تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۰۲
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۶۶۶۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نقش کمرنگ خاورمیانه در تجارت جهانی پودر مس

خاورمیانه از خالص واردکننده به خالص صادرات کننده تبدیل شد

می متالز - کاربردهای گوناگون و مهم پودر مس در صنعت، موجب شده که خاورمیانه، یکی از بازارهای مصرف این محصول در جهان باشد؛ با این حال، سهم واردات پودر و پرک مس خاورمیانه از مجموع حجم تجارت جهانی، به‌طور میانگین برابر با 3.3 درصد بوده است. خاورمیانه، طی دهه 2000، خالص واردکننده پودر و پرک بود که در دهه 2010 به خالص صادرکننده بدل شد.
خاورمیانه از خالص واردکننده به خالص صادرات کننده تبدیل شد

به گزارش می متالز، تراز تجاری پودر و پرک مس در خاورمیانه، طی دهه 2000 میلادی عمدتا مثبت و در دهه 2010، عمدتا منفی بود. به‌بیان دیگر، طی دهه 2000، خاورمیانه خالص واردکننده این نیمه‌ساخته و در دهه 2010، خالص صادرکننده آن بود. بیشترین خالص واردات پودر و پرک مس خاورمیانه متعلق به سال 2005 و بالغ بر 4.8 هزار تن بود؛ در مقابل، سال 2011، با خالص صادرات بالغ بر 3.7 هزار تن پودر و پرک مس، بیشترین میزان خالص صادرات طی 17 سال گذشته بوده است. نمودار 1، تراز تجاری و سهم واردات خاورمیانه از کل تجارت جهانی را برای سال‌های 2001 تا 2017 به تصویر کشیده است.

با توجه به نمودار 1، سهم واردات خاورمیانه از مجموع حجم تجارت جهانی پودر و پرک مس طی 17 سال گذشته، به‌طور میانگین برابر با 3.3 درصد بود که با نرخ رشد سالانه 3.4 درصدی از حدود 2 درصد در سال 2001، به بیش از 3.4 درصد در سال 2017 رسید. افزایش صادرات پودر و پرک مس از خاورمیانه طی دهه 2010 میلادی، مهم‌ترین عامل منفی‌شدن تراز تجاری واردات (خالص صادرکننده شدن منطقه) بود که در سال 2017، تراز تجاری به‌دلیل افت حجم صادرات که از سال 2012 گریبان‌گیر جهان و خاورمیانه شده بود، در کنار افزایش حجم واردات، موجب مثبت‌شدن تراز تجاری واردات (خالص واردکننده شدن منطقه) در آن سال شد.

اگرچه متالورژی پودر و پودر مس خالص و آلیاژی، نقش مهمی در برخی مصارف صنعتی پودر مس بازی می‌کنند، به‌دلیل محدودیت حجم بازار این نیمه‌ساخته، تجارت جهانی و منطقه‌ای این محصول رقم اندکی است. با این حال، با توسعه بازارهای مصرف مس در جهان، تقاضای آن قابل افزایش خواهد بود. در خاورمیانه اما، به‌دلیل تأثیرپذیری کمتر کشورهای منطقه از تکنولوژی‌های مدرن جهانی و عدم توسعه‌یافتگی صنعتی بالای کشورهای حاضر در این منطقه، انتظار رشد قابل ملاحظه‌ای برای تقاضای آتی پودر و پرک مس قابل پیش‌بینی نیست.

عناوین برگزیده