تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۲۶۶۲۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رنج کمبود نقدینگی در بازار سهام

‌می‌متالز - معاملات بازار سهام کشور در دومین هفته معاملاتی تیر‌ماه با عقب‌نشینی ۷/ ۰‌درصدی شاخص‌کل به پایان رسید، درحالی‌که در میانه هفته بسیاری به صعود بورس خوشبین شدند، اما بار دیگر بورس بی‌تفاوت به مسیر خود ادامه داد تا یک هفته نزولی دیگر در کارنامه این بازار ثبت شود. همزمان با این نزول، ارزش معاملات بار دیگر کاهش یافت تا امید‌ها به بازگشت بازار به روند صعودی در کوتاه‌مدت رنگ ببازد.

به گزارش می‌متالز، مساله نبود پول در بازار و افت قابل‌ملاحظه حجم و ارزش معاملات سبب‌شده است تا بورس رمقی نداشته باشد و برای بازگشت به روند صعودی نیز با موانعی جدی مواجه باشد. آنچه مشخص است احتیاط بر سر معاملات سهام به‌خصوص در مورد سهام بزرگ‌تر سایه افکنده است. احتیاطی که بخشی از آن ناشی از روند اقتصاد جهانی زیر فشار جنگ اوکراین و روسیه و بخش دیگر آن ناشی از عدم‌امیدواری به ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به بازار است. این دو مورد در کنار هم مانع ورود سرمایه‌های جدید اعم از حقیقی و حقوقی به بازار شده است. درحالی‌که شاخص‌کل همچنان کانال یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحدی را حفظ کرده است، با این حال سهامداران و کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی احتمال فاصله‌گرفتن از این سطح را چندان بالا ارزیابی نمی‌کنند. بر همین اساس عمده تحلیلگران حاضر در نظرسنجی، روند کم‌نوسان را برای معاملات سهام پیش‌بینی کرده‌اند. عمده سهامداران، اما معتقدند بورس برای وارد‌شدن به مسیر صعودی از حمایت نرخ ارز و نرخ فروش محصولات شرکت بهره خواهد برد.

تحلیلگران چه می‌گویند؟

صعودی: ۲۷‌درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی معتقدند بازار سهام در هفته جاری مجددا وارد روند صعودی می‌شود. به اعتقاد این افراد تغییراتی که در روند معاملات سهام در هفته پیشین رخ داد نشان از تقویت نسبی تقاضا در بازار دارد. به گفته این دسته از کارشناسان ورود پول از سمت بازیگران حقیقی و فروکش‌کردن صفوف فروش در بازار می‌تواند از نشانه‌های این احیای تقاضا باشد. مقاومت نماگر اصلی بازار در سطح یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد در هفته‌های اخیر یک کف‌سازی در شاخص‌کل و عمده سهام فعال در بازار است. همچنین در شرایطی که بسیاری از متغیر‌های بنیادی در جهت حمایت از سهام هستند، می‌توان به فاصله‌گرفتن قیمت‌ها از این سطوح امیدوار بود، جایی‌که نرخ دلار در سطوح قابل‌توجهی قرار گرفته است. از سوی دیگر سهام کوچک‌تر بازار نیز با تورم موجود و نرخ‌های فروش مستعد صعود قیمت ارزیابی می‌شود. به این ترتیب از نگاه این دسته از تحلیلگران به دلیل برخورداری بورس از پشتوانه بنیادی، فعلا صعود قیمت‌ها می‌تواند از سر گرفته شود.

کم‌نوسان: ۴۳‌درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی معتقدند، تا زمانی‌که ابهامات مذاکرات هسته‌ای بر سر معاملات سهام باشد، بورس در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد، چراکه در چنین شرایطی نمی‌توان پیش‌بینی درستی از وضعیت اقتصاد و صنایع داشت و هرگونه خبری در این مورد می‌تواند معادلات سهامداران را برهم بزند. در شرایط کنونی نه فقط بورس که هر بازاری از این موضوع متاثر خواهد شد، برهمین اساس بسیاری از سهامداران در انتظار مشخص‌شدن تکلیف مذاکرات هسته‌ای هستند و این احتمالا مهم‌ترین موضوعی است که بر کاهش نوسان قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود. این موضوعات فعلا موجب تردید و احتیاط در معاملات سهام خواهد شد. علاوه‌بر این رفت و برگشت شاخص بورس طی هفته گذشته نشان می‌دهد ابهامات و بی‌اعتمادی از نگاه سهامداران جدی است و فعلا نمی‌توان به صعودی از جنس پایدار در بازار سهام دل بست. در این میان سهامداران منتظر انتشار صورت‌های مالی فصل بهار نیز هستند و انتظار برای مشاهده محتوای گزارش‌ها عامل دیگر احتیاط و روند کم‌نوسان در بازار سهام است.

نزولی: ۳۰‌درصد از تحلیلگران مزبور روند شاخص بورس تهران طی هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. به دلیل ترس و نگرانی از آینده سهام بعد از تجربه یک دوره طولانی‌مدت از نزول قیمت‌ها احتمالا همچنان سهامداران از فرصت ایجاد شده در بازار سهام استفاده کنند و بر همین اساس افزایش فشار فروش در هفته جاری از منظر این دسته از کارشناسان دور از انتظار نیست؛ آن‌هم در شرایطی که بورس خالی از خریدار است. از طرفی ارزش معاملات سهام در هفته‌های گذشته به تدریج نزول داشته و احتمال بازگشت بازار به روند صعودی در کوتاه‌مدت را کاهش داده است. این موضوع نیز می‌تواند محرک دیگر فروش سهام در هفته‌جاری باشد، ضمن آنکه به اعتقاد این افراد بی‌اعتمادی و تردید فعلا در بازار وجود دارد و نمی‌توان در کوتاه‌مدت در انتظار بهبود و بازگشت تعادل به بازار بود.

ارزیابی سهامداران از هفته جاری

صعودی: ۳۹‌درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص‌کل طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. برخورد بسیاری از سهام به کف قیمتی بعد از اصلاح طولانی‌مدت و سطوح مناسب نرخ ارز از عوامل حمایت‌کننده بازار از نظر این دسته از سهامداران به‌شمار می‌رود، ضمن آنکه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها نیز دیگر عامل تقویت‌کننده تقاضا در بازار سهام است.

کم‌نوسان: ۳۳‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی روند قیمت‌ها طی هفته آتی را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران در دلایلی مشابه کارشناسان ابهامات در زمینه حصول توافق هسته‌ای و بی‌اعتمادی به بورس بعد از تجربه یک دوره اصلاح قابل‌توجه سهام را مهم‌ترین عاملی می‌دانند که منجر به احتیاط سهامداران و در نتیجه ثبت یک روند کم‌نوسان بورس می‌شود.

نزولی: ۲۸‌درصد سهامداران مزبور روند شاخص‌کل طی هفته آتی را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. از نگاه این دسته، سهامداران در برهه کنونی و بعد از فراگیر‌شدن فروش در هفته‌های اخیر توان حضور در صف‌فروش را دارند، چراکه ابهامات و بی‌اعتمادی نسبت به آینده در سطح بالایی قرار دارد و برخی معامله‌گران احتمالا در روز‌های آتی درصدد خروج از بازار سهام برآیند، چراکه احتمال بازیابی بازار در کوتاه‌مدت را ضعیف می‌دانند و از سوی دیگر به دلیل تحولات بازار‌های سرمایه‌گذاری علاقه‌مند به واردکردن سرمایه‌های خود به این بازار‌ها هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده