تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۶۷۱۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فرصت نقش‌آفرینی گهرزمین

‌می‌متالز - شرکت سنگ آهن گهرزمین، نقش بسیار مهمی در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادسازی کشور ایفا می‌کند. همچنین این شرکت با برنامه‌ریزی هدفمند و مناسب توانسته است در توسعه، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی استان کرمان نقش بسزایی داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد از شاخصه‌های اصلی رشد اقتصادی در کشور‌های توسعه یافته محسوب می‌شود و با توجه به پتانسیل‌های معدنی کشور، فولاد به عنوان یک صنعت پیشران، نقش بسزایی در ارزآوری و اشتغال‌زایی دارد. هدف‌گذاری و پیش‌بینی چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ نشان از توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت و نقش‌آفرینی پررنگ‌تر صنعت فولاد در اقتصاد ایران است.

منطقه گل‌گهر در ناحیه سیرجان از جمله مناطق معدنی با پتانسیل بالا در کشور به شمار می‌آید که شرکت‌های معدنی و صنعتی متعددی را در خود جای داده است. شرکت سنگ آهن گهرزمین نیز از جمله شرکت‌های معدنی مستقر در این منطقه معدنی به محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر، با افزایش آمار تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنسانتره سنگ‌آهن، یکی از نقش‌آفرینان مهم در تامین این ماده اساسی در صنعت فولاد کشور بوده است و در حال حاضر نیز در زمره شرکت‌های بزرگ معدنی کشور قرار دارد.

نقش پررنگ گهرزمین در تامین مواد اولیه

در این بین، نمی‌توان از نقش عمده و تاثیرگذار شرکت سنگ آهن گهرزمین در تامین مواد اولیه زنجیره فولاد کشور غافل شد. این شرکت که از یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن کشور شناخته می‌شود، نقش بسیار مهمی در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادسازی کشور ایفا می‌کند. شرکت سنگ آهن گهرزمین در سال‌‎های اخیر توانسته است در زمینه تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و کنسانتره عملکرد مناسبی داشته باشد. ارتقای چشمگیر آمار تولید، درآمد و سودآوری شرکت سنگ آهن گهرزمین در سال‌های اخیر حاکی از رویکرد توسعه‌محور این شرکت است.

در سال‌های اخیر صنعت فولاد به علل مختلف دچار مشکلات عدیده شده است که رمقی برای تولیدکنندگان این صنعت باقی نگذاشته است. در واقع چالش‌های انرژی، حمل و نقل ریلی، مشکل تامین آب، معضل تامین مواد اولیه، عدم جذب سرمایه‌گذار، قیمت گذاری دستوری و... مجموعه‌ای قدرتمند از موانع را تشکیل می‌دهند تا چرخ صنعت فولاد نچرخد. همچنین با وجود اینکه شرایط آب و هوایی و مشکلات خرید ماشین‌آلات، بهره‌برداری از کارخانه‌های منطقه گل‌گهر را دشوار کرده است. اگر برای این چالش‌ها چاره‌ای اندیشیده نشود، در سال‌های پیش‌رو با ابرچالش و بحران در این صنعت مواجه خواهیم بود.

شرکت سنگ آهن گهرزمین در راستای رفع چالش‌های زنجیره فولاد و توجه به امور اکتشافی، برنامه‌های متعددی را در دستور کار دارد که بی‌شک فعالیت این شرکت می‌تواند در برطرف کردن بخشی از مشکلات ناشی از کمبود مواد اولیه موثر واقع شود؛ به طوری که در ۱۴ تیر ماه سال جاری، این شرکت در راستای دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه‌ای خود و با سرمایه‌گذاری بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از خط سوم تولید کنسانتره با ظرفیت دو میلیون تن به صورت رسمی بهره‌برداری کرد.

ثبت بیشترین رکورد تولید کنسانتره در گهرزمین

با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه سیرجان در طول سال، شاهد کلنگ‌زنی پروژه‌ها هستیم. در سال ۱۴۰۰، به رغم همه چالش‌ها، میزان تولیدات شرکت سنگ آهن گهرزمین نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته، به نحوی که در تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی ۲۲.۵ درصد و در تولید کنسانتره ۴.۱۶ درصد افزایش تولید نسبت به سال مالی گذشته به ثبت رسیده است.

قدرت مالی شرکت گهرزمین به واسطه اجرای پروژه‌های توسعه خود بسیار افزایش پیدا کرده است و نرخ رشد اقتصادی استان به برکت معادنی، چون گهرزمین همیشه مثبت بوده است، به طوری که منطقه گل‌گهر ۱۸ هزار کارگر را سهامدار این شرکت کرده که امیدواریم این فرایند ادامه یاید.

همچنین منطقه گل‌گهر با عظمتی فوق‌العاده ۴۰ درصد پشتیبانی از فولاد کشور را در اختیار دارد. بیش از ۲۲ هزار نفر در منطقه گل‌گهر و بیش از ۶ هزار نفر در شرکت گهرزمین مشغول به کار هستند. در صورتی که تولید گهرزمین ادامه نیابد در آینده نه چندان دور، تولید به ۵۰ درصد خواهد رسید و ۵۰ درصد تولید از کار می‌افتد؛ در این صورت خسارتی به صنعت فولاد کشور وارد می‌شود؛ بنابراین باید با اتخاذ راهکاری مانع خروج سنگ از منطقه شویم که تولید راکد باقی نماند.

بدیهی است که اجرا و پیاده‌سازی این طرح‌ها در راستای رفع موانع و چالش‌های صنعت فولاد در حوزه بالادست است و علاوه بر نقش‌آفرینی بیشتر شرکت سنگ آهن گهرزمین در این عرصه، به توسعه، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در مناطق اطراف خود کمک می‌کند.

تحقق جهش تولید در بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن خاورمیانه

شرکت سنگ آهن گهرزمین در حلقه نخست زنجیره فولاد قرار گرفته است و می‌تواند در رفع چالش‌های این صنعت هوشمندانه عمل کند و بخشی از مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه را برطرف سازد. سیاست شرکت سنگ آهن گهرزمین درباره برنامه‌های آتی تولید و همچنین اولویت‌های اصلی این شرکت در بخش تولید، توسعه متوازن معدن، صیانت از تجهیزات و حفظ محیط زیست است.

در همین راستا، این شرکت برنامه‌های اکتشافی را در سطح محلی و در ابعاد بزرگ‌تر کشوری در برنامه‌های آینده خود قرار داده است تا در آینده با چالش کمبود ذخیره سنگ‌آهن مواجه نشود. این شرکت بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن خاورمیانه را که امروز ذخیره زمین‌شناسی آن حدود ۶۴۹ میلیون تن تخمین زده می‌شود، مهم‌ترین رسالت خود می‌داند و با جذب سرمایه‌گذاری در جهت تکمیل زنجیره تولید و افزایش استخراج اقتصادی از ذخایر معدنی کشور حرکت می‌کند.

ماموریت‌های مهم گهرزمین

شرکت سنگ آهن گهرزمین، در ادامه طرح‌های توسعه محور خود در بخش معدن، طرح توسعه معدن در بخش جنوبی، ارتقای رینگ برق معدن، خرید ماشین‌آلات معدنی برقی و امکان‌سنجی ورود به حوزه تکنولوژی «IPCC» را در دستور کار دارد.

از دیگر ماموریت‌های مهم گهرزمین می‌توان به تبدیل منابع و ذخایر معدنی به محصولات با ارزش افزوده بیشتر با بهره‌گیری از علم و تکنولوژی به‌روز با هدف تامین نیاز‌های زنجیره فولاد، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در منطقه قرارگیری خود و در نهایت، رشد درآمد‌های ملی اشاره کرد.

برنامه‌های توسعه

شرکت سنگ آهن گهرزمین نیز برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احداث کارخانه ذوب با ظرفیت تولید سه میلیون تن در سال و احداث سه کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت هر یک ۱.۷ میلیون تن در سال اشاره کرد. با توجه به اینکه بخش مهمی از چالش‌های صنعت فولاد مربوط به حوزه تامین انرژی پایدار برق و آب است، این شرکت پروژه خط ۲ انتقال آب خلیج فارس، پروژه بازیابی آب از سد‌های باطله و احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاوات بردسیر را در برنامه‌های توسعه خود قرار داده است.

در سالیان اخیر، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت سنگ آهن گهرزمین، بومی‌سازی قطعات خارجی بوده و دستاورد‌های چشمگیری نیز در این زمینه داشته است.

گفتنی است، شرکت سنگ آهن گهرزمین در مسیر طراحی و اجرای حلقه‌های بعدی زنجیره فولاد، شامل آهن اسفنجی و اسلب قرار دارد. بهره‌برداری از طرح‌های یاد شده ارزش افزوده قابل توجهی را برای منطقه و کشور ایجاد خواهد کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده