تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۲۹
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۶۶۸۰۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

افت فروش پلاگین‌ها در نروژ

‌می‌متالز - فروش خودرو‌های سواری جدید در نروژ در ماه ژوئن به کاهش خود ادامه داد، زیرا تعداد ثبت‌نام‌ها به ۱۴هزار و ۹۰۱ مورد رسید که ۹/ ۲۶درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. فروش پلاگین‌ها نیز پس از نیمه اول سال جاری، با کاهش ۴/ ۱۸درصدی به تعداد ۶۸هزار و ۵۰۵ مورد رسید. در دسترس بودن محدود خودرو‌های جدید همراه با شرایط اقتصادی چالش‌برانگیز، بر بازار خودرو‌های پلاگین نیز تاثیر می‌گذارد. در ماه گذشته، تعداد ۱۳هزار و ۳۹۱ دستگاه خودروی برقی سواری پلاگین جدید به ثبت رسید که ۲۳درصد کمتر از یک سال قبل است.

به گزارش می‌متالز، ثبت‌نام خودرو‌های تمام‌برقی به تعداد ۱۱هزار و ۷۲۲ دستگاه رسید که به معنای کاهش قابل‌توجه ۱۱درصدی نسبت به سال گذشته است. این رقم بالاترین افت از بهار سال ۲۰۲۰ و مربوط به قرنطینه ناشی از انتشار ویروس کروناست. در مورد خودرو‌های هیبریدی پلاگین، تعداد ثبت‌نام‌ها تقریبا ۶۰درصد کاهش یافت و به هزار و ۶۶۹ مورد رسید. فروش خودرو‌های هیبریدی پلاگین به دلیل کاهش مشوق‌های مالیاتی همچنان رو به سقوط است. همانطور که انتظار می‌رفت، در اواخر ژوئن، تسلا مدل Y در نروژ با ۲هزار و ۵۳۳ مورد تحویل، که ۱۷درصد از کل خودرو‌های جدید را تشکیل می‌دهد، به نتیجه خوبی دست یافت. این نتیجه به تسلا امکان داد تا جایگاه شماره‌یک خود را حفظ کند. پیش‌تر عنوان شده بود که میزان فروش خودرو‌های برقی در نروژ روز به روز در حال افزایش بوده و این رقم در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۴۸ درصد افزایش یافته است.

افزایش فروش خودرو‌های برقی در نروژ باعث شده از هر سه خودروی جدیدی که در این کشور به فروش می‌روند، دو اتومبیل برقی باشند و در این بین رتبه اول متعلق به شرکت تسلا است که توانسته بخش زیادی از بازار خودرو‌های برقی این کشور را تسخیر کند. نروژ قصد دارد در سال ۲۰۲۵ فروش خودرو‌های بنزین سوز و گازوئیل سوز را متوقف کند و لذا اولین کشور جهان خواهد بود که این اتومبیل‌ها را از روند تولید و عرضه خارج خواهد کرد. نروژ که یکی از کشور‌های مهم تولیدکننده نفت است، خودرو‌های برقی را از مالیات معاف کرده تا انگیزه تولید و فروش آن‌ها را افزایش دهد. از بازار خودرو‌های برقی در نروژ حدود ۵/ ۱۱ درصد در کنترل شرکت تسلا است و رتبه دوم با ۴/ ۹ درصد به شرکت فولکس واگن اختصاص دارد. در میان انواع خودرو‌های برقی عرضه شده هم خودروی مدل ۳ تسلا محبوب‌ترین بوده و رتبه دوم از آن خودروی هیبریدی RAV ۴ تویوتا است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده