تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۶۶۹۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس عنوان کرد:

عقب‌ماندگی صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در تولید

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس گفت: در حالی از دانش و تکنولوژی تولید قدیمی در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم استفاده می‌شود که برخی از کشور‌های همسایه مانند ترکیه، گوی سبقت را از تولیدکنندگان داخلی ربوده‌اند و اگر به دنبال رقابت‌پذیری در بازار‌های بین‌المللی هستیم، باید برقراری روابط تجاری با شرکت‌های مطرح جهان را در دستور کار خود قرار دهیم.

به گزارش می‌متالز، داوود شربت‌داران مطرح کرد: مقاطع مختلف آلومینیومی مانند لوله در شرکت آلومینیوم غدیر گسترش توس در حالی تولید می‌شود که اکثر تولیدکنندگان با چالش‌های فراوانی در بخش تولید طی سالیان اخیر مواجه شده‌اند و مهم‌ترین آن، نوسان قیمت مواد اولیه بوده است. شرایط تولید تا پیش از سال ۱۳۹۲ در داخل کشور مساعد بود، اما از این سال به بعد، شاهد افزایش هزینه‌های مختلف تولید هستیم و امکان دسترسی به مواد اولیه در بازار داخلی نیز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر، عرضه مواد اولیه در بورس کالای ایران باعث شده است زمانی که با کمبود مواد اولیه در سطح بازار مواجه می‌شویم، میزان تقاضا در بورس و قیمت نهایی افزایش پیدا کند. در واقع ساز و کار این تالار صنعتی به نحوی است که تولیدکنندگان می‌توانند با کاهش عرضه، منجر به رقابت‌پذیری کاذب و افزایش قیمت ماده اولیه شوند و این مساله در پایان به ضرر واحد‌های کوچک‌مقیاس تمام خواهد شد. چراکه برای مثال، اگر قیمت شمش آلومینیومی عرضه شده در بورس، ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم باشد، در صورتی که میزان عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا کند، شمش در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از قیمت پایه عرضه شده در بورس معامله خواهد شد. در چنین شرایطی تولیدکنندگانی که توانایی مالی لازم برای تامین ماده اولیه را ندارند، دچار مشکل خواهند شد و این مساله به تولید آن‌ها ضربه سختی را وارد خواهد کرد.

سهمیه‌بندی مواد اولیه صنایع پایین‌دستی آلومینیوم

مدیرعامل شرکت آلومینیوم غدیر گستر طوس در خصوص چالش‌های تامین ماده اولیه، بیان کرد: به نظر می‌رسد که اگر سهمیه‌بندی برای تخصیص ماده اولیه بر اساس ظرفیت تولید هر مجموعه انجام شود، در ادامه شاهد کاهش معضلات موجود در این بخش خواهیم بود. چراکه در این صورت رقابت‌پذیری کاذب در تامین ماده اولیه از بین خواهد رفت و به دنبال آن، ثبات در قیمت نهایی ایجاد خواهد شد، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است و قیمت محصول برای مصرف‌کننده نهایی نیز افزایش یافته است. عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران توسط چند شرکت بزرگ تولیدکننده داخلی، محدود به عرضه یک تناژ مشخص شده است و نمی‌تواند ساز و کار مناسبی برای تامین ماده اولیه در بازار باشد. چراکه در نهایت ۱۰ تا ۱۵ تولیدکننده موفق به خرید شمش آلومینیوم از این تالار صنعتی خواهند شد و سایر تولیدکنندگان ناچار به تامین ماده اولیه از بازار آزاد با قیمت بیشتر هستند. در چنین شرایطی، سود چندانی عاید تولیدکنندگان نخواهد شد و شاید تنها نقدینگی لازم برای پرداخت حقوق نیروی انسانی از این طریق تامین شود.

شربت‌داران در همین راستا تصریح کرد: در حال حاضر صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با معضل تامین مواد اولیه دست‌وپنجه نرم می‌کنند و خرید شمش از بورس کالای ایران برای تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس نسبت به واحد‌های بزرگ صنعتی به سختی امکان‌پذیر خواهد شد. در حالی که واحد‌های کوچک تولیدی با تعداد محدود نیروی انسانی، نیازمند تامین مواد اولیه برای ادامه تولید خود هستند و اگر شمش و یا بیلت آلومینیومی کافی در اختیار آن‌ها قرار نگیرد، ناچار به تعطیلی خواهند شد. ضمن اینکه قیمت شمش آلومینیوم در بازار آزاد از بورس کالای ایران بیشتر است و در مواقع خاصی، قیمت ماده اولیه در سطح بازار از بورس کمتر خواهد بود. در واقع زمانی که تقاضا در بازار کاهش پیدا می‌کند، تولیدکنندگان شمش تلاش می‌کنند با افزایش عرضه خود، منجر به ایجاد ثبات قیمت در سطح بازار شوند و در این زمان قیمت شمش آلومینیوم در بازار، اندکی از قیمت بورس کمتر خواهد بود. برای مثال، زمانی که قیمت نهایی شمش آلومینیوم عرضه شده در بورس، ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است، قیمت آن در بازار حدود ۶۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد بود که این اختلاف قیمت سه هزار تومانی شمش، به نفع تولیدکنندگان مقاطع آلومینیومی است.

همچنان متوجه ساز و کاز افزایش قیمت گاز نشده‌ایم!

وی در ارتباط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، عنوان کرد: از آنجایی که گاز نقش بسزایی در ریخته‌گری فلزات دارد، افزایش قیمت آن به تولید آسیب زده است. قیمت گاز مصرفی مجموعه در ابتدای سال گذشته، ماهیانه حدود یک میلیون تومان بود، اما قیمت آن در ادامه به حدود سه تا چهار میلیون تومان رشد پیدا کرد و پس از پیگیری‌های فراوان، متوجه شدیم که گویا ما بدهی قبلی داشته‌ایم. در حالی که چنین مساله‌ای وجود نداشت و در ادامه مشخص شد که قیمت گاز واحد‌های صنعتی چند برابر افزایش یافته است. در حالی که مبنای محاسبه گاز واحد‌های صنعتی مختلف مانند پتروشیمی و فولادی با یکدیگر متفاوت است، اما در نهایت مشخص نشد که مبنای محاسبه گازب‌های واحد‌های فلزی چیست و ما چاره‌ای جز پرداخت هزینه هنگفت گاز با عنوان بدهی قبلی نداشتیم. چراکه اگر این هزینه را پرداخت نمی‌کردیم، گاز مجموعه قطع می‌شد و ناچار به توقف تولید می‌شدیم. شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس از سال ۱۳۸۲ تولید خود را آغاز کرده است که ما از ابتدا نسبت به پرداخت به موقع قبوض گاز، برق و... اقدام کرده‌ایم و مشخص نیست که بر چه اساسی بدهی قبلی در قبض گاز صادر شده لحاظ شده است. در نهایت ما برای پرداخت هزینه گاز مجموعه، ناچار به تقسیط آن شده‌ایم و در حالی که تولید با قیمت مصوب گاز طی چند ماه قبل انجام شده است، ما باید هزینه گاز را به نرخ روز پرداخت کنیم.

این تولیدکننده لوله آلومینیومی در ادامه به کاهش نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: اگرچه دستمزد نیروی انسانی در سال جاری بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، اما با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی حاکم در جامعه، به نظر می‌رسد این افزایش حقوق نیز تاثیر بسزایی در شرایط موجود نداشته است و در حال حاضر شاهد کاهش نیروی انسانی در بخش تولید هستیم. ضمن اینکه آرامش روانی لازم برای فعالیت در بخش تولید وجود ندارد و حقوق پنج تا ۶ میلیون تومانی در ماه، پاسخگوی نیاز مالی یک نیروی انسانی غیرمتخصص نیست. از سوی دیگر، تولیدکننده نیز نمی‌تواند به راحتی عرصه‌ای را که چندین سال در آن فعالیت داشته است، رها کند و به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر باشد. در حالی که هزینه‌های تولید همواره در حال افزایش است، اما چاره‌ای جز ادامه تولید نداریم و امیدوار هستیم مشکلات این بخش در آینده کاهش پیدا کند.

افزایش قیمت نهایی محصول با اعمال مالیات بر ارزش افزوده

شربت‌داران ضمن اشاره به اخذ مالیات هنگفت از تولیدکنندگان کوچک صنعتی، تصریح کرد: ما به دنبال برخی معضلات، ناچار به تعطیلی شرکت در سال ۱۳۹۶ شدیم و تصمیم گرفتیم در آن زمان نسبت به بازسازی تجهیزات و ماشین‌آلات مجموعه اقدام کنیم. بعد از یک سال، دوباره مجموعه راه‌اندازی شد و زمانی که برای پرداخت مالیات اقدام کردیم، متوجه جریمه مالیاتی هنگفتی شدیم. این در حالی بود که هیچ تولیدی طی مدت زمان مذکور نداشتیم و علی‌رغم ارائه دفاتر و اسناد رسمی، باز هم با جریمه مالیاتی مواجه شدیم. متاسفانه مشکلات بخش تولید بسیار زیاد است و در حال حاضر با چالش قطعی برق طی یک هفته کاری مواجه هستیم. مجموعه ما باید روز‌های شنبه تعطیل شود و نباید هیچ فعالیتی در این روز داشته باشیم. البته اگر سفارش برای تولید صورت پذیرد، ناچار به فعالیت در روز جمعه می‌شویم که این مساله به سفارش مشتری بستگی دارد. ضمن اینکه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، منجر به افزایش قیمت تمام شده محصول شده است و ضرورت دارد یک بازنگری در اخذ این میزان مالیات انجام شود. چراکه سود خالص حاصل از تولید، حدود ۳ تا ۴ درصد است و یک تولیدکننده چگونه می‌تواند با این حجم از سودآوری، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند؟ این مساله تاثیر خود را در بازار فروش نیز خواهد گذاشت و مصرف‌کننده نهایی ناچار است کالای مد نظر خود را با قیمت بیشتری از بازار خریداری کند. متاسفانه از سال ۱۳۸۶ به بعد، تولید با رکود مواجه شده است و اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هم به ضرر تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد.

وی اضافه کرد: اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، زمانی سودمند واقع خواهد بود که جهت رفع مشکلات تولیدکنندگان هزینه شود. در حالی که مشخص نیست این حجم از دریافت مالیات از مودیان مالیاتی، صرف چه هزینه‌هایی می‌شود و تنها میزان مالیات دریافتی در هر سال افزایش پیدا می‌کند. تولیدکنندگان در کشور‌های پیشرفته صنعتی جهان، خود را موظف به پرداخت مالیات می‌‎دانند؛ چراکه در ازای پرداخت آن، دولت امکانات و خدمات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. از سوی دیگر، اکثر کارکنان شاغل در سازمان‌های مرتبط با تولید مانند صنعت، معدن و تجارت و همچنین مالیات، از دانش و اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستند و بر همین اساس زمانی که تولیدکنندگان برای رفع برخی مشکلات به این سازمان‌ها مراجعه می‌کنند، نه تنها پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه ممکن است در ادامه نیز سردرگم شوند و به دنبال کاهش مراجعات حضوری به این سازمان‌ها هستند.

نیازمند تکنولوژی روز دنیا در تولید محصولات آلومینیومی هستیم


این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه به اهمیت استفاده از دانش و تکنولوژی روز تولید اشاره کرد و گفت: متاسفانه امکان دسترسی به دانش و تکنولوژی روز دنیا در داخل کشور فراهم نیست و تحریم، نقش بسزایی در این زمینه داشته است. بر همین اساس می‌توان گفت دچار عقب‌ماندگی در دانش روز تولید نسبت به سایر کشور‌ها به ویژه ترکیه هستیم و در بازار داخلی نیز رونق چندانی دیده نمی‌شود. ما تمهیدات لازم جهت اجرای طرح توسعه را اندیشیده‌ایم، اما از آنجایی که اجرای آن در این شرایط اقتصادی مقرون به صرفه نیست، بنابراین نتوانستیم اشتغال‌زایی و درآمدزایی بیشتری از اجرای طرح توسعه داشته باشیم.

شربت‌داران در ارتباط با کاربرد محصولات تولیدی این مجموعه، مطرح کرد: مشتریان ما صنایع مختلفی را شامل می‌شوند. شرکت‌های ماشین‌سازی که نیاز به دریافت قطعات خاصی برای تولید خوردرو‌های خود دارند و یا شرکت‌هایی که در زمینه تولید میلگرد‌های آلومینیومی با آلیاژ‌های خاص فعال هستند، از جمله مشتریان محصولات شرکت آلومینیوم غدیر گستر طوس به شمار می‌آیند. این میلگرد‌ها به طور مشخص به دلیل قابلیت تراشکاری که دارد، دارای کاربرد‌های مختلفی هستند و در تولید پیستون، سیستم ترمز اتومبیل و...، استفاده می‌شوند. ضمن اینکه فرایند تولید لوله‌های آلومینیومی در این شرکت به قالب سفارش داده شده و محصول مورد نظر مشتریان بستگی دارد و به صورت سنبه ماتریس صورت می‌پذیرد. در واقع به این صورت است که در قالب‌های اکستروژن، بیلت آلومینیومی از ماتریس عبور کرده و به سنبه تزریق می‌شود.

وی در پایان ضمن اشاره به اهمیت برقراری روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های پیشرفته صنعتی جهان، یادآور شد: اگر به دنبال توسعه و پیشرفت در صنعت آلومینیوم کشور هستیم، باید روابط تجاری گسترده‌ای را با کشور‌های توسعه‌یافته برقرار کنیم تا بتوانیم ضمن استفاده از دانش و تکنولوژی روز تولید، از روش‌های سنتی فاصله بگیریم. امیدوار هستیم اقدامات سازنده‌ای در این زمینه از جانب مسوولان ذی‌ربط انجام شود و تخصص و تعهد، روز به روز در سازمان‌های دولتی افزایش پیدا کند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده