تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۷۱۳
کد خبر: ۲۶۶۵۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نقش کلیدی سیاست چین در چشم‌انداز سنگ‌ آهن

‌می‌متالز - بر اساس گزارش موسسه مالی ING، تلاش‌های چین برای فرونشاندن شیوع کرونا با محدودیت‌های نسبتاً سختی همراه شده است که از تقاضا حمایت نمی‌کند. علاوه بر این، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد چشم‌انداز کلان اقتصاد دنیا وجود دارد. تورم فزاینده باعث شده است که بانک‌های مرکزی، به‌ویژه فدرال رزرو ایالات متحده مجبور به اتخاذ رویکرد تهاجمی‌تر برای انقباض پولی شوند.

به گزارش می‌متالز، نگرانی این است که فدرال رزرو بدون اینکه اقتصاد ایالات متحده را به سمت رکود سوق دهد، برای مهار تورم تلاش خواهد کرد. درنهایت، چشم‌انداز بازار سنگ‌آهن تا حد زیادی به نحوه برخورد چین با هرگونه شیوع بیشتر کرونا در طول سال و همچنین مقیاس محرک‌های دولت بستگی دارد.

قیمت سنگ‌آهن به طور قابل توجهی از بالاترین سطح سالانه خود یعنی ۱۷۱ دلار در هر تن در ماه مارس به ۱۰۸ دلار در هر تن کاهش یافته است.

بر اساس گزارش موسسه مالی ING، تلاش‌های چین برای فرونشاندن شیوع کرونا با محدودیت‌های نسبتاً سختی همراه شده است که از تقاضا حمایت نمی‌کند. علاوه بر این، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد چشم‌انداز کلان اقتصاد دنیا وجود دارد. تورم فزاینده باعث شده است که بانک‌های مرکزی، به‌ویژه فدرال رزرو ایالات متحده مجبور به اتخاذ رویکرد تهاجمی‌تر برای انقباض پولی شوند. نگرانی این است که فدرال رزرو بدون اینکه اقتصاد ایالات متحده را به سمت رکود سوق دهد، برای مهار تورم تلاش خواهد کرد. درنهایت، چشم‌انداز بازار سنگ‌آهن تا حد زیادی به نحوه برخورد چین با هرگونه شیوع بیشتر کرونا در طول سال و همچنین مقیاس محرک‌های دولت بستگی دارد.

تولید فولاد چین با تأخیر مواجه است، اما جا برای بازیابی وجود دارد

تولید فولاد چین در بیشتر سال تحت‌فشار بوده است. در شروع سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش تولید در برخی مناطق در طول بازی‌های المپیک زمستانی بودیم، در حالی که در ماه‌های اخیر قرنطینه‌های ناشی از کووید ۱۹ بر تقاضا و عرضه فولاد تأثیر بیشتری گذاشته است. تولید فولاد خام چین در پنج‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ کمی بیش از ۴۳۵ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش داشته است.

چین به صراحت اعلام کرده است که می‌خواهد تولید فولاد خام به زیر سطح ۲۰۲۱ برسد که در ظاهر برای بازار سنگ‌آهن خبری بدی به نظر می‌رسد. با این حال، با توجه به تولید کمتر فولادی که تاکنون در سال جاری دیده شده است، فضایی برای کارخانه‌ها برای افزایش تولید باقی می‌گذارد، در حالی که همچنان تولید را زیر سطح ۲۰۲۱ نگه می‌دارد. چین بین ژوئن تا دسامبر سال گذشته ۵۶۰ میلیون تن فولاد تولید کرد. با فرض اینکه تولید کامل سال ۲۰۲۲ در بیشتر سطوح سال گذشته مطابقت داشته باشد، پتانسیل را برای ۶۰۰ میلیون تن تولید در باقیمانده سال باقی می‌گذارد که تقریباً ۷ درصد افزایش سالانه را نشان می‌دهد.

با این حال، اینکه آیا واقعاً تقاضا وجود دارد یا خیر، بستگی به گام‌هایی دارد که چین در تلاش برای رسیدن به هدف رشد ۵٫۵ درصدی خود برای سال ۲۰۲۲ انجام می‌دهد. سیاست چین در برابر کووید صفر به این معنی است که دستیابی به این هدف بسیار دشوار خواهد بود. چین قبلاً اقدامات محرکی را برای کمک به رشد اقتصادی اعلام کرده است که شامل افزایش هزینه‌های زیرساختی می‌شود. پروژه‌های زیرساختی عموماً نیاز به مصرف فولاد دارند و بنابراین باید از تقاضای فولاد حمایت کنند.

این صنعت همچنین دارای مقدار قابل توجهی از موجودی‌های فولادی برای مصرف است. آخرین داده‌های انجمن آهن و فولاد چین نشان می‌دهد که موجودی انبار‌ها در کارخانه‌های بزرگ فولاد به ۲۰٫۵ میلیون تن رسیده است که تقریباً ۸۲ درصد از ابتدای سال و ۳۰٫۸ درصد بیشتر از سال قبل است. موجودی‌های بالا بر قیمت‌های داخلی فولاد تأثیر گذاشته است. بنابراین، صنعت باید این موجودی‌ها را به سطوح نرمال‌تری برساند تا بتوانیم شاهد بهبود معنی‌داری در حاشیه باشیم.

تولید ماهانه فولاد خام چین (میلیون تن)

نقش کلیدی سیاست چین در چشم‌انداز سنگ‌ آهن

واردات سنگ‌آهن چین با تأخیر مواجه است

جای تعجب نیست که با تولید فولاد کمتر در چین، واردات سنگ‌آهن نیز در سال جاری تحت‌فشار بوده است. آخرین داده‌های تجاری نشان می‌دهد که واردات سنگ‌آهن چین در پنج ماه اول سال تقریباً ۴۴۷ میلیون تن بوده که حدود ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. به طور طبیعی، اگر در نیمه دوم سال جاری در تولید فولاد، افزایشی وجود داشته باشد، انتظار می‌رود که تقاضای واردات سنگ‌آهن بیشتر شود. موجودی‌های بندری در چند ماه گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. آخرین داده‌های SteelHome نشان می‌دهد که موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین در حدود ۱۲۴ میلیون تن است که در مقایسه با ۱۶۰ میلیون تن در اوایل سال جاری کاهش یافته است. موجودی سنگ‌آهن در پایین‌ترین سطح خود در یک سال اخیر و کمتر از میانگین پنج‌ساله نزدیک به ۱۳۰ میلیون تنی برای این مرحله از سال است.

با نگاهی به مبدأ واردات سنگ‌آهن چین، استرالیا همچنان بزرگترین منبع تأمین چین است و حدود ۶۹ درصد واردات سنگ‌آهن چین در ماه می‌از استرالیا بود. در واقع، سهم استرالیا از کل واردات چین طی دو سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که صنعت سنگ‌آهن استرالیا تا حد زیادی تحت تأثیر بدتر شدن روابط سیاسی چین و استرالیا قرار نگرفته است. اگرچه، طبق گزارش‌ها، دولت چین به دنبال متمرکز کردن خرید سنگ‌آهن است، با این امید که به خریداران قدرت چانه‌زنی بیشتری با تولیدکنندگان در آینده بدهد.

واردات سنگ‌آهن چین کند است

تولید فولاد در کل جهان امسال با مشکل مواجه شده است. آخرین داده‌های انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد که تولید فولاد جهان به‌جز چین در پنج ماه اول سال به حدود ۳۵۷ میلیون تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کمی بیش از ۳ درصد کاهش داشته است.

کاهش تولید بیش از ۱۳ درصدی فولاد در منطقه CIS جای تعجب نیست که تا حد زیادی نتیجه جنگ روسیه و اوکراین است. تولید اروپا نیز در سال جاری تحت‌فشار قرار گرفته است و قیمت‌های انرژی بالاتر منجر به کاهش تولید فولاد شده است. علاوه بر این، کاهش تقاضای پایین‌دستی، به‌ویژه از سوی صنعت خودرو، هم مؤثر بوده است.

اما تولید فولاد هند با موفقیت در حال رشد است در حالی که تولید در سایر نقاط جهان کاهش یافته است.

انجمن جهانی فولاد قبلاً پیش‌بینی کرده بود که رشد تقاضای فولاد در سال جاری نسبتاً ملایم خواهد بود و تنها ۰٫۴ درصد رشد خواهد کرد.

کاهش قیمت سنگ‌آهن در بلندمدت

در حالی که ما انتظار داریم که قیمت سنگ‌آهن در نیمه دوم سال ۲۲ به دلیل انتظارات بهبود در چین حمایت شود، چشم‌انداز بلندمدت سنگ‌آهن نزولی است. در سمت تقاضا، به نظر می‌رسد که چین به محدود کردن تولید فولاد خام ادامه می‌دهد و در عین حال به دنبال جایگزینی ظرفیت فولاد قدیمی‌تر با ظرفیت کوره قوس الکتریکی است تا به این کشور در رسیدن به اهداف کربن‌زدایی کمک کند. رشد ظرفیت کوره قوس الکتریکی یک نگرانی برای چشم‌انداز میان‌مدت تا بلندمدت تقاضای سنگ‌آهن چین خواهد بود.

در مورد تصویر عرضه، باید همچنان شاهد افزایش عرضه از پروژه‌های جدید در استرالیا به همراه برزیل باشیم.

کاهش تقاضا از سوی چین، همراه با این رشد عرضه، نشان می‌دهد که قیمت‌ها باید در میان‌مدت تا بلندمدت روند کاهشی داشته باشند. درنتیجه قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد به طور متوسط ۱۰۵ دلار آمریکا در هر تن در سال ۲۰۲۳ و ۹۰ دلار آمریکا در هر تن در سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده