تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۸
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۵۱۵۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اقدامات مهم گل گهر در سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در یک سالی که گذشت بیش از هر زمانی خود را به هدف دستیابی به قطب اقتصادی استان کرمان نزدیک و تلاش کرد تا سهم خودش در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز، بدون شک این مجموعه با در اختیار داشتن معدن سنگ آهن و به دنبال آن حضور در زنجیره فولاد نقش مهمی در این صنعت ایفا می‌کند. با توجه به تولید کنسانتره و گندله از سوی گل گهر، این مجموعه نقش بالایی در زنجیره ارزش فولاد دارد که با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و افزایش تولید، این سهم بیشتر خواهد شد.

این هدف باعث شد تا گل گهر در سالی که گذشت فعالیت‌های خود را در تمامی سطوح از تولید، اجرای طرح‌های توسعه تا مسئولیت‌های اجتماعی افزایش دهد. در ادامه نگاهی به مهمترین اقدامات «کگل» داریم:

توسعه در مقیاس ۵ میلیارد یورو

گل گهر در ابتدای سال برای اجرای ۳۶ طرح بزرگ اقتصادی با سرمایه گذاری ۵ میلیارد یورویی به سراغ توسعه هرچه بیشتر رفت. درواقع در این برنامه گل گهر در کنار وزارت صمت طرح‌هایی را در راستای تکمیل زنجیره ارزش، تنوع محصول، تامین ماشین آلات و توسعه اکتشافات کلید زد.

این اقدام مهم گل گهر علاوه بر افزایش تولید، در حوزه اشتغالزایی نیز بسیار حائز اهمیت است و منجر به استفاده هرچه بیشتر از توان داخلی کشور خواهد شد.

در زمینه ساخت داخل نیز باید گل گهر را از پیشروان این نهضت دانست که توانست بخش عمده‌ای از نیاز‌های خود را با استفاده از توان داخلی تامین کند.

گل گهر به جهت مقابله با تحریم‌های امریکا به سراغ نهضت ساخت داخل رفت و حدود ۷۵ درصد نیاز‌های خود را از داخل تامین کرد. اتفاقی که علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، از ارزبری نیز جلوگیری کرد. این مجموعه پذیرفت که مهم‌ترین عامل در موفقیت آمیز بودن بومی‌سازی یک قطعه، دانش ساخت آن قطعه بوده و شرط لازم در رسیدن به دانش ساخت یک قطعه یا تجهیز، تقبل هزینه تحقیق و توسعه (R&D) است. درواقع گل گهر با سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه توانست به دستاورد‌های مهمی در حوزه ساخت داخل برسد.

چشم انداز تعریف شده در واحد بومی‌سازی گل گهر، کاهش ارزبری زنجیره فولاد از ۱۰۰ یورو به ۴۰ یورو به ازای هر تن بوده که جهت تحقق این امر رویکرد سهیم شدن در ریسک ساخت بار اول بر اساس آیین نامه بومی سازی مصوب هیات مدیره اتخاذ شده است.

حضور در حوزه عناصر نادر خاکی

اما در کنار نقش آفرینی گل گهر در تولید فولاد، حضور در حوزه جدید از سوی این مجموعه کلید خورد. درواقع شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با تصمیم ایمیدرو به حوزه عناصر نادر خاکی وارد شد تا بازی برد-برد را آغاز کند. این تصمیم بی شک بر اساس توانمندی‌های گل گهر گرفته شده است که می‌تواند دستاورد مهمی برای این شرکت به ویژه در بخش درآمدزایی به همراه داشته باشد.

براساس چنین برنامه ریزی‌هایی در حوزه سنگ آهن و فولاد و حضور در بخش‌های جدید، تولید و فروش در ۶ ماهه اول سال برای «کگل» افزایشی بود. میزان تولید کنسانتره و گندله شرکت گل گهر در بهمن ماه ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۳۷۲۱۲۸ و ۱۱۰۹۶۴۲ تن بوده است. بدین ترتیب گل گهر توانسته است در ۱۱ ماهه ابتدای امسال قریب به ۲۶ میلیون تن محصول تولید کند و میزان فروش ریالی شرکت دراین ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل، با رشد ۵۱ درصدی همراه شده است.

همچنین گل گهر در ۱۱ ماهه اول امسال توانسته است بیش از ۴.۱۴ میلیون تن کنسانتره و ۱۱.۵ میلیون تن گندله تولید کند.

این شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای بهمن ماه امسال فروشی بیش از ۷.۴۰۱ هزار میلیارد ریال داشته که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل که عدد ۹.۲۶۵ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده با رشد ۵۱ درصدی فروش همراه شده است.

برنامه عظیم اشتغالزایی در گل گهر

برنامه‌های توسعه‌ای گل گهر و حضور در بخش‌های جدید اشتغالزایی هرچه بیشتر را به همراه دارد که می‌تواند بر توسعه اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه نیز بیفزاید. در پی اجرای همین برنامه‌ها گل گهر در ۹ ماه اول سال جاری ۱۳۰۰ شغل در حوزه اقتصاد مقاومتی در سیرجان و بردسیر ایجاد کرد، اما این پایان کار نبود بلکه طرحی عظیم‌تر در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

بر اساس برنامه سال ۱۴۰۰، پرداخت ۲۰۰۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی در دستور کار شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان معین اقتصادی منطقه ۷ استان کرمان شامل شهرستان‌های سیرجان و بردسیر قرار دارد. این برنامه در قالب تفاهم‌نامه همکاری با بانک قرض‌الحسنه رسالت و تفاهم نامه جداگانه با بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید در حال پیگیری است و با برنامه ریزی انجام شده ایجاد ۲۰۰۰ فرصت شغلی در سال جاری محقق خواهد شد.

شاید این موضوع از مهمترین تصمیمات گل گهر در سال ۱۴۰۰ باشد که نتیجه آن را می‌توان در دو حوزه درون بنگاهی و استانی مشاهده کرد.

دیدار با مقام معظم رهبری

اما از مهمترین اتفاقات در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰، دیدار تولیدکنندگان کشور و مسئولان اقتصادی و صنعتی با رهبر انقلاب بود، و مهمتر از آن سخنرانی ایمان عتیقی مدیرعامل گل گهر به عنوان نماینده بخش معدن بود که می‌تواند برخی از گره‌های موجود در حوزه توسعه بخش معدن را بگشاید.

عتیقی در این دیدار خواستار شد تا مسئولان به مدیران معدنی جسارت بدهند. وی همچنین در این جلسه بیان کرد: اگر به مجموعه شرکت‌های اقتصادی اعتماد شود و ابرپروژه‌های اقتصادی کشور به این شرکت‌ها سپرده شود، این شرکت‌ها می‌توانند به عنوان لوکوموتیو اقتصاد ایران، چرخ صنایع کوچک را به حرکت در آورده و باعث شکوفایی بخش مهمی از اقتصاد ایران بشوند.
درخواست عتیقی از مقام معظم رهبری درباره تسهیل واگذاری پهنه‌ها حاکی از برنامه‌های بلند مدت و وسیع این مجموعه برای توسعه فعالیت هایش دارد.

افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه

شاید آخرین اقدام مهم گل گهر برای سال جاری تصویب افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه این شرکت باشد. مجمع‌عمومی به منظور افزایش سرمایه از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان درخواست شد که مورد تایید بازرس قانونی هم قرار گرفت، اما بعد از جلسه با سهامداران عمده، جهت حمایت از سهامداران خُرد، به ۲۰ هزار میلیارد تومان تغییر کرد.

۶۰ درصد از افزایش سرمایه مذکور (معادل ۶ هزار میلیارد تومان) از محل سود انباشته و ۴۰ درصد (معادل ۴ هزار میلیارد تومان) از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی است.

۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه به منظور مشارکت در افزایش سرمایه هشت شرکت زیر مجموعه گل‌گهر معرفی شد.

این افزایش سرمایه خبر از اتفاقات مهم در سال آینده را به سهامداران گل گهر می‌دهد و می‌تواند آن‌ها را نسبت به ۱۴۰۱ امیدوار کند.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده