهار داشت: مناطق پایین دستی کامو و چوگان به دلیل اینکه در منطقه آبرفتی کوه قرار دارد امکان حفر چاه عمیق در این منطقه وجود دارد و این منطقه به نوعی بهشتی در دل کویر است که مورد کم لطفی قرار گرفته است.

رئیس پیشین شورای اسلامی شهر در این شرایط فعالیت معدن به صورت موقت در سال ۹۲ متوقف شد، تصریح کرد: این منطقه بستر نادرترین گونه‌های جانوری حیات وحش و گیاهان دارویی بوده است، اما متاسفانه عرصه ۵۰۰ هکتاری معدن موجب از بین رفتن اکثر این گونه‌های گیاهی شده و خسارت زیادی به اکوسیستم منطقه وارد شده است.

اعتراض‌ها تا به جایی رسید که محمدشریف زارعی پیش از این در خصوص فعالیت معدن کامو و چوگان کاشان اظهار داشت: فعالیت معدن کامو بستگی به تصمیم شورای معادن استان اصفهان دارد.

وی در تشریح این مهم افزود: شورای معادن استان اصفهان با جمع‌آوری مستندات نماینده مردم و کشاورزان و نماینده بهره‌برداران معدن کامو و نظر کارشناسی آب منطقه‌ای تصمیم‌گیری کند و به نتیجه واحد برسد.

فرماندار شهرستان کاشان در زمینه فعالیت معدن کامو از توابع این شهرستان ابراز داشت: تا زمان تصمیم‌گیری معدن حق استخراج ندارد و فقط با حضور و نظارت نماینده مردم معدن‌دار می‌تواند مواردی که استخراج و دپو شده انتقال دهد.

این موضوع در حالی است که محمدرضا اسدی، ضمن اشاره به نامه به رئیس شورای شهر کامو چوگان اظهار داشت: در این نامه اعلام شده است که فعالیت معدن سنگ آهن کامو و چوگان باعث تخریب حوزه آبریز و ورود به حریم قانونی چشمه شده است.

وی با بیان اینکه این شرایط باعث عدم امکان برداشت قسمتی از مهمترین منبع آب شهر کامو و چوگان شده است، افزود: آزمایشات چندین سال نشان می‌دهد که فعالیت معدن باعث افزایش غلظت فلزات سنگین به ویژه سرب شده است و در آخرین نمونه‌برداری بالاتر از حد مجاز بوده است.

مدیرعامل آبفا کاشان با بیان اینکه فعالیت بیشتر معدن کامو چوگان موجب افزایش بیش از حد غلظت فلزات سنگین می‌شود، ابراز داشت: این موضوع می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را وارد کند در حالی که مراتب به مراجع مربوطه اعلام شده است.

فعالیت این معدن به قسمت نابودی منطقه کامو و چوگان است و لازم است تا مسوولان با تصمیمات عاجل نسبت به جلوگیری از بروزخسارت هرچه بیشتر معدن سنگ به این منطقه شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده