تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۲۶۷۵۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایجاد ۱۰۰۰۰ صندوق خرد محلی در دستور کار قرار گرفت

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از ایجاد و راه اندازی ۱۰۰۰۰ صندوق خرد محلی در شهر‌ها و روستا‌ها خبر داد.

به گزارش می‌متالز، نعمت اله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره صندوق‌های خرد محلی و روستایی گفت: صندوق‌های خرد محلی و روستایی یکی از منابع تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز برای روستاییان و تولیدکنندگان روستایی به شمار می‌رود؛ بر همین اساس ایجاد و راه اندازی ۱۰۰۰۰ صندوق خرد محلی در شهر‌ها و روستا‌ها در دستور کار صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه ایجاد ۶۰۰۰ صندوق خرد محلی پیش بینی شد. در این راستا طی چند سال گذشته تعداد صندوق‌های خرد محلی افزایش یافته و چند برابر شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از امضای تفاهم نامه مشترک با معاونت توسعۀ روستایی و مناطق محروم کشور و سازمان بسیج سازندگی به منظور ایجاد و راه اندازی ۱۰۰۰۰ صندوق خرد محلی در روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها خبر می‌دهد.

وی گفت: برای توسعه اشتغال روستانشینان، ایجاد صندوق‌های خرد محلی یکی از طرح‌های مناسب است تا جمعیت پایدار روستایی را شاهد باشیم و در این راستا صندوق کارآفرینی امید قرار است از ایجاد ۱۰ هزار صندوق خرد محلی در روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها و همچنین شهر‌های مناطق محروم کشور حمایت کند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به همکاری سازمان بسیج سازندگی در این تفاهم‌نامه بیان کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت این همکاری، شناسایی محل‌های ایجاد صندوق‌های خرد محلی با سرعت بیشتری انجام و با اعطای تسهیلات، بستر مناسب ایجاد اشتغال پایدار روستایی فراهم می‌شود.

اعطای تسهیلات به کسب‌وکار‌های خرد و خانگی و گروه‌های شغلی معرفی شده به صندوق‌های خرد محلی از جمله مفاد تفاهم‌نامه مذکور است و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، افزایش ظرفیت اشتغالزایی در بخش‌های صنعت و خدمات و حمایت از افراد توانمند و کارآفرینان در ایجاد کسب‌وکار‌های ارزش‌آفرین از مهمترین اهداف تفاهم نامه به شمار می‌رود.

وی درباره اهمیت صندوق‌های خرد محلی افزود: مهمترین خصوصیت صندوق‌های خرد محلی، ارائه محصولات مورد نیاز بازار است به نحوی که در استان‌ها و مناطقی که صندوق‌های خرد محلی با حمایت صندوق کارآفرینی امید ایجاد شده، هزاران محصول تولید و به بازار‌های روستایی و شهری و مراکز استان‌ها عرضه شده است.

نعمت اله رضایی درباره یکی از رویکرد‌های صندوق کارآفرینی امید در سال‌های اخیر گفت: بازار محور بودن تولیدات صندوق‌های خرد محلی با تمرکز بر اتصال تولید کنندگان کوچک و اعضای صندوق‌های خرد به بازار‌های متوسط و بزرگ، آن‌ها را در عرضه محصولات بازار پسند حمایت و بستر فروش و عرضه تولیدات آن‌ها را فراهم کند.

به اعتقاد کارشناسان، با ایجاد و گسترش صندوق‌های اعتبار خرد محلی و روستایی، زمینه افزایش دسترسی زنان و جوانان جویای کار به منابع و تسهیلات اعتباری و افزایش درآمد و پس انداز فراهم می‌شود.

صندوق‌های خرد محلی ضمن توانمندسازی خانوار‌های روستایی کم درآمد، موجب تجمیع پس انداز‌های غیرمولد، بهبود سطح معیشت و اقتصاد روستاییان و افزایش سطح مهارت و اشتغال ساکنین روستا می‌شود.

طرح ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری از جمله سیاست‌های دولت در راستای کاهش بیکاری، توزیع عادلانه ثروت، ایجاد درآمد و رشد و توسعه اقتصاد جوامع روستایی و محروم است که زمینه بهبود وضع معیشت خانوارها، ایجاد فرصت‌های شغلی و مهارت افزایی برای روستاییان را به وجود می‌آورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده