تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۲۶۷۰۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
واهمه از کمبود شمش در بازار داخل، به رونق بازار فیزیکی بورس‌کالا انجامید

فولاد داخلی، گران‌تر از محصول صادراتی

‌می‌متالز - واهمه از کمبود شمش فولاد در بازار داخل متاثر از افت اجباری تولید، در شرایطی که بازار جهانی این محصول به دلیل رکود در بازار مصرف چین کاهشی است، باعث شد تا این هفته، میانگین نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا ۴/ ۵‌درصد بالاتر از قیمت صادراتی این محصول فوب خلیج‌فارس معامله شود. به این ترتیب، در شرایط کنونی عرضه و فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا نسبت به صادرات آن و بازگشت ارز با نرخ نیمایی ارجحیت دارد.

به گزارش می‌متالز، بخشی از گران‌تر شدن بهای شمش فولاد در بازار داخل نسبت به نرخ صادراتی فوب خلیج‌فارس ناشی از فاصله حدود ۵‌هزار تومانی میان نرخ ارز نیمایی و آزاد است. در حالی که نرخ ارز نیمایی قیمت پایه را تعیین می‌کند، نرخ دلار آزاد توان جهت دهی قیمتی به بازار را دارد.

اختلال در تولید به رونق رینگ شمش انجامید

ترس از صعود بهای شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران متاثر از افت تولید در کشور به رونق این معاملات در روز گذشته انجامید. فولادسازان کشور در هفته جاری حدود ۹۰‌هزار تن شمش فولاد ۵SP و ۳SP را با قیمت پایه ۱۲‌هزار و ۶۰۰ تومان روانه رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالا کردند. اگرچه حجم عرضه هفتگی شمش نسبت به حجم عرضه در هفته گذشته حدود ۱۴‌هزار تن بیشتر بود؛ اما همچنان میزان عرضه شمش فولاد در این بازار به‌مراتب کمتر از میزان عرضه در هفته‌های قبل است. کاهش تولید متاثر از قطعی برق و اختلال در سیستم‌های تولید فولادسازان مهم‌ترین دلیل این افت عرضه بود.

در شرایطی که حجم عرضه هفتگی فولاد متاثر از اجبار کاهش تولید افت داشت، میزان تقاضا برای شمش به روال هفته‌های قبل بود و این موضوع با برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا زمینه رقابت قیمتی متقاضیان شمش و در نتیجه افزایش بهای معامله شمش فولاد را فراهم کرد. افت مستمر بهای پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران، دلیل دیگر افزایش استقبال متقاضیان از عرضه‌های شمش فولاد در هفته جاری بود. قیمت پایه شمش فولاد در عرضه هفته جاری، به ازای هر کیلوگرم کاهش محدود ۲۰۰ تومانی داشت. با وجود این، قرار گرفتن نرخ پایه شمش در کف کانال پنج‌ماه و نیم اخیر (پس از هفته ابتدایی بهمن) در شرایطی که تغییری در انتظارات تورمی فعالان بازار رخ نداده است، از رشد تقاضا حمایت کرد.

قیمت پایه عرضه شمش فولاد در روز گذشته بر مبنای دلار نیمایی ۲۶‌هزار و ۲۰۰ تومان و بهای شمش فولاد صادراتی ۵۰۴ دلار به ازای هر تن فوب خلیج‌فارس با احتساب ضریب ۹۵ درصدی تعیین شده بود. رقابت خریداران برای شمش فولاد باعث شد تا میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ روز گذشته به ۱۳‌هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم برسد که این نرخ با احتساب دلار نیمایی برابر ۵۳۱ دلار به ازای هر تن می‌شود. به این ترتیب، باید اذعان کرد که واهمه از کمبود شمش در بازار داخل متاثر از قطعی برق باعث شد تا نرخ فروش شمش در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران، این هفته حدود ۴/ ۵‌درصد بالاتر از قیمت فروش صادراتی آن باشد. به این ترتیب، در شرایط کنونی، فروش شمش در بازار داخل نسبت به صادرات آن سودآورتر است. البته تفاوت حدود ۵‌هزار تومانی میان نرخ ارز نیمایی و دلار آزاد از مهم‌ترین دلایل رقابت نوردکاران برای خرید شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالا و قرار گرفتن میانگین نرخ فروش داخلی در رقمی بالاتر از قیمت فروش صادراتی است.

پاگشایی کانال ۱۶‌هزار تومانی برای میلگرد

میگرد از اوج تاریخی قیمت خود که در روز‌های ابتدایی تیرماه و در محدوده ۱۸‌هزار و ۳۰۰ تومان به ثبت رسید، فاصله گرفت و روز گذشته این محصول در بازار آزاد تهران با نرخ ۱۷‌هزار تومان به فروش رفت. در عین حال، به گفته فعالان بازار آزاد آهن و فولاد، معاملات این بخش برخلاف رینگ شمش فولاد، خالی از رونق بوده و حداقل خرید در این بازار با واهمه از صعود مجدد قیمتی در این بخش متاثر از سیگنال ارزی و تورمی انجام می‌شود. با وجود قرار گرفتن در زمان سنتی رونق بازار آهن و فولاد، رکود در بخش ساخت وساز کشور به میزانی جدی است که امسال نیز خبری از رونق بازار مقاطع طویل فولادی نیست. این موضوع اگرچه زمینه عقبگرد قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار را فراهم کرده؛ اما خبری ناخوشایند برای فولادسازان کشور و به‌خصوص نوردکاران است. حداکثر رقابت قیمتی برای خرید شمش از رینگ روز گذشته حدود ۱۵‌درصد بود و میانگین بهای فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از این بازار به ۱۳‌هزار و ۹۰۰ تومان رسید. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده فروش شمش فولاد از این بازار به ۱۵‌هزار و ۲۰۰ تومان رسید. با در نظر گرفتن هزینه هزار تومانی برای انتقال شمش به واحد نورد و تبدیل آن به میلگرد، انتظار می‌رود که قیمت فروش میلگرد در کانال ۱۶‌هزار تومان در هفته آینده تثبیت شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده