تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۰
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۶۷۵۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت تشریح کرد:

تشکیل کارگروه مشترک هماهنگی سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت

‌می‌متالز - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه از آغاز به کار دولت سیزدهم کارگروهی را با همکاری بانک مرکزی ایجاد کردیم و توانستیم دستاورد‌های خوبی داشته باشیم، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده هدفگذاری کرده‌ایم تا افق ۱۴۰۴، صادرات ۷۵ میلیارد دلاری را محقق کنیم.

به گزارش می‌متالز، سی‌وششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران امروز با حضور علیرضا پیمان‌پاک؛ رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار شد که گزارشی از برنامه‌های سازمان توسعه تجارت درباره وضعیت تجارت خارجی و روابط با کشور‌های همسایه و منطقه در آن ارائه شد.

پیمان پاک در این نشست برنامه‌های سازمان توسعه تجارت را به دو بخش برنامه‌های توسعه بازار و رفع مشکلات حوزه تجارت تقسیم کرد و گفت: بخش‌های عمده‌ای از این برنامه‌ها، از جمله موضوع تجارت بین‌المللی را باید بیشتر تقویت کنیم که کمی از آن غافل هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری، اظهار کرد: از آغاز به کار دولت سیزدهم کارگروهی را با همکاری بانک مرکزی ایجاد کردیم و توانستیم دستاورد‌های خوبی داشته باشیم. از جمله اینکه واردات در برابر صادرات برای همه گروه‌های صادراتی باز شد و واردات در برابر صادرات غیر را هم دنبال کردیم؛ البته برخی از مشکلات ما برای عدم مدیریت کار توسط بخش خصوصی بود که برهمین اساس تالار دوم را ایجاد کردیم تا با نرخ توافقی صادرات کالا صورت بگیرد، ولی برخی صادرات نما‌ها کار را خراب کردند.

به اعتقاد رئیس سازمان توسعه تجارت، باید رویکردمان را در حوزه صادرات تغییر دهیم و صادرات را از شکل سنتی به صادرات فناورمحور تغییر دهیم. همچنین با توجه به اینکه به راه‌اندازی شبکه‌های خرده فروشی در کشور‌های مقصد توسط صادرکنندگان توجهی نشده و دولت نیز به آن توجهی نداشته است بنابراین تمرکز ما بر آن است که در بحث زنجیره صادراتی بیشترین ارزش را به کشور وارد کنیم.

پیمان‌پاک با اشاره به اولویت‌بندی در حوزه صادرات افزود: اولویت اول کشور‌های همسایه و برخی کشور‌های استراتژیک بود که در این فرآیند در چند محور تمرکز شدیم. یکی از محور‌های اصلی بحث توسعه بازار و محور مهم دیگر هم بحث لجستیک بود. همچنین در بحث زیرساخت‌های ریلی کشور و در حوزه ترانزیت هم فعالیت‌هایی انجام شده است و برای حل مسائل گلوگاه‌های ریلی و رفع مشکلات گمرکات هم اقدامات خوبی شکل گرفت.

وی به موافقتنامه‌های تجاری و بین المللی با کشور‌های مختلف هم اشاره کرد و گفت: موافقتنامه تجارت آزاد با چند کشور را در دستور کار داریم که در این میان موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا نیز به صورت جدی دنبال می‌شود که طی ۹ نشست به نتایج خوبی رسیده‌ایم و تا آذرماه امسال بر سر کالا‌ها هم توافق خواهد شد و بعد از آن هم مصوبات مجلس در این رابطه دنبال می‌شود.

صادرات ۷۵ میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۴

رئیس سازمان توسعه تجارت، هدفگذاری صادرات غیرنفتی در افق ۱۴۰۴ را ۷۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت:هرچند نقشه راه کلانی برای توسعه تجارت خارجی کشور وجود نداشت، اما از سخنان رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی مبنی بر دو برابر شدن صادرات غیرنفتی استفاده کردیم و هدفگذاری حداقلی برای صادرات غیرنفتی در نظر گرفتیم تا به رقم ۷۵ میلیارد دلاری برسیم.

پیمان پاک معتقد است: ۸۰ تا ۹۰ درصد مسائل مربوط به حوزه تجارت به خودتحریمی‌ها مرتبط است و ۱۰ تا ۲۰ درصد مربوط به مسائل تحریمی خارجی است که این مسائل به راحتی قابل مدیریت است، زیرا در این بخش عزم‌ها هماهنگ و نیت‌ها همسو است؛ بنابراین حل مشکلات خارجی نسبت به مسائل داخلی راحت‌تر است.

وی افزود: ملاک‌هایی را قرار دادیم مبنی بر اینکه براساس سیاست‌های کلان کشور تعامل با کشور‌های همسایه همسو باشد و بحث گسترش دیپلماسی تجاری هم ذیل دیپلماسی اقتصادی صادرات غیرنفتی ما افزایش یابد.

معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به اینکه صادرات محصولات آب‌بر در شرایط کم آبی خوب منطقی نیست؛ گفت: این موضوع نباید به یک قاعده در بودجه تبدیل شود که صادرات همه محصولات کشاورزی و مواد غذایی مشمول یک عوارض صادراتی باشند. ضمن اینکه نباید محصول صادرات کسی که بهترین تکنولوژی و کمترین آب‌بری را دارد با فردی که به صورت سنتی محصولی مانند هندوانه را تولید و صادر می‌کند دارای یک عوارض صادراتی باشند؛ در نتیجه اگرچه وضع عوارض صادراتی بر محصولات کشاورزی خوب است، اما به‌صورت تخصصی نبوده و مشکلاتی ایجاد شده است.

از تجارت ترجیحی با اندونزی تا توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه موضوع تجارت آزاد با صربستان را آغاز کرده‌ایم و بحث تعرفه ترجیحی با اندونزی را نیز در دستور کار داریم، اظهار کرد: درباره مسائل پولی و مالی نیز اقداماتی انجام شده است و تلاش کرده‌ایم شبکه‌های مدیریت تحریم در کشور را به کمک حوزه تجارت غیرنفتی بیاوریم. همچنین استقرار رایزنان بازرگانی را در برنامه داریم که رایزنان بازرگانی از ۵ نفر به ۱۲ نفر افزایش یافته است.

وی افزود: ۷ مرکز تجاری ایجاد شده که یکی از این مراکز مرکز امارات است و تاکنون موفق عمل کرده و تلاش ما این است که این مراکز به سفارتخانه‌های تجاری تبدیل شود که بتوانند همه خدمات را ارائه دهند.

پیمان پاک همچنین توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان را از اولویت‌های اصلی سازمان دانست و گفت اقدامات مختلفی انجام داده ایم و سعی کرده ایم مشکل ضمانت نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی را حل کنیم. در بحث حمل و نقل لجستیک صادراتی نیز وارد شده‌ایم و در آستارخان موفق عمل کرده‌ایم و در عمان نیز اولین بار خط مستقیم راه افتاده و همین موضوع را برای قطر دنبال خواهیم کرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده