تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۶۷۶۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت مس فراهم شده است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط برای سرمایه‌گذاری در صنعت مس استان کرمان فراهم است و باید سرمایه‌گذاری‌های موجود که بلااستفاده هستند را فعال کنیم.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی فداکار، در آیین اختتامیه همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسعه استان کرمان، در خصوص ظرفیت‌های توسعه‌ای منطقه بیان کرد: دانشگاه‌ها و نیروی انسانی از ظرفیت‌های بزرگ استان محسوب می‌شوند. مهم‌ترین شرکت‌ها مجموعه‌هایی هستند که نیروی انسانی توسعه‌یافته دارند و برگزاری چنین همایش‌هایی به فضای توسعه کمک می‌کند.

وی افزود: توسعه به یک انرژی و انگیزه نیاز دارد و با برگزاری این همایش‌ها، فضا برای امر توسعه فراهم می‌شود.

استاندار کرمان از تفاهم اولیه برای تاسیس یک شرکت جهت تامین مالی پروژه‌های استان با سهامداری شرکت‌های بزرگ به ارزش اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: نخستین فعالیت این شرکت بحث اکتشاف است.

وی از ضرورت راه‌اندازی نظام کنترل پروژه‌های استان به مسوولیت اتاق بازرگانی به منظور پشتیبانی و رصد پروژه‌های بزرگ استان نام برد.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، مطرح کرد: در حالی که حدود ۱۰ سال قبل در کرمان، مواد معدنی خام را صادر می‌کردیم، اما امروز شرکت گل‌گهر ۲۴ میلیون تن کنسانتره و ۱۸ میلیون تن گندله تولید می‌کند.

وی افزود: تولید هفت میلیون تن فولاد نیز در استان کرمان برنامه‌ریزی شده است و به سرعت چرخه‌های فولادی در این خطه جلو می‌رود. استانی که حتی یک کیلو فولاد تولید نمی‌کرد، در حال حاضر به یکی از قطب‌های فولاد کشور تبدیل شده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس با ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به کرمان رسیده است. بزرگ‌ترین کنسرسیوم بانکی با حضور ۱۰ بانک را تشکیل دادیم و سه هزار میلیارد تومان منابع مالی به پروژه انتقال آب تزریق کردیم تا مشکلات برطرف شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: تمام اقداماتی که در حوزه معدن استان کرمان انجام شده است، تنها آغازی برای اجرای پروژه‌های بزرگ‌تر به شمار می‌آید، زیرا ذخایر مس ۱۷ میلیارد تنی برای فعالیت‌های تولیدی داریم که رتبه پنجم جهان را به ما اختصاص داده است، اما در زمینه تولید کاتد مس، رتبه ۲۰ را داریم که زیبنده استان کرمان نیست.

پورابراهیمی اظهار کرد: در صنعت مس استان کرمان، شرایط برای سرمایه‌گذاری فراهم است و سود ۷۰ میلیاردی شرکت مس در سه سال گذشته ۲۰ برابر شده و به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد بهره‌برداری از معادن استان شکل گرفته و برای ۹۰ درصد پهنه‌های معدنی، هنوز عملیات اکتشافی انجام نشده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران رتبه ۱۶ علم و دانش جهان را با وجود تحریم‌ها دارد و باید سرمایه‌گذاری‌های موجود که بلااستفاده هستند را فعال کرد.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۷۰ واحد دارای پروانه بهره‌برداری در استان کرمان داریم، اضافه کرد: واحد‌های نیمه‌فعال و تعطیل استان کرمان باید مورد ارزیابی قرار بگیرند تا بتوانیم از این ظرفیت در حوزه سرمایه‌گذاری بهره ببریم.

بر اساس گزارشی از ایرنا، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: مسیر حرکت اقتصاد ایران و نگاه راهبردی در اقتصاد ایران با اراده‌هایی که وجود دارد، با وضعیت بهتری در آینده روبه‌رو خواهد شد و در حالی که تراز تجاری کشور به مدت سه سال منفی بود، خوشبختانه امسال مثبت شده است.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده