تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۶۸۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وضع قوانین دافع سرمایه‌گذاری در هند

سرمایه‌های خارجی از هند دور می‌شوند

می متالز - هند به‌عنوان یک اقتصاد با رشد پایدار در آسیا معرفی شده، اکنون دیگر مقصد جذابی جهت سرمایه‌گذاری نیست و تغییر برخی قوانین و کاهش ارزش روپیه باعث فراری دادن سرمایه‌گذاران شده است.
سرمایه‌های خارجی از هند دور می‌شوند

به گزارش می متالز، هند به نارندا مودی نخست وزیر، امیدهای زیادی جهت بهبود اوضاع اقتصادی بسته بود. او در انتخابات مِی 2014 با اکثریت قاطع در گجارات، از ایالت‌های کلیدی پیروز شده بود، اما وقتی بعد از حضور موفق به عنوان وزیر خارجه به این جایگاه رسید، نتوانست چندان مؤثر عمل کند. درگیری اخیر وی با بانک مرکزی هند (RBI) که منجر به استعفای فرماندار اجرت پاتل شد، تازه‌ترین نمونه از بحران‌های دولت اوست.

از ماه ژانویه ارزش روپیه، پول ملی هند 16 درصد کاهش پیدا کرده که این میزان کاهش ماهانه در نوع خود بی‌سابقه است. کاهش ارزش روپیه برابر با افزایش هزینه برای اقتصاد هند برای پرداخت هزینه واردات آن‌ها است، بنابراین ریسک تورم را بالا می‌برد. مؤسسات سرمایه‌گذاری خارجی، اکنون نگران این هستند که باید درآمد بیشتری کسب کنند تا کاهش ارزش سود خود ناشی از کاهش ارزش پول جبران شود.

سازمان امنیت سرمایه‌گذاری و تبادلات مالی در هند اخیرا مجموعه جدیدی از قوانین در خصوص مالکیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی وضع کرده است. هدف از این قوانین، جلوگیری از شیوع بیشتر معاملات تهاتری برگشت‌پذیر (Round trip) عنوان شده که اگر اجرایی شود، از این پس مؤسسات مالی و اعتباری هند باید دارایی‌هایی که به این شکل در این صندوق‌ها به امانت می‌گذارند را کاهش دهند. از بین رفتن تضمین‌های این چنینی می‌تواند تزریق سرمایه‌های مؤسسات خارجی را متوقف کند.

در این میان به گفته برخی کارشناسان، جنگ تجاری آمریکا و چین نیز منجر به بروز برخی نگرانی‌ها در سیستم تجارت آزاد شده است. اکنون سرمایه‌گذاران خارجی با نگرانی از وضعیت منفی ایجاد شده در چین، بیم آن دارند که این امر بر پتانسیل صادرات هند نیز تأثیرگذار باشد و در نتیجه سود سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.

با این حال کاهش قیمت نفت که اخیرا رخ داده، می‌تواند روند منفی ایجاد شده را تا حدی خنثی کند. در طول سال گذشته میلادی قیمت نفت رشد 17 درصدی را تجربه کرد که به تبع آن هزینه‌های لوجستیک برای تمام کالاها و خدمات نظیر غذا، محصولات کشاورزی و هزینه‌های حمل و نقل روزانه بالا رفت. تورم ایجاد شده ناشی از این تحولات، بر سودآوری کلیه شرکت‌ها اثرگذار بوده و منجر به افت قیمت سهام آن‌ها در بازار بورس شد که در نتیجه آن سرمایه‌گذاران تمایل کمتری برای خرید نشان می‌دادند. اکنون با معکوس شدن روند قیمت نفت، احتمال آن وجود دارد که به تمایل سرمایه‌گذاران نیز دوباره افزوده شود. نمودار شماره 1، میزان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در یک‌سال اخیر در هند را نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده