تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۹
بازدید: ۲۶۵۸
کد خبر: ۲۷۰۰۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
«می متالز» گزارش می‌دهد:

حمایت سهامداران از «فولاد مبارکه اصفهان» با ارائه کارنامه درخشان

‌می‌متالز - افزایش سرمایه فولاد مبارکه و تقسیم سود ۱۷۰ تومانی آن حاکی از حمایت همه جانبه سهامداران از این مجموعه است تا توسعه پایدار در فولاد مبارکه محقق و بهره وری افزایش پیدا کند، در واقع فولاد مبارکه با ارائه کارنامه‌ای درخشان در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود نشان داد که می‌تواند اطمینان سهامداران را جلب کرده و یکه تاز صنعت فولاد کشور شود.

به گزارش می‌متالز، فولاد مبارکه امروز بازیگر نقش اول صنعت فولاد کشور است و سهم مهمی در صادرات غیرنفتی را از آن خود کرده است. در واقع این هلدینگ بزرگ فولادی کشور در تلاش است با اجرای طرح‌های توسعه، سهم خود در بازار داخلی که امروز ۴۳.۱۱ درصد است را به بیش از ۵۰ درصد برساند و تحقق این برنامه با توجه به چشم انداز پیش بینی شده برای این مجموعه قابل تحقق خواهد بود.

نگاهی به برنامه‌های پیشین فولاد مبارکه و برنامه‌های آتی آن نشان می‌دهد، سرمایه گذاری عظیمی از سوی این مجموعه ایجاد و بخشی هم در دست انجام است که می‌تواند بر ارزش سهام فولاد مبارکه نیز بیفزاید.

فولاد مبارکه با ایجاد شرکت‌هایی در زیر مجموعه خود در تلاش است از معدن تا تولید محصول نهایی را به بهترین شکل ممکن و با هزینه تمام شده کمتر محقق کرده تا در این بین بخشی از نگرانی‌ها درباره موضوعاتی همچون تامین مواد اولیه، برق، گاز و... رفع کرده و به سمت توسعه پایدار حرکت کند. همچنین حرکت به سمت تحقق انقلاب صنعتی چهارم نیز می‌تواند میزان بهره وری در این مجموعه را افزایش داده که در نهایت بر میزان سوددهی آن تاثیر مستقیم خواهد داشت.

البته در این بین هرچند فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت صادراتی، برای فعالان بازار سرمایه جذاب‌تر است، اما شرایط بورس کشور در یک سال اخیر بسیاری از سهامداران را از فعالیت در این حوزه پشیمان کرد و در مقابل کار مجموعه‌ها برای فروش سهام سخت‌تر شد. اما امروز تقسیم سود بی سابقه و افزایش سرمایه در فولاد مبارکه نشان می‌دهد، این مجموعه در بخش درون سازمانی و برون سازمان برنامه ریزی دقیقی داشته و توانسته حمایت سهامداران را افزایش دهد و این می‌تواند مهر تایید بر تحقق برنامه‌های آتی این مجموعه باشد.

اما فولاد مبارکه با چه برنامه ریزی توانست این افزایش درآمدزایی در سال ۱۴۰۰ را محقق کند. بدون شک اصلی‌ترین اقدام در این زمینه مدیریت درست و به کار گیری تیمی فنی و متخصص است که با هدایت مدیرعامل آن نقشه راه تدوین شده را اجرایی کرده اند.

حمایت سهامداران از «فولاد مبارکه اصفهان» با ارائه کارنامه درخشان

از سویی دیگر اجرای طرح‌های توسعه برای افزایش تولید با قیمت تمام شده کمتر از برنامه‌هایی بود که باید در راستای افزایش درآمد در دستور کار قرار می‌گرفت. شاید در این بین پیگیری اجرای طرح نورد گرم ۲ از مهمترین پروژه‌هایی باشد که نقش فولاد مبارکه در توسعه صنعتی کشور را افزایش داده و میزان درآمدزایی آن را هم بیشتر می‌کند.

اما فولاد مبارکه به موازات اجرای طرح‌های توسعه با پشتیابی و حمایت از پروژه ساخت داخل، تعامل خود با شرکت‌های دانش بنیان را افزایش داد و توانست در سال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیزات را بومی سازی کرده و صرفه جویی ارزی را محقق کند. این موضوع بر توان فنی فولاد مبارکه نیز افزود و امروز این شرکت می‌تواند تجربیات این بخش خود را با دیگر واحد‌های فولادسازی به اشتراک بگذارد. اما فولاد مبارکه برای ۳ سال پیش رو نیز ۱۸۶ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده است که بهره برداری از آن‌ها نقش مهمی در افزایش سهم آن در بازار داخلی و خارجی خواهد داشت. در کنار این موضوع نیز سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای ۵ پروژه بزرگ هم از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که تمامی این موارد دست در دست هم داد تا این شرکت در سال گذشته به عنوان شرکت برتر از نظر ارزش در بورس انتخاب شود.

از سویی دیگر مجموع بهای تمام شده سرمایه گذاری‌ها در سهام شرکت‌های بورسی در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۷۱ درصدی همراه شد. انتشار چنین اخباری بر اطمینان خاطر سهامداران اضافه می‌کند و باعث می‌شود حمایتی بیش از گذشته از فولاد مبارکه داشته باشند، زیرا تا به امروز این مجموعه که باید آن را از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه صنعت کشور دانست، نقش خود را به خوبی ایفا کند و با توسعه صنعتی افزایش اشتغالزایی و به دنبال آن توسعه فرهنگی و اجتماعی را به همراه داشته باشد. در واقع افزایش درآمد‌های این مجموعه باعث شده تا فولاد مبارکه در کنار توسعه صنعتی، در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی نیز عملکرد درخشانی از خود به جای بگذارد.

جالب است که در سال ۱۴۰۰ با توجه به بحران‌های انرژی و کمبود برق در تابستان، اما با بهبود تقاضای داخلی و همچنین افزایش قیمت‌های جهانی درآمد فولاد مبارکه با رشد ۸۸ درصدی همراه شد.

چنین اقداماتی باعث شد تا افزایش سرمایه که در دو سال گذشته فولاد مبارکه به دنبال اجرایی شدن آن بود، در مجمع اخیر این شرکت و با همراهی سهامداران محقق شود.

در واقع افزایش سرمایه ۸۰.۸۸ درصدی از محل سود انباشته و تقسیم حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی در مجمع فولاد مبارکه مصوب شد که می‌توان پیش بینی کرد طرح‌های توسعه این مجموعه با سرعت بیشتری اجرا و به بهره برداری می‌رسد. البته در این بین فولاد مبارکه تنها به سرمایه گذاری در طرح‌های مرتبط با صنعت فولاد بسنده نکرده و به سمت تامین زیرساخت‌ها نیز رفته تا بتواند با احداث نیروگاه‌های تولید برق برای تامین نیاز و جبران ضرر‌های احتمالی بخشی از دغدغه‌های خود را از میان بردارد. همچنین در این راستا سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی را هم در دستور کار دارد تا بتواند با تامین این نیاز‌ها به تولید پایدار دست پیدا کند.

برنامه‌های اجرا شده از سوی فولاد مبارکه و همچنین طرح‌های در دست اجرا حاکی از آن است که این مجموعه به دنبال توسعه پایدار است و حالا با حمایت سهامداران محقق می‌شود.

حمایت سهامداران از «فولاد مبارکه اصفهان» با ارائه کارنامه درخشان

حمایت سهامداران از «فولاد مبارکه اصفهان» با ارائه کارنامه درخشان

حمایت سهامداران از «فولاد مبارکه اصفهان» با ارائه کارنامه درخشان

حمایت سهامداران از «فولاد مبارکه اصفهان» با ارائه کارنامه درخشان

عناوین برگزیده