تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۶۹۲۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد

پتانسیل افزایش ۱۵ درصدی واحد‌های تولیدی در زنجان

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط موجود و بدون سرمایه‌گذاری، واحد‌های تولیدی استان زنجان توان افزایش ظرفیت اشتغال ۱۰ تا ۱۵ درصدی دارند.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری صبح امروز (۸ مردادماه) در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، با اشاره به رویکرد مجلس شورای اسلامی در قبال معافیت گمرکی ماشین‌آلات تولید خارج از کشور، عنوان کرد: بر اساس این طرح، همه درآمد گمرک کشور بر اساس مصوبه سازمان امور مالیاتی از واردات ماشین‌آلات، به خطوط تولید دانش‌بنیان و محصول مرتبط در داخل کشور تزریق می‌شود.

وی با اشاره به تاثیرات حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی ATS، اظهار کرد: در گذشته در ابتدای واردات ماشین‌آلات در مرحله گمرک، ارز ترجیحی متناسب با قیمت محصول مورد نظر اعمال و در مراحل بعد ۹ درصد ATS بر درآمد حاصل از واردات این دستگاه‌ها اعمال می‌شد، اما بر اساس این طرح تنها ۹ درصد اعلام شده بر اساس قیمت نهایی تمام شده دریافت می‌شود.

طاهری با اشاره به تاثیر مثبت این طرح در رونق حوزه دانش‌بنیان کشور، بیان کرد: تمام عواید حاصل از این طرح صرف رشد شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با محصول وارد شده در زنجیره تولید داخل کشور می‌شود. به عنوان مثال ۹ درصد حاصل از واردات ماشین‌آلات به کشور، به شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کننده محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی تزریق خواهد شد.

این مسوول با اشاره به حصول ۵ درصد مالیات گمرک دستگاه‌های مورد نظر، تصریح کرد: این طرح سبب شد که افرادی که معافیت گمرکی داشتند و برای واردات کالا سود بازرگانی پرداخت نمی‌کردند، موظف به پرداخت ۵ درصد حق تعریف شده باشند و این ۵ درصد در ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی ضرب شد و ماحصل این اتفاق قیمت تمام شده دستگاه برای تولیدکننده به میزان ۱/ ۵ درصد رسید و قیمت کالای مربوطه ۵ درصد افزایش یافت.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات مجلس شورای اسلامی برای کاهش ۵ درصد مذکور قیمت دستگاه‌های وارداتی، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبات اخیر مجلس، همه کالا‌هایی که شامل عوارض زیر ۱۰ درصد می‌شوند، این رقم به یک درصد تقلیل خواهد یافت و دولت به وسیله سود بازرگانی در صورت حمایت از ساخت داخلی انجام شود، توانایی ایجاد تعادل در واردات و بازار فروش را دارد.

گفتنی است، در این جلسه رئیس صنعت، معدت و تجارت استان زنجان گزارشی از روند پیشرفت واحد‌های تولیدی و صنعتی در حال ساخت و در دست اقدام در سطح استان شامل بخش‌های ریسندگی، تولیدات پارچه، مواد شوینده و رنگرزی را در استان اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده