تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۹
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۶۸۵۴۸
استاندار یزد:

سرعت عمل در حوزه دانش بنیان مهم است/ ایجاد کنسرسیوم حمایت مالی صنایع و معادن از دانش بنیان‌ها

‌می‌متالز - استاندار یزد آینده دنیا و آینده ایران را در گروی علم و فناوری دانست و پیگیری ایجاد کنسرسیوم حمایت‌های مالی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان از شرکت‌های دانش بنیان را هم مورد تاکید قرار داد.

به گزارش می‌متالز، "مهران فاطمی" روز پنجشنبه در نشست ستاد فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان که با حضور اعضای ستاد در سالن کوثر استانداری برگزار شد، برگزاری این نشست‌ها را برای رسیدن به یک فهم مشترک ضروری دانست و گفت: این فهم مشترک به ما کمک زیادی می‌کند، چون تاکنون نشست‌هایی با این کمیت و کیفیت در استان نداشتیم.

وی اهمیت حوزه دانش بنیان را یاد آور شد و با بیان اینکه سرعت کار در این حوزه مهم است، افزود: باید به یک نقشه راه قابل قبول برسیم و همین نقشه راه، مبنای کار ما قرار گیرد.

استاندار تاکید کرد: البته نباید تنها در پیچ و تاب دالان‌های نظری و راهبردی قرار بگیریم و در عین حالی که راهبرد‌ها را مد نظر داشته باشیم، مسائل عملیاتی را هم به جلو ببریم.

فاطمی با بیان اینکه طرح‌هایی که قرار است در این جلسات مطرح شود باید قبل از آن از دبیرخانه مطرح شده باشد، گفت: طرح‌ها باید پیش از ورود به جلسه بررسی و نواقص آن برطرف شود تا وقتی به این جلسه رسید با کمترین ایرادات محتوایی همراه باشد.

وی حوزه صنعت را برای استان بسیار مهم توصیف کرد و یادآور شد: راهبرد توسعه صنعتی استان از مجوز‌ها و رویکرد‌ها گرفته تا آخرین زنجیره آن که بحث بازار است، همه بر روی مجموعه دانشگاهی و شرکت‌ها و نظام علم و فناوری ما تاثیرگذار است و از آن طرف هم مساله ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها را داریم که باید پر رنگ‌تر دیده شود.

وی اضافه کرد: در بحث بورسیه شغلی دانشجویان هم ما از هر دستگاه دو انتظار داریم؛ یکی اینکه در قالب ظرفیت‌ها و فرآیند‌ها و اختیارات خود زمینه کاری را برای شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها و مجموعه فناوری تسهیل کنند و از آن سو هم طرح‌های اقدامی و کمی قابل ارزیابی و با تاثیر مثبت بر شاخص‌های استان ارائه دهند.

فاطمی در جمع بندی صحبت‌های حاضران در نشست هم گفت: همه اعضا بر این تاکید دارند که اقتصاد دانش بنیان، پیشران اقتصاد مقاومتی و درون زاست و مهمترین مشکل عرصه اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ نفتی، فروش منابع، خام فروشی و امثال آن است.

وی تاکید کرد: در دانشگاه‌های نسل سوم صرفا ۲۰ درصد اعتبارات آن‌ها از محل دولتی است و ۸۰ درصد آن از محل شهریه و فناوری و پژوهش است لذا دانشگاه‌های استان باید در این مسیر حرکت کنند.

وی در ادامه به اهمیت طرح بورسیه شغلی اشاره و از متولیان آن خواست آن را تا حصول نتیجه مثبت پیگیری کنند.

فاطمی به ابلاغ بخشنامه وزارت صمت به دانشگاه‌ها هم گریزی زد و گفت: دانشگاهی که موفق‌تر در این زمینه عمل کند تشویق می‌کنیم و همین بخشنامه، هم ملاک ارزیابی روسای دانشگاه‌ها و روسای صمت خواهد بود.

وی بحث کارخانه نوآوری درخشان و مخصوصا محوطه فضای بیرونی آن را هم مهم دانست و خطاب به مسوولین شهرداری یزد بر همراهی جهت زیباسازی محوطه بیرونی آن تاکید کرد.

استاندار با اشاره به تسهیلات هزار میلیارد تومانی مصوب برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان، تاکید کرد: این تسهیلات باید در چرخه تایید و تصویب و اعطا قرار گیرد و مدل آن احصا شود.

وی پیگیری ایجاد کنسرسیوم حمایت‌های مالی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان از شرکت‌های دانش بنیان را هم مورد تاکید قرار داد.

وی آینده دنیا و آینده ایران را در گروی علم و فناوری دانست و افزود: رویکرد تجاری سازی ایده‌های فن آورانه باید جدی گرفته شود.

استاندار در پایان فعال کردن ظرفیت همه شهرستان‌ها را مهم دانست و افزود: فرمانداران باید به گونه‌ای اقدام کنند که همه تمرکز‌ها روی یزد یا چند شهرستان نباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده