تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۶۸۹۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

غول جدید مواد معدنی چین تأسیس شد!

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، دولت چین یک نهاد مرکزی برای کمک به فولادسازان داخلی در مذاکرات بر سر قیمت سنگ آهن استرالیا ایجاد خواهد کرد.

تیمی متشکل از شرکت‌های اصلی بخش فولاد و آلومینیوم چین

به گزارش می‌متالز، دولت چین رسماً یک غول جدید مواد معدنی را تأسیس کرده است که هدف آن دادن قدرت چانه‌زنی بیشتر به تولیدکنندگان فولاد چینی بر سر قیمت سنگ آهن صادراتی استرالیا است.

بر اساس گزارش‌ها، تیمی متشکل از شرکت‌های اصلی بخش فولاد و آلومینیوم چین، مدیریت این سازمان را بر عهده خواهد داشت. ایجاد این گروه به عنوان تلاشی برای به دست آوردن اهرم بلندمدت در مذاکرات قیمت با صادرکنندگان استرالیایی تلقی می‌شود.

این اقدام که اولین بار توسط صنعت فولاد در اوایل امسال مطرح شد، در حالی صورت می‌گیرد که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه پکن به زودی از ممنوعیت غیر رسمی صادرات زغال‌سنگ استرالیا که می‌تواند تجارت به ارزش تقریباً ۱۴ میلیارد دلار در سال را در اوج خود بازگشایی کند، عقب‌نشینی خواهد کرد.

ممنوعیت زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۰ با افزایش فشار پکن در یک مناقشه دیپلماتیک اعمال شد، اما اتکای شدید چین به استرالیا برای سنگ آهن عنصر اصلی در فولادسازی به این معنی بود که این صادرات بی‌تأثیر باقی ماند.

در سال گذشته با افزایش قیمت‌ها، تولیدکنندگان فولاد چینی بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار که یک رکورد بود به معدن‌کاران استرالیایی پرداخت کردند و سنگ آهن را به عنوان پر درآمدترین صادرات استرالیا با اختلاف زیادی تثبیت کردند.

قیمت‌ها از آن زمان کاهش یافته است، اما به نظر می‌رسد نگرانی‌های مشتریان که ممکن است دوباره افزایش یابند، باعث شکل‌گیری آن چیزی شده که برخی مفسران آن را کارتل جدید سنگ آهن چینی می‌نامند.

رسانه‌های دولتی چین این هفته از ثبت گروه منابع معدنی چین با تیم مدیریتی از بخش‌های فولاد و آلومینیوم این کشور خبر دادند.

در حالی که بدنه جدید اختیارات گسترده‌ای دارد، نقش آن در خرید سنگ آهن از خارج از کشور به نمایندگی از تولیدکنندگان فولاد چینی به عنوان تلاشی برای به دست آوردن اهرم بلندمدت در مذاکرات قیمت با صادرکنندگان استرالیایی تلقی می‌شود.

انتظارات مبنی بر اینکه شی جین پینگ، رهبر چین، ممنوعیت غیر رسمی واردات زغال‌سنگ استرالیا را لغو کند، با افزایش مشکلات اقتصادی این کشور در حال افزایش است.

مرکز تجاری چینی کایکسین گزارش داد که سازمان جدید به واردات مواد معدنی، همراه با فعالیت‌های اکتشافی، معدنی و سرمایه‌گذاری، به استثنای زغال‌سنگ می‌پردازد.

ریاست این شرکت برعهده رئیس فعلی غول فلزات دولتی Chinalco خواهد بود که بزرگترین سهامدار ریوتینتو یکی از سه شرکت بزرگ استرالیایی است.

یکی دیگر از رسانه‌های دولتی، گلوبال تایمز، بدنه جدید را به عنوان تغییر بازی برای صنعت فولاد در چین توصیف کرد و گفت که اندازه عظیم این صنعت با قدرت چانه‌زنی متناظر آن بر روی قیمت‌های جهانی مطابقت ندارد.

بدین ترتیب کارخانه‌های فولاد در سراسر چین خرید‌های خود را در سفارشات عمده به منظور تقاضای تخفیف‌های شدید در قرارداد‌ها ادغام می‌کنند که می‌تواند میلیارد‌ها دلار از صادرات و درآمد مالیاتی آینده استرالیا را کاهش دهد.

اریک هدبورگ، متخصص سنگ‌آهن در شرکت تحقیقاتی CRU، گفت که تلاش برای یکپارچه کردن تأمین سنگ آهن در چین بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود.

او به ABC گفت: «صنعت فولاد چین یک صنعت عظیم با تعداد زیادی شرکت فولادی است. این فقط یک شرکت یا چند شرکت نیستند که سنگ آهن را از استرالیا می‌خرند. این کشور‌ها متقابلاً به یکدیگر وابسته هستند، بنابراین من فکر نمی‌کنم تغییر قدرت برای مذاکرات تا این حد تغییر کند، حتی اگر آن‌ها چنین چیزی را با موفقیت اجرا کنند.

هدبورگ معتقد است روابط تجاری که مستقیماً بین شرکت‌های فولاد چین و صادرکنندگان استرالیایی در طول سال‌های متمادی شکل گرفته است، به راحتی قابل رد شدن نیست. استرالیا بخش بزرگی از عرضه را کنترل می‌کند و چین بخش بزرگی از تقاضا را کنترل می‌کند، بنابراین من فکر نمی‌کنم که اساس صنعت را تغییر دهد، اما می‌تواند نحوه انجام مذاکرات را تغییر دهد.»

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده