تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۶۵۴۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محفوظی:

مدیران منطقه آزاد اروند با مسیریاب هم آدرس‌های منطقه را نمی‌یابند!/ دولت در انتصابات منطقه آزاد اروند از بومی‌های آبادان و خرمشهر استفاده نمی‌کند

‌می‌متالز - نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت نیرو‌های بومی در انتصابات اخیر منطقه آزاد اروند، تاکید کرد: برخلاف وعده و ادعای رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد، هیچ‌یک از انتصابات دولت سیزدهم در منطقه آزاد اروند از بومی‌های آبادان و خرمشهر نیستند به‌طوری که اعضای هیأت مدیره از یافتن آدرس‌ها با مسیریاب نیز عاجزند!

به گزارش می‌متالز، سیدمجتبی محفوظی، در مورد انتصاب افراد غیر بومی گفت: افراد ناآشنا و غیربومی که نه تنها با ظرفیت‌های منطقه، بلکه با آدرس‌های منطقه آزاد نیز به هیچ عنوان ممکن آشنا نیستند را در مسند امور بگماریم نه تنها خدمت به ساکنان و فعالان اقتصادی منطقه نمی‌باشد، بلکه گناهی نابخشودنی است.

وی در ادامه افزود: پیش از این امام جمعه خرمشهر و آبادان نیز در خصوص انتصابات صورت گرفته در این منطقه آزاد تجاری اذعان کردند که انتظار می‌رفت در انتصاب‌های اخیر از نیرو‌های جوان و انقلابی آبادان و خرمشهر استفاده حداکثری شود، اما انتصابات حداقلی هم چنین نبود و تا کنون توجهی به جوانان و نخبگان این دیار مدیر پرور در سطح ملی نشده است که همین مبحث نیز با واکنش تند نماینده آبادان و رئیس فراکسیون فرهنگ‌عمومی به‌عنوان فراگیرترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی هم مواجه شد.

آبادان و خرمشهر صادر کننده‌ی نیروی انسانی به پایتخت

محفوظی در ادامه با ابراز تاسف نسبت به نادیده گرفتن ظرفیت کم‌نظیر نیرو‌های بومی با اصالت آبادانی و خرمشهری در انتصابات دبیرخانه مناطق آزاد دولت سیزدهم گفت: متاسفانه طی مدت استقرار دولت سیزدهم برخلاف ادعا‌ها و مدعاها، در نگاهی نابرابر شاهد انتصاب مدیران غیر بومی در سطح منطقه آزاد اروند و در سطوح هیأت مدیره هستیم، منطقه‌ای که خود صادرکننده نیرو‌های انسانی بسیار در جای‌جای کشور به‌ویژه پایتخت و حتی در سطح وزارت، وکالت، ریاست دیوان محاسبات کشور، رئیس کمیسیون و فراکسیون، معاون رئیس‌جمهور، معاون وزیر، استاندار و... بوده است، اما وقتی نوبت به انتصاب در خود آبادان و خرمشهر می‌رسد، مدیران غیربومی و پروازی را متاسفانه بر مدیران بومی منطقه ترجیح می‌دهند.

نماینده مردم آبادان خطاب به سعید محمد دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور یادآورشد: آقای سعید محمد! سوأل کردن عیب نیست، ندانستن عیب است، «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ؟!

وی تصریح کرد: آبادان و خرمشهر با وجود اینکه از مدیران و جوانان با تجربه، شایسته و متخصص بهره می‌برد، جای سوال است که چرا از ظرفیت‌های جوانان متخصص و خوب منطقه استفاده نمی‌شود؛ موضوعی که واقعا به دغدغه دلسوزان منطقه و از جمله امام جمعه محترم آبادان و خرمشهر تبدیل شده و ما هم مطمئنا به‌عنوان نماینده مردم در کنار دیگر نمایندگان این موضوع را به صورت جدی از طریق ریاست‌جمهوری، وزارت اقتصاد پیگیری کرده و تذکر، سوأل و در صورت ضرورت استیضاح را در دستور کار قرار خواهیم داد.

آشنایی، تعهد و دلسوزی ویژگی‌های نیروی بومی است

نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم ویژگی مدیران بومی را ساکن بودن و شناخت آن‌ها در برطرف نمودن محرومیت‌ها پیگیری مجدانه و دلسوزانه‌تر مشکلات نسبت به مدیران غیربومی عنوان کرد و افزود: برخلاف مدیران پروازی که تنها برای ارتقاء و یا دیگر مسائل به این منطقه آزاد تجاری می‌آیند، مدیران ساکن و بومی با جان و دل برای شهر خود تلاش می‌کنند، اما مدیری که برای یک یا نهایتا دو سال فعالیت به منطقه آمده است، هیچگونه انگیزه‌ای برای بهبود وضعیت منطقه نداشته و این خود یک آسیب بسیار جدی به ظرفیت‌های خوب نیروی انسانی منطقه است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور کشورمان مبنی بر حذف مدیران پروازی از چرخه مدیریت با اشاره به بخشنامه دولت مبنی بر اینکه عدم حضور مدیران در محل و حضور هفتگی آن‌ها با پرواز بر خلاف قوانین و بخشنامه‌ها است، گفت: بر اساس شعار‌های متعدد دولت مستند به ماده (۴۷) قانون برنامه ششم توسعه با موضوع عدم استفاده از نیروی بومی و تعیین مجازات برای آن، مدیران باید بومی و از متخصصان منطقه باشند و اینگونه انتصابات غیر تخصصی از خارج از آبادان و خرمشهر نشان دهنده شعاری بودن و ناتوانی دبیرخانه مناطق آزاد و وزارت اقتصاد "نخست" در التزام به قانون و "سپس" در تحقق شعارهایش است.

وی یکی از خواسته‌های به حق نخبگان آبادان و خرمشهر را استفاده از ظرفیت‌های بومی منطقه عنوان کرد و افزود: زیرساخت‌های متنوع و گسترده اروند در حوزه‌های گردشگری و عمرانی در بدنه سنگین و ناکارآمد منطقه آزاد اروند بیشترین مدیر غیربومی را طی سال‌های اخیر داشته و هزینه سفر این مدیران خود به اندازه اشتغال چند جوان بومی آبادانی و خرمشهری است که امیدواریم وزیر اقتصاد و شخصِ رئیس‌جمهور و نیز معاون‌اول رئیس‌جمهور با جلوگیری از گسیل شدن نیرو‌ها باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت فعلی و نابسامان این منطقه آزاد تجاری که باعث نگرانی ساکنان شده است، نشود.

عایدی عملکرد مناطق آزاد فرار سرمایه‌گذاران بوده است.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی که مدیران به صورت پروازی مدیریت و مسوولیت خود را انجام و کمتر در محل کار خود حضور دارند بهره‌وری سازمان منطقه آزاد اروند کاهش یافته و مشکلات جدی در این دیار شکل می‌گیرد که در ادامه با نارضایتی سازمانی و مردمی در بلند مدت مواجه خواهیم شد.

محفوظی با انتقاد از عملکرد مناطق آزاد در دولت سیزدهم، گفت: عملکرد منطقه آزاد باید فراتر از برگزاری چندین جلسه و بازدید‌های متعدد مردمی و شعار‌های کلیشه‌ای و نمادین باشد که هیچگونه عایدی برای ساکنان و فعالان اقتصادی منطقه نداشته و آنان را با مشکلات و موانع متعدد اقتصادی از جمله صدور بسیاری از بخشنامه‌های ضد و نقیض روبرو کرده است.

نماینده مردم آبادان در پایان خاطر نشان کرد: ده‌ها مورد از این دست، متاسفانه طی سال‌های اخیر عامل رکود اقتصادی فراوان و فرار سرمایه از منطقه آزاد اروند شده و زمینه را برای مهاجرت سرمایه‌های مالی و نخبگان اقتصادی از این منطقه راهبردی آزاد تجاری ایران به‌راحتی کلید زده است.

گفتنی است، «سعید محمد» دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در هفته گذشته «عبدالرضا ارسطو» که سابقه وبلاگ‌نویسی با عنوان کارشناس اقتصادی را داشته است و بیش از دو یادداشت در دفاع از برنامه‌های «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد دارد برای تصدی عضو هیات مدیره منطقه آزاد به هیأت وزیران پیشنهاد داد که پس از موافقت، ابلاغ شد، و این به اذعان نماینده آبادان یعنی افزودن مدیر پروازی دیگری به دیارِ مدیر پرورِ آبادان و خرمشهر.

ارسطو، چهارمین عضو هیات مدیره منصوب دولت سیزدهم و دبیرخانه مناطق آزاد کشور به شمار می‌آید که در کنار سه عضو دیگر معرفی شده، غیر بومی است و دارای کارنامه اقتصادی مرتبط با منطقه آزاد نیست و همین امر موجبات انتقادات نمایندگان مجلس و ائمه جمعه آبادان و خرمشهر را فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده