تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۷۰۰۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

شیرین شدن کام سهامداران عدالت با تقسیم سود ۵۰ هزار میلیاردی فولاد مبارکه

‌می‌متالز - فعال اقتصادی گفت: امسال تقسیم سود خیره‌کننده‌ای در مجمع داشتیم که ۵۰ هزار میلیارد تومان سود تقسیم شد که عدد بسیار قابل توجهی است؛ به عبارت دیگر از یک شرکت تولیدی در اقتصاد ایران، حدود ۲ میلیارد دلار سود توزیع شده که این به بازتوزیع ثروت در بین اقشار کم‌درآمد کمک زیادی می‌کند.

به گزارش می‌متالز، مصطفی مصری‌پور فعال اقتصادی و پژوهشگر بازار سرمایه پیرامون اظهار داشت: این مجمع از این جهت برای فعالان بازار سرمایه و حوزه سرمایه‌گذاری بسیار مؤثر است که فولاد مبارکه جزو پیشران‌های صنعت کشور محسوب می‌شود و یک درصد از GDP کشور و ۵ درصد از GDP کل صنعت به این هولدینگ بزرگ اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس، مشخص شدن نوع تقسیم سود فولاد و در کل صورت‌های مالی فولاد مبارکه برای سهامدران عمده این شرکت بسیار حائز اهمیت است؛ بزرگترین سهامدار عمده شرکت فولاد مبارکه، سهام عدالت محسوب می‌شود، ایمیدرو به عنوان بازوی صنعتی و معدنی دولت، هم یکی دیگر از این سهامداران عمده است و بعد از آن تأمین اجتماعی در رده سوم قرار دارد که وقتی سود فولاد مبارکه تقسیم می‌شود به پرداخت مستمری بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی اختصاص می‌یابد که با احتساب خانواده‌های آن‌ها بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

مصری‌پور با بیان اینکه از سال ۸۶ که فرایند خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ با دستور مقام معظم رهبری شروع شد، فولاد مبارکه از اولین شرکت‌های دولتی بود که در بازار سرمایه حضور پیدا کرد، افزود: سیاست تقسیم سود این شرکت همیشه در نزدیک حداقل قانونی خودش یعنی ۱۰ درصد از سود قابل تقسیم است که در فولاد مبارکه اصولا این عدد بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است.

این فعال اقتصادی و پژوهشگر بازار سرمایه تصریح کرد: توجیه این عدم تقسیم هم سیاست‌های توسعه‌ای شرکت بود که طی ۱۰ سال اخیر روند خیره‌کننده‌ای داشته است.

وی با اشاره به مجمع امسال هم بیان کرد: طرح نورد ۲ به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های توسعه شرکت در این مجمع عنوان شد، در کنار آن طرح‌های توسعه دیگری هم مثل تصفیه پساب شهر‌های اطراف، حضور در شرکت‌های استراتژیک زیرمجموعه فولاد مثل معادن، فلزات، معدن گل‌گهر، معدن چادرملو و هلدینگ توکا فولاد به عنوان بزرگترین مرکز سرویس فولادی کشور مورد توجه قرار گرفت.

مصری پور با بیان اینکه در فولاد مبارکه، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و وزارت رفاه ذی‌نفعان اصلی هستند، خبر داد: در مجمع امسال بین این ۳ سهامدار عمده یک هماهنگی خوبی صورت گرفت تا کام سهامداران فولاد مثل سهامداران سهام عدالت، سهامداران بازنشسته تأمین اجتماعی، بازنشستگان فولادی و به طور کلی اقشار ضعیف، شیرین شود.

این فعال اقتصادی و پژوهشگر بازار سرمایه در تشریح این موضوع گفت: امسال تقسیم سود خیره‌کننده‌ای در مجمع داشتیم که ۵۰ هزار میلیارد تومان سود تقسیم شد که عدد بسیار قابل توجهی است؛ به عبارت دیگر از یک شرکت تولیدی در اقتصاد ایران، حدود ۲ میلیارد دلار سود توزیع شده که این به بازتوزیع ثروت در بین اقشار کم‌درآمد کمک زیادی می‌کند.

وی با مقایسه این میزان تقسیم سود با ارقام دولت بیان کرد: فولاد مبارکه به تنهایی می‌تواند یک بسته حمایتی برای اقشاری باشد که به صورت هدفمند نیازمند حمایت دولت هستند و این حمایت با سازوکار بازار سرمایه رخ داد.

مصری‌پور تصریح کرد: یکی از محسناتی که برای بازار سرمایه گفته می‌شود همین است؛ یعنی اگر نقدینگی تولید و سود حاصل از تولید را در بین اقشار کم‌درآمد بازتوزیع شود، می‌تواند بحران صندوق‌های بازنشستگی را با همین سازوکار کنترل کند که یک فرایند کاملا شفاف، عاری از فساد و کارایی است.

این فعال اقتصادی و پژوهشگر بازار سرمایه با اشاره به سخنان مدیرعامل فولاد در مجمع این شرکت عنوان کرد: مدیرعامل فولاد با اشاره به حضور این شرکت در گروه پیشرانان ایران، این شرکت را با تولیدکنندگان بزرگ دنیا مثل تویوتا ژاپن مقایسه کرد؛ چرا این امر قابل دسترس است؟ چون دولت به خاطر مواجه هرساله با کسری بودجه و افزایش سالیانه آن، خیلی توانی برای سرمایه‌گذاری در بالادست اقتصاد و صنعت مثل زیرساخت‌هایی مثل آب و برق و گاز ندارد و این کاملا واضح است.

وی اضافه کرد: اگر ما به صحبت‌های مقامات مسوول در وزارت نفت و نیرو هم مراجعه کنیم این به صورت کاملا واضح است که دست دولت حتی برای حفظ وضع موجود هم کاملا تنگ است؛ اینجاست که هولدینگ‌های بزرگی مثل فولاد مبارکه می‌توانند وارد شوند و هم ماده اولیه و نهاده‌های مورد نیاز خودشان را تأمین کنند و هم قسمتی از این افزایش سرمایه‌ای که تحقق می‌یابد را صرف احیای زیرساخت‌ها برای کل کشور کنند.

مصری پور یادآور شد: در دولت قبل این مشکل وجود داشت که بازسازی نیروگاه‌ها به خوبی صورت نمی‌گرفت و سرمایه‌گذاری خاصی هم در حوزه نیروگاهی کشور اتفاق نیفتاد، گاز هم به شدت مشکل پیدا کرد و باوجود اینکه ما جزو غول‌های تولیدکننده گاز هستیم به دلیل عدم سرمایه‌گذاری درست در شبکه توزیع و احیای منابع گازی، می‌دیدیم که در فصل سرما دچار مشکل گاز و در فصل گرما هم دچار مشکل برق می‌شدیم.

کارشناس اقتصادی توضیح داد: سرمایه‌گذاری که فولاد مبارکه به اضافه سایر هولدینگ‌ها در گروه پیشرانان می‌خواهد انجام دهد می‌تواند به خوبی این زیرساخت‌ها را توسعه دهد؛ در این رابطه نمونه خارجی هم داریم مثل میتسوبیشی و تویوتا در ژاپن، زیمنس در آلمان؛ دولت اقدام خوبی کرده که این شرکت‌ها را وارد این فرایند کرده است.

وی اذعان کرد: اگر قرار است سودی هم از این اقدامات جذب شود، چه بهتر که جذب فولاد مبارکه شود؛ اگر قرار است در کشور ما توسعه زیرساخت‌های گازی را شاهد باشیم، چه بهتر که فولاد مبارکه طرف قرار داد باشند که نفعشان به اقشار کم‌درآمد می‌رسد؛ نه پیمانکار‌های خارجی که در خوش خوشان برجام آمدند و مبالغی را گرفتند و کار را آغاز نکرده، رها کردند و به بهانه تحریم، دست ما را خالی گذاشتند که الان دچار چنین مشکلاتی باشیم.

مصری‌پور در جمع‌بندی سخنان خود گفت: در مجموع به نظرم امسال مجمع فولاد مبارکه متفاوت از سال‌های گذشته حداقل ۳ -۴ سال اخیر برگزار شد، هم تقسیم سود خوبی شکل گرفت و هم حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان سود انباشته برای شرکت ماند که می‌تواند این انباشته را با استفاده از همین افزایش سرمایه ۸۰ درصدی که مصوب کردند، در دل شرکت ببرند و از طریق آن در پروژه‌های بزرگ کشور سرمایه‌گذاری کنند که هم به طور غیر مستقیم برای کل کشور و هم به طور مستقیم برای اقشار کم‌درآمد قابل لمس خواهد بود.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد مبارکه برای سال منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰، به صورت حضوری و آنلاین با حضور ۷۴.۷ درصد از سهام‌داران برگزار و با اکثریت آرای سهام‌داران، صورت‌های مالی این شرکت، به‌عنوان دومین شرکت بورسی کشور از نظر ارزش بازار تصویب شد و تخصیص ۱۷۰ تومان سود به ازای هر سهم شرکت فولاد مبارکه مورد موافقت مجمع عمومی عادی سالیانه قرار گرفت.

همچنین طی مجمع عمومی فوق‌العاده، سرمایه شرکت از مبلغ ۲۹۳۰۰ به ۵۳ هزار میلیارد تومان (معادل ۸۰.۸۸ درصد) از محل سود انباشته افزایش یافت؛ این افزایش سرمایه به‌منظور احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی، خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر صورت گرفته است؛ همچنین اصلاحات پیشنهادی سازمان بورس در اساسنامه شرکت اعمال شد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده