تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۶
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۷۰۰۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه پرچم دار اقتصاد غیر نفتی/ چشم انداز درخشان فولاد مبارکه برای سهامداران

‌می‌متالز - فولاد مبارکه توانست با برنامه ریزی دقیق و تدوین نقشه راه کارشناسی شده به یکی از تاثیرگذار‌ترین شرکت‌های بورسی تبدیل و تقسیم سود نقدی بی سابقه و افزایش سرمایه زیادی را محقق کند، اتفاقی که برای سهامداران آن نوید بخش روز‌های درخشانی است.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد کشور با هدف بهره برداری از ذخایر موجود و توسعه صادرات غیر نفتی، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم انداز ۱۴۰۴ را هدف گذاری کرد که در این راستا طرح‌های مختلفی در صنعت فولاد شکل گرفت.

اما شاید اهمیت این صنعت به سال‌ها قبل و دهه ۱۳۷۰ بازگردد، زمانی که فولاد مبارکه که در سال‌های جنگ تحمیلی کلنگ آن به زمین خورد، وارد مدار تولید شد.

واحدی که توانست مسیر پیش رو صنعت فولاد کشور را با تغییر و تحول جدی رو به رو کند و بتواند ایران را در میان ۱۰ کشور اول تولید کننده فولاد جهان قرار دهد.

بدون شک بخشی از توسعه صنعت فولاد در ۲ دهه اخیر به دلیل تلاش‌های فولاد مبارکه و توسعه واحد‌های زیرمجموعه آن است. درواقع فولاد مبارکه به عنوان مولود انقلاب اسلامی توانسته اهداف بسیاری را در مسیر ایجاد ارزش افزوده و ثروت آفرینی محقق کند.

این هلدینگ بزرگ فولادی که امروز پرچم دار صادرات غیر نفتی در بخش معدن و صنایع معدنی است، در سال‌های اخیر با انجام سرمایه گذاری‌های بسیار در حوزه فولاد و مرتبط با این صنعت توانسته خود را به تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان و استاندارد‌های موجود نزدیک کند.

درواقع فولاد مبارکه سعی بر آن داشته تا در تمامی حوزه‌ها به بهره وری دست یافته و توسعه پایدار را در این مجموعه محقق کند. اتفاقی که در نهایت به افزایش سوددهی این هلدینگ ختم می‌شود و اطمینان سهامداران را افزایش و حمایت آن‌ها را گسترده‌تر می‌کند.

در این بین فولاد مبارکه در مجمع اخیر خود توانست به تقسیم سود بی سابقه‌ای دست پیدا کند که تضمینی برای حرکت موفق آن در ادامه مسیری است که پیش رو دارد.

اما فولاد مبارکه چطور توانست در شرایطی که اطمینان به بورس در سطح پایینی قرارگرفته و در عمده موارد این تالار شیشه‌ای با قرمز پوش شدن اطمینان سهماداران را کاهش دهد، به چنین موفقیتی دست پیدا کند. بی تردید بخشی از این موفقیت مدیون مدیریت و برنامه ریزی‌های موجود است و بخشی دیگر را باید ناشی از تاثیرات بازار‌های جهانی و تغییرات نرخ ارز در ایران دانست.

در گام اول فولاد مبارکه تلاش کرد تا در تولیدات خود دست به رکوردشکنی بزند. اتفاقی که در واحد‌های زیرمجموعه آن هم به خوبی قابل مشاهده است و به نوعی به رقابتی جدید میان فولادی‌ها تبدیل شد تا بتوانند رکورد‌های درخشانی از خود ثبت کنند. در این بین نباید از ثبت ۲۷ رکورد به راحتی گذر کرد، زیرا بخشی از این رکورد‌ها در شرایطی به ثبت رسیده است که چالش انرژی به اصلی‌ترین دغدغه فولادی‌ها تبدیل و توانسته بود بخشی از فعالیت‌ها را مختل کند، اما وجود چنین توانایی باعث شد تا فولاد مبارکه سرمایه گذاری ۱۸۶ هزار میلیارد تومانی را برای سه سال پیش روی خود، در دستور کار قرار دهد تا براساس آن میزان تولید از نظر کمی و کیفی را افزایش دهد.

در همین راستا فولاد مبارکه توسعه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را در دو جهت، تحقق شعار سال که فرمان مقام معظم رهبری است و برای کاهش هزینه‌های تولید و حرکت به سوی توسعه دانش فنی بومی، در اولویت قرار داد که علاوه بر تامین نیاز‌های خود بر ایجاد اشتغال هم تاثیر مستقیم داشت.

در همین راستا بیش از ۱۰۰ هزار قطعه در سال‌های اخیر با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و فولاد مبارکه ساخته شد که نقش مهمی در کاهش ارز بری داشت و این موضوع توانست بخشی از ارز‌های صرفه جویی شده را راهی پروژه‌های توسعه‌ای کند که در نهایت به افزایش درآمد و میزان فروش مبارکه منتهی شود.

فولاد مبارکه با شناسایی توانایی‌های خود و همچنین تقویت این نقاط، سال گذشته ۵ پروژه بزرگ با سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی را شروع کرد که نوید بخش آینده‌ای درخشان برای این مجموعه و سهامداران آن خواهد بود.

برنامه ریزی‌های صورت گرفته باعث شد تا درآمد فولاد مبارکه از فروش داخلی در سال ۱۴۰۰ به ۱۴۷ هزار میلیارد تومان و ۳۲ هزار میلیارد تومان صادرات دست پیدا کند که در هر دو بخش یاد شده به ترتیت ۷۸ و ۶۶ درصد رشد را محقق کرده است.

از سویی دیگر با تولید بیش از ۹ میلیون و ۳۳۸ هزار تن فولاد خام توانسته بیش از ۴۳.۱۱ درصد از بازار فولادسازی کشور را در دست بگیرد که حالا با برنامه‌های پیش رو باید سهمی بیش از ۵۰ درصد را برای آن به ویژه در افق ۱۴۰۴ متصور بود.

با افزایش سهم فولاد مبارکه در بازار داخلی که بی تردید توسعه حضور در بازار‌های صادراتی را هم به همراه دارد، باید به افزایش درآمد هم امیدوار بود هرچند صنعت فولاد با چالش‌های بسیاری مواجه است. درست برای رفع چنین نگرانی‌هایی است که فولاد مبارکه سرمایه گذاری در حوزه طرح‌های زیرساختی را هم در دستور کار خود قرار داده و تلاش می‌کند تا بخشی از نیاز به برق و گاز را با سرمایه گذاری‌های جدید تامین کند، زیرا در سال‌های پیش رو پروژه‌های جدیدی از جمله نوردگرم ۲ به مدار تولید وارد می‌شود که نیازمند انرژی بوده و در صورت مشکل در این بخش، این طرح‌ها که نقش مهمی در تامین نیاز کشور ایفا می‌کنند از توجیه اقتصادی خارج می‌شوند.

درواقع این مجموعه احداث نیروگاه برای کاهش ضرر‌های احتمالی را در دستور کار قرار داده است و به نوعی در زمینه تامین زیرساخت‌ها به سمت خودکفایی در حرکت است.

اما این اقدامات توانست بهای سرمایه گذاری در این شرکت را در پایان ۱۴۰۰ با رشد ۷۱ درصدی همراه کند که رشد بهای پرتفوی سرمایه گذاری فولاد مبارکه ناشی از افزایش میزان مشارکت آن در سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر است. این اتفاق توانست ارزش بازار این مجموعه را نسبت به سال قبل به میزان ۹ درصد افزایش دهد و فولاد مبارکه را پیشتاز سودآوری شرکت‌های بورسی کند. اقدامی که در نهایت منجر به تقسیم سود بی سابقه برای سهامداران شد و مهر تاییدی بر تلاش‌های مبارکه زد.

بخشی از این تقسیم سود را هم باید ناشی از رشد ۵۸ درصدی حاشیه سودآوری خالص این مجموعه دانست که توانست وعده افزایش سهام فولاد مبارکه در بورس را هم محقق کند. تمامی موارد یاد شده در کنار اقدامات دیگر باعث شده تا افزایش سرمایه ۸۰.۸۸ درصدی از محل سود انباشته و تقسیم حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سود نقدی، در مجمع فولاد مبارکه محقق شود.

این موارد منجر به تحقق سایر اهداف فولاد مبارکه خواهد شد که در نهایت می‌توان پیش بینی کرد با اجرای طرح‌های توسعه، این مجموعه در میان برترین‌های صادرات غیر نفتی بوده و علاوه بر ارزآوری برای کشور، اشتغالزایی نیز به همراه دارد و می‌تواند جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان فولاد جهان را ارتقا دهد و این امر تا به امروز با تلاش‌های شبانه روزی تیم فولاد مبارکه و حمایت سهامداران آن محقق شده است.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده