تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۲۶
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۶۸۱۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش صادرات کالا از استان فارس به خارج از کشور

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت گفت: در سه ماه نخست امسال ۱۴۲ میلیون دلار صادرات داشته ایم که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، حمید رضا ایزدی رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس چهارمین کارگروه توسعه صادرات گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان صادرات به استان فارس از گمرکات فارس ۴۲۴ میلیون دلار بود که این میزان بر اساس مبنای تولید از استان فارس به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار بوده است.

او گفت: اگر ما بتوانیم در سامانه آن چیزی را که به عنوان گزارش کار برمبنای صادرات از گمرکات مختلف فعال و توجه کنیم که ما از استان‌های مختلف به چه میزان صادرات را از گمرکات مختلف ارسال می‌کنیم.

ایزدی گفت: پارسال ۳ واحد ما یک میلیارد و ۲۰۰ تومان صادرات از گمرکات استان فارس داشت.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان فارس گفت: باید برنامه ریزی صحیح داشته باشیم و بتوانیم میزان گمرکات و برنامه‌هایی که در بخش صادرات داریم را ارسال و برنامه ریزی کنیم که برای برنامه‌های آینده مورد نیاز است و میزان صادرات به چه عددی از گمرکات نقاط مختلف کشور ارسال شده است.

او گفت: سه کارگروه به ریاست محمد هادی ایمانیه استاندار فارس و محسن ربانی زاده سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس تشکیل شد و تعهدات واردات و صادرات را بررسی کرد و ۳۴ مصوبه داشتیم که ۱۸ مصوبه کارگروه‌ها امسال اجرا شده است.

ایزدی گفت: پنج میز ملی که مدیریت صادراتی در سطح استان فارس بود مانند میز ملی اسانس عرقیات، شیرین بیان، انار، انجیر و تجهیزات مخابراتی که نشان می‌دهد ما توان بالایی در زمینه صادرات داریم و به صورت برنامه ریزی شده جلسات در حال برگزاری هستند هم در سطح استانی و ملی تا مشکلات مطرح شود و در نهایت با ارجاع به سازمان توسعه و تجارت دستورات لازم را ابلاغ و به سازمان‌ها ارسال کنیم.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت گفت: از سه ماه نخست امسال تا کنون ۲۰۴ عنوان نمایشگاهی را داشته ایم.

ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در چهارمین کارگروه توسعه صادرات گفت: در موضوع تجارت خارجی اعتقاد داریم که مجموعه دولت نسبت به ظرفیت‌های استان فارس به نظر می‌آید باید یک نگاه جامع و کامل باشد و با توجه به سوابق خوب و طولانی استان در زمینه تجارت بین الملل، راه‌های نرفته و اقدامات انجام نشده بسیاری داریم.

او گفت: استان فارس استانی بود که به نام استان فارس و بنادر شهرت داشته و اگر سوابق استان را مطالعه کنیم بخش اعظمی از گذشته‌های دور مانند بازار آفریقا در اختیار این استان بوده است با مهد تمدن، تجارت و بازرگانی بین المللی.

عزیزی گفت: چگونه شده است که امروز ما در موضوع حتی کشور‌های پیرامونی هم با مشکل مواجه هستیم موضوعاتی بود که نزدیک به ۶ ماه پیش در مورد آن با معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران صحبت‌هایی کردیم که برای حل این موضوع به استان فارس بیایند تا راه‌های برون رفت از این مشکل بررسی شود و به یک نتایج خوب در زمینه تجارت با کشور‌های خارجی برسیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: اعلام کردند تعهدات را در سفارت خانه‌های هدف رفع کنند، زیرا فرصت انتخاب در مصوبات دولت نهم را داشتیم که استان فارس معین آفریقا باشد.

او گفت: در وسایل تجارت خارجی یک سفر به گامبیا، سنگال و کینا داشتیم که امکان تجارت فارس و آفریقا فراهم شود، با رئیس جمهوری کینا و وزیران دولت آفریقا مذاکراتی شد تا وسایل تجارت منطقه‌ای در الویت قرار گیرد و وزارت امور خارجه زمینه توسعه تجارت را فراهم کند و در این زمینه گلایه مندیم که به تجارت با کشور‌های دیگر توجه شود.

علیرضا پیمان پاک معاون وزیرصمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در کنار سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده مزیت نسبی وجود دارد، مانند انرژی ارزان، نیروی کار متخصص و توانمندی در حوزه فناوری‌های دانش‌بنیان که در کنار این موارد مزایای لازم برای توسعه و صادرات را در اختیار داریم.

او گفت: اگر توسعه تجارت به درستی شکل بگیرد می‌توانیم ظرفیت‌های موجود را توسعه دهیم و درآمد ارزی مناسبی برای کشور تامین کنیم تا جلوی محدودیت‌های فعلی گرفته شود و نتیجه محدودیت‌های منابع ارزی این است که قصد مدیریت آن را داریم.

پیمان پاک گفت: باید منابع و ذخایر ارزی را مدیریت کنیم و اقدامات ضروری را انجام دهیم تا فضا را برای رشد ذخایر ارزی و افزایش درآمد‌ها ایجاد شود و در صورتی که درآمد‌های ارزی افزایش یابد بسیاری از فشار‌ها از روی دوش دولت برداشته می‌شود که تفکر دولت این است که به این سمت حرکت کند.

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امروز همه گروه‌های کالایی می‌توانند واردات در برابر صادرات کنند و هیچ گروهی نیست که ممنوع شود از واردات در برابر صادرات مگر شرکت‌های پتروشیمی، فولاد و سه صنعت بزرگ که به نوعی مواد اولیه را به قیمت پایین می‌برند و درخواست می‌کنند که دلار ۲۴ هزار تومان را ۲۲ هزار تومان بخرند و ۲۰۰ درصد سود کنند.

او گفت: در حوزه‌های صادراتی که از گروه‌های کالایی خارج از آن بوده اولین مساله این است که ارز ۲ تا ۱۵ نرخی فساد بوده و هیچ جای حرفه‌ای دنیا نیز وجود ندارد.

پیمان پاک گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد رقمی را که ما به آن ارز آور می‌گوییم وجود ندارد و اینکه صادرات ما در گذشته بر مبنای مازاد مصرف داخلی بوده، در حالی که در کشوری مانند ترکیه تولید انجام می‌شود که رویکرد یک کشور صادراتی است و ابتدا باید ببینیم آیا می‌خواهیم یک کشور صادراتی باشیم یا خیر.

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در موضوع سقف اعتباری که انجام شد و قبل از مصوبه‌ای که ما از طرف ستاد هماهنگی اقتصادی گرفتیم اگر صادر کننده بتواند میزان صادرات خود را فزایش دهد از ثبت سابقه معاف است که این طرح در حال اجرا بوده و اگر مشکلی برای صادر کننده بوجود آمد با مراجعه به این سازمان مشکل رفع می‌شود.

همچنین قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص موضوع ارزآوری یک مقدار قدرت مانور صادر کنندگان باید بیشتر شود که به شکل‌های مختلفی مانند حواله می‌توانند ارز را برگردانند و موضوع صاردات بر واردات کمک می‌کند تلاش بیشتری برای صادرات شود.

او گفت: در برخی از کشور‌ها مانند کشور ارمنستان و ونزوئلا فروشگاه اتکا یک شعبه زده که به نظر می‌آید این مدل مناسب باشد و در صورت دایر نبودن نمایشگاه‌های بین المللی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای دائمی برپا باشد مانند کشور‌های ترکیه و عراق که یکی از دلایل موفقیتشان وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

قادری گفت: استان نیز می‌تواند در کشور‌هایی که اجازه می‌دهند کالا‌های ایرانی را عرضه کند.

محسن ربانی زاده سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز گفت: با موضوعات مطرح شده به این نتیجه رسیدیم که برخی از مشکلات، ضوابط و مقرارت ملی و بین المللی هستند و باید در قالب مکاتبات پیگیری شوند.

او گفت: ما نزدیک به ۷۵ تولید کننده در گلخانه داریم که ۶۰ درصد گل کشور را استان فارس تامین می‌کند، اما نمایندگان این تولیدکنندگان نمی‌دانند به چه شکل باید صادرات کرد که باید آموزش لازم به این صادرکنندگان داده شود تا استان در مسیر توسعه قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده