تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۶۵۵۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک کارشناس صنعت فولاد مطرح کرد

تولید دانش بنیان؛ راهکار مقابله با خام فروشی/ آیا درآمد ارزی صادرات مواد خام قابل چشم پوشی است؟

‌می‌متالز - در مراسمی که به مناسب روز ملی صنعت و معدن برگزار شد، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با اشاره به معضل خام‌فروشی، این فرایند را از جمله دیگر موانع پیش‌روی صنعت و تجارت کشور عنوان کرد. حال درخصوص ارائه راهکار‌هایی برای کاهش خام‌فروشی با رئیس اتحادیه آهن‌فروشان قم گفتگو کردیم.

به گزارش می‌متالز، محمدتقی پورنجاتی گفت: اهمیت خام‌فروشی در مسائل متعدد مختلف است. قطعا خام‌فروشی مواد اولیه، معدنی و پتروشیمی به صرفه نیست، چراکه این مواد گران قیمت و بسیار ارزشمند هستند و تا حد امکان باید در کشور خودمان به محصول نهایی تبدیل شود.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان قم تصریح کرد: هم‌اکنون در قم معدن منگنز را داریم و با حجم قابل‌توجهی از صادرات مواجه هستم، تاحدی که می‌توان گفت معادن را ارزان در اختیار سایر کشور‌ها قرار می‌دهیم و این کشور‌ها همین مواد خام و اولیه را با ابتدا با پالایش و تغییر کاربری به ۳۰ مواد دیگر تجریه و ترکیب می‌کنند و در آخر محصولات نهایی را با چندبرابر قیمت وارد ایران کرده و به فروش می‌رسانند.

وی همچنین افزود: پیشنهاد من این است که برای تولید محصول نهایی باید صنعت و فن را افزایش دهیم. به طور مثال، شهر‌های خط مرزی ایران، با کمبود کار مواجه اند؛ حتی در برخی استان‌ها، مانند کردستان، آب نیز موجود است، پس باید صنعت در این شهر‌ها رونق بگیرد، این در حالی است که در شهرهایی، چون یزد و اصفهان کارخانه آهن تأسیس می‌شود که به جد با معضل کمبود آب مواجه هستند. با کاربری صحیح در تأسیس کارخانه ها، دستگاه‌ها، مواد تولیدی و فن و صنعت می‌توان فرآوری و تولید محصول نهایی را به خوبی انجام داد.

پورنجاتی گفت: ما در ایران منابع بسیار قوی داریم؛ چه از لحاظ معادن مواد اولیه و چه منبع نیروی انسانی و متخصص، اما برای بالا بردن توانایی‌های لازم جهت ایجاد محصول نهایی لازم است این نیروی انسانی، مهارت لازم را از سایر کشور‌هایی که تجربه و دانش کافی را دارند بیاموزد و در تولید کشورمان به کار گیرد و یا اگر صنعت وارد کشور می‌شود، همراه با طریق بهره‌برداری آن و دانش تولید محصول نهایی وارد شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده