تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۱۳۶۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واکنش بورس به خبر مهم: حذف خط حمایت مهم شاخص و تشدید نگرانی + سئوال

‌می‌متالز - بورس به خبر مهم آزادسازی ۶ میلیارد دلار نه تنها واکنش مثبتی نشان نداد بلکه با ریزش ۴۷ هزارتایی و از دست دادن خط حمایت دو میلیونی، نشان از وخامت شدید وضعیت داد!

به گزارش می‌متالز، اولین روز هفته داغ مرداد در حالی برای بورس و سهامداران به پایان رسید که خبر آزادسازی ۶ میلیارد دلاری منابع بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی و تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نه تنها هیچ نتیجه ایی مثبتی برای هیچ گروهی و صنعتی نداشت بلکه شرایط بازار را برای آینده کوتاه مدت هم سخت‌تر کرد!

براساس این گزارش، علت این جریان ناخوشایند بازار سهام که برخلاف دوره‌های قبلی مشابه رخ داد، ناشی از اثر آزادسازی منابع ارزی در کاهش دلار بود که طبق اعلام رسانه دولت با افت ۱۰۰۰ تومانی به کانال ۴۷ هزار تومانی وارد شد. این رویداد و پیش بینی‌ها از تداوم کاهش ارز، منجر شد تا سهام شرکت‌های ارز آور از جمله پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و... با ریزش بیشتر و صف فروش سنگین تری مواجه شوند.

در این میان سئوال برخی از فعالان بازار سهام این بود که با وجود کاهش قیمت دلار و پیش بینی تداوم این جریان، چرا سهام شرکت‌های ارزبر مانند خودرو، و دارو و ... باید با کاهش و فشار فروش روبرو شوند؟

پاسخ این سئوال بدون شک در بی اعتمادی اکثریت سهامداران به آینده تصمیمات دولت در مورد نحوه صرف منابع ارزی و در کنار مورد مهم ابهام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع بورسی و دیگر برنامه‌های دولت از جمله عرضه ۱۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی (که با انجام ۲۰ هزار میلیارد تومانی شروع شده) و شایعه توقف فعالیت‌های بورس کالا و... است!

به همین دلایل، واکنش منفی بورس به خبر مهم سیاسی و اقتصادی آخر هفته برای اغلب فعالان دور از انتظار نبود، ولی باز این سئوال مطرح شده که دولت و وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت و نفت و سازمان‌های بورس و برنامه و بودجه و بانک مرکزی و در آخر حقوقی‌های وابسته به دولت چه برنامه‌هایی برای ترمیم دیوار فرو نشسته اعتماد و حمایت عملی از بازار سهامی دارند که چند ماهی است به کما رفته و جانی و رمقی برای احیا ندارد؟

به هر حال بازار سهام فارغ از پاسخ مسوولان به این سئوال مهم با ریزش بیش از ۴۷ هزار واحدی، بار دیگر خط حمایت دو میلیونی را از دست داد و برای چندمین مرتبه در هفته‌های اخیر به کانال ۱.۹ میلیونی نزول کرد. در این میان تشکیل صف فروش و کاهش قیمت حدود ۹۰ درصد نماد‌ها شامل ۶۲۴ شرکت بورسی و فرابورسی، نگرانی‌ها را تشدید کرد!

ارزش معاملات بورس و فرابورس هم از ۱۱ هزار میلیارد تومان عبور کرد که هر چند تغییری محسوسی نسبت به روز‌های گذشته نکرده، اما نشان از اعتقاد برخی سهامداران حرفه ایی و پر ریسک به ارزندگی سهامی دارد که از چند ماه پیش شاید کمتر کسی قادر به پیش بینی ارقام امروز بود!

در ریزش امروز شاخس هم نماد‌های "فملی، فولاد، فارس، شستا، تاپیکو، شبندر و شپنا" با اثر منفی بیش از ۴.۲ تا ۱.۲ هزار واحدی، بیشترین نقش را داشتند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
هشت ماه پیش
عناوین برگزیده