تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۶۸۵۷۴
سرویس خبر : اجتماعی

جداسازی رویکرد محوری از رویداد محوری در روابط عمومی، یک اصل برای مدیر روابط عمومی هوشمند است

جداسازی رویکرد محوری از رویداد محوری در روابط عمومی، یک اصل برای مدیر روابط عمومی هوشمند است
‌می‌متالز - رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت گفت: جداسازی رویکرد محوری از رویداد محوری در روابط عمومی، یک اصل برای مدیر روابط عمومی هوشمند به شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، حسین زاده قشمی در نهمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت، اظهار داشت: مفتخرم که در نهمین کنفرانس روابط عمومی صنعت در خدمت شما هستم وامیدوارم بتوانیم یک تجربه نگاری از چالش‌ها و فرصت‌های روابط عمومی در حوزه صنعت معدن وتجارت روایت کنیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم یک خروجی عملیاتی را برای مدیران حوزه موضوعات صنعتی معدنی و تجارتی کشور صنعت تعریف کنیم، ادامه داد: مسئله خیلی مهمی که امروز همه بزرگوران در مدیریت روابط عمومی سازمان‌ها و شرکت‌ها ومجموعه‌های تجاری و صنعتی مواجه هستید بحث بیگ دیتاهاست.

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت با اشاره به سرفصل مهم نقش بیگ دیتا‌ها در طراحی راهبردها، استراتژی و عملیات‌های رسانه‌ای در رویدادها، افزود: با ورود اینترنت و فضای سایبری به لایه‌های زندگی مردمی شاهد اتفاقات و تغییرات مهمی در بطن زندگی بشر هستیم این رخداد که شامل نزدیکی اکوسیستم پلتفرمی به تصمیم گیری و انتخاب‌های روزمره می‌باشد علاوه بر راحتی دسترسی برای کاربران معضلات این نیز به همراه داشته است.

وی ادامه داد: کلان داده (Big data) اصطلاحی برای تعریف داده‌های در حجم انبوه است. حجم بزرگ و پیچیده‌ای از داده‌ها که ابزار‌های متداول پردازش برای تحلیل و کاوش آن ناتوان باشند. متداول شدن استفاده از اینترنت و تسلط فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو دهه اخیر امکان تولید اشتراک گذاری و به تبع آن جمع آوری و ذخیره سازی اطلاعات را در حجم شگفت‌آوری فراهم کرده است.

وی عنوان کرد: آنچه اکنون اهمیت یافته این موضوع می‌باشد که داده درست، در زمان درست در اختیار افراد مناسب قرار گیرد. بدین ترتیب دانش کلان داده یک الگوی عمل گرایانه از مطالعات ترکیبی در فضای سیاست کسب و کار اقتصاد و مباحث اجتماعی است که به ویژه از ابزار‌های فناورانه استفاده می‌کنند در نهایت این هدف را دنبال می‌کند که چه اطلاعاتی را در زمان مناسب در اختیار چه کسی قرار دهیم تا درست‌ترین تصمیم را بگیرد.

وی در مورد تجربه‌های کاری در روابط عمومی ها، گفت: حتما امروزه بیگ دیتا‌ها در دنیا یک بیزینس تخصصی به شمارمی روند که صاحبان شرکت ها، مخاطبان و حتی لایه‌های حاکمیت از آن‌ها استفاده می‌کنند.

زاده قشمی با بیان اینکه در موضوع حکمرانی، با پدیده حکمرانی نرم مواجه هستیم، اظهار کرد: امروز پلتفرم‌ها با بهره مندی از همین بیگ دیتا‌ها به سیاست مداران، حکمرانان و مدیران این اجازه را می‌دهند که چطور بر افکار عمومی در لایه‌های مختلف مخاطب و تیپولوژی‌های مختلف طراحی‌های استراتژی رسانه‌ای انجام دهند تا با استفاده از این سخت افزار‌ها بتوانند پاسخ به مسائل مخاطب را طراحی کنند.

وی تصریح کرد: امروزه نکته مهم و اساسی برای مدیران روابط عمومی‌ها تفکیک حوزه موضوعی روابط عمومی از عملیات روانی است.

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت افزود: جداسازی رویکرد محوری از رویداد محوری در روابط عمومی، یک اصل برای مدیر روابط عمومی هوشمند به شمار می‌رود.

زاده قشمی بابیان اینکه درگیری روزمرگی آفت روابط عمومی هاست، عنوان کرد: درگیر شدن با رویداد‌ها از آسیب‌های بزرگ در روابط عمومی‌ها به شمار می‌رود که البته ناچار به این روزمرگی‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه چالش بزرگی که مدیران روابط عمومی‌ها را از اکوسیستم رسانه‌ای کشور حذف کرده درگیری مستمر با رویداد است، تصریح کرد: اینکه رویدادمحوری و پرسونال برندینگ سازمان اصل امور تمام راهبرد‌های ما در رسانه باشد، آسیبی است که ما را حذف خواهد کرد.

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت با بیان اینکه امروز پرداخت به رویکرد‌ها با استفاده از بیگ دیتا‌ها یک اصل برای روابط عمومی است، گفت: هیچ مدیر روابط عمومی نمی‌تواند ادعا کند که با تجربه شخصی خود می‌تواند طراحی عملیات رسانه‌ای انجام دهد.

وی با اشاره به رصد و پایش رسانه ای، افزود: در ساختار‌های روابط عمومی حتما باید واحد یا مرکزی را به رصد و پایش و تحلیل اختصاص دهیم.

زاده قشمی یادآور شد: عدم وجود سبک رهبری رسانه‌ای و نداشتن مدل رسانه‌ای برای مدیران روابط عمومی بزرگترین چالش است که این مهم نیز به دلیل عدم تسلط بر دیتا‌ها و محتوا‌ها و اتاق فکر‌های مستمر در سازمان هاست.

رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت با اشاره به موضوع مسوولیت اجتماعی، گفت: مسوولیت اجتماعی برای تغییر تصویر سازمانی یک اصلی است که تمام دنیا نسبت به آن توجه دارند.

وی با اشاره به وجود نهاد‌های اختصاصی جهت اجرای مسوولیت اجتماعی در کشور؛ ادامه داد: علاوه بر اینکه نهاد‌های حاکمیتی که اصل موضوع آن‌ها خدمت رسانی به مناطق محروم است، در حوزه روابط عمومی جز بهره برداری مدیران هیچ اتفاق دیگری برای تغییر چهره سازمانی با استفاده از مسوولیت اجتماعی رقم نمی‌خورد لذا حتما یک بخشی از آن متوجه لایه حکمرانی و سیاستگذاری است.

وی با بیان اینکه بعنوان مثال در لایه حکمرانی صنعت معدن و تجارت مدل مسوولیت اجتماعی نداریم، عنوان کرد: بنده معتقدم که در نهاد‌های حاکمیتی در زمینه مسوولیت اجتماعی در کشور مدل ثابتی نداریم به خاطر همین است که موضوع مسوولیت اجتماعی در کشور حل نمی‌شود.

رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت اظهار کرد: اگر هر شرکتی مسوولیت اجتماعی خود را بر اساس ذائقه مدیر خود عملیاتی کند هیچ خروجی مفیدی در پایان سال برای کشور وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: یک اتفاق مهمی که دو هفته گذشته در مصوبه هیئت دولت رخ داد بحث ۱۵ درصد حقوق دولتی شرکت‌های بزرگ اقتصادی است که این مهم همان مسوولیت اجتماعی است که قرار است به جای واریز به حساب دولت به حساب استانداری‌ها واریز شود و استانداری‌ها بهان موضوع ورود پیدا کنند لذا حتماً اگر نهاد‌های دانشگاهی و جمع‌های نخبگانی در این برهه زمانی به مدل درست مسوولیت اجتماعی در اینباره نرسند این ۱۵ درصد حقوق حتما در استانداری‌ها خرج شده هزینه‌های عمرانی و جاری خواهد.

وی تصریح کرد: نقش نخبگان دانشگاهی و اساتید حوزه رسانه در لایه سیاستگذاری برای رسیدن مدل مسوولیت اجتماعی امروز کاملا مشخص است.

زاده قشمی گفت: اگر مجموعه‌های تخصصی روابط عمومی به این موضوع ورود نکنند حتماً مسوولیت اجتماعی حول محور‌های تصمیمات شخصی مسوولان اتفاق خواهد افتاد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در وزارت صمت در لایه‌های سیاستگذاری، برنامه ریزی و طراحی‌های استراتژی رسانه‌ای دست یاری به سوی همه دوستان در حوزه‌های دانشگاهی و رسانه‌ای دراز می‌کنیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده