تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۴
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۷۰۴۴۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

طرح مطالبات سازندگان لاستیک در جلسه میز صنعت سازمان بورس

طرح مطالبات سازندگان لاستیک در جلسه میز صنعت سازمان بورس
‌می‌متالز - در میز بررسی وضعیت صنعت لاستیک در سازمان بورس، فعالان این حوزه ضمن تأکید بر ضرورت صدور مجوز صادرات لاستیک، بیان کردند: قیمت‌گذاری دستوری لاستیک برداشته شود، زیرا موجب شده است حاشیه سود این صنعت ۲۷ درصد کاهش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، امروز هشتمین جلسه میز صنعت در سازمان بورس با هدف بررسی مسائل و مشکلات صنعت لاستیک به عنوان سومین صنعت بزرگ بورسی برگزار شد.

در این نشست محسن خدابخش، نایب رئیس هیأت مدیره سازمان بورس یکی از وظایف این سازمان را حمایت از سهامداران خرد عنوان کرد و گفت: امیدواریم روند صنعت لاستیک‌سازی از صنایع مهم بورسی رو به رشد قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، رئیس انجمن صنایع پلاستیکی و لاستیکی ایران گفت: تولید تایر در ایران تا قبل از سال ۱۴۰۰ با ۲۰ درصد رشد همراه بود که این روند در سال گذشته برعکس شد، به خاطر اینکه صنعت تایر مشمول قیمت‌گذاری دستوری قرار گرفت و در حالی که قیمت همه نهاده‌های تولید و مواد اولیه این صنعت به صورت آزاد و شناور از داخل و خارج تأمین می‌شود، اما سال گذشته یکباره اعلام شد تایر جزو کالا‌های اساسی قرار گرفته و مشمول قیمت‌گذاری در ستاد تنظیم بازار شده است و از مهر سال گذشته اعلام شد تا پایان سال، اجازه افزایش قیمت در صنعت لاستیک داده نخواهد شد.

به گفته حمیدرضا عبدالمالکی، قیمت‌گذاری دستوری در صنعت تایرسازی موجب شد حاشیه سود این صنعت ۲۷ درصد کاهش پیدا کند، در حالی که زنجیره تأمین مواد اولیه این صنعت شناور و با قیمت آزاد انجام می‌شود و ۴۰ درصد مواد اولیه آن به صورت وارداتی است که به قیمت نفت و دلار بستگی دارد، بقیه مواد اولیه هم از طریق بورس کالا و به صورت شناور تأمین می‌شود، اما قیمت محصول نهایی یعنی لاستیک براساس قیمت‌گذاری دستوری تعیین می‌شود.

رئیس انجمن صنایع لاستیک اضا‌فه کرد: این انجمن امسال درخواست افزایش ۷۰ درصدی قیمت لاستیک را داده است، چون مواد اولیه این صنعت ۷۷ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. اما این درخواست در سازمان حمایت با ۵۷ درصد موافقت شد و بعد از آن با مصلحت‌اندیشی در مورد بازار ۳۰ درصد اجازه افزایش قیمت لاستیک داده شد. در حالی که اگر قرار است روند کارشناسی باشد، ما عدد کارشناسی داده‌ایم.

عبدالمالکی همچنین گفت: با قیمت‌گذاری دستوری، هم سهامدار عمده و هم سهامدار خرد ناراضی است و تولید برای ما مقرون به صرفه نیست.

در ادامه این نشست مدیرعامل یزدتایر هم گفت: منافع سهامداران با قیمت‌گذاری دستوری به خطر افتاده و آن‌ها گلایه دارند که چرا سرمایه‌هایشان در بورس هر روز کوچک‌تر می‌شود.

‌صنایع‌فرد گفت: شرکت در صورتی سودآور می‌شود که بتواند تداوم فعالیت‌های خود را تضمین کند و امروز صنعت لاستیک‌سازی دچار ریسک شده است و ما یک زمانی با تولید بیشتر، هزینه‌ها را سرشکن می‌کردیم، امروز حتی با تولید بیشتر هم نمی‌توانیم جلوی زیان خود را بگیریم، در نتیجه تداوم تولید با مشکل همراه شده است.

این فعال صنعت تایر گفت: وقتی صورت‌های مالی شرکت را در کدال اعلام می‌کنیم و برای شرکت زیان اعلام می‌کنیم، بانک‌ها تمایلی به تأمین مالی برای ما ندارند.

صنایع‌فرد گفت: قیمت مواد اولیه از جمله کائوچوی طبیعی که کلا وارداتی است از آذر ۹۹ تاکنون ۶۱ درصد افزایش یافته است. هزینه‌های سربار هم ۹۰ درصد افزایش یافته است، اما قیمت محصول ما که تایر است نسبت به آذر ۹۹ فقط با ۶ درصد افزایش همراه شده است و ما به این روند معترض هستیم.

این فعال صنعت تایرسازی همچنین گفت: دولت همچنین از صادرات لاستیک جلوگیری می‌کند. از یک‌طرف قیمت‌گذاری دستوری موجب شده است که منافع هیچ‌کس تأمین نشود، در حالی که قیمت مواد اولیه ما شناور و آزاد است. از طرف دیگر، اجازه صادرات نمی‌دهند و ما خواهان این هستیم محصولات ما در بورس کالا ارائه شود.

در ادامه جلسه مدیرعامل لاستیک بارز اظهار داشت: صنعت تایرسازی اوضاع خوبی ندارد و ما در سفر رئیس‌جمهور به کرمان هم به وی و هم به وزیر صنعت اعلام کردیم و از بورس کالا هم گلایه داریم که چرا وقتی محصول ما در بورس عرضه می‌شود مورد حمایت بورس کالا قرار نمی‌گیریم.

امیر ابراهیمی نیز در این نشست با ارائه چشم‌اندازی از وضعیت جهانی صنعت لاستیک گفت: مصرف لاستیک در دنیا ۲.۱ میلیارد حلقه است که تا پنج سال آینده به ۲.۸ میلیارد می‌رسد. بزرگترین صادرکنندگان لاستیک جهان شامل چین، تایلند و آلمان با صادرات ۶.۷، ۶ و ۵ میلیارد دلار هستند و بزرگترین واردکنندگان آمریکا، آلمان و فرانسه هستند. ایران در رتبه ۶۷ جهانی قرار دارد و ارزش بازار جهانی صنعت لاستیک ۱۴۱ میلیارد دلار در سال است.

به گفته ابراهیمی، تولید خودرو در کشور ما از ۸۳۲ هزار دستگاه در سال ۹۹ به ۹۶۳ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ رسید. در سال ۹۸ بیشترین میزان واردات لاستیک به کشور را داشتیم. صنعت لاستیک با گردش مالی ۱۶.۲ هزار میلیارد تومان ۲۸ مین صنعت بورسی کشور است.

وی همچنین ادامه داد: ۸۰ درصد مواد اولیه تولید لاستیک شامل کائوچوی طبیعی و مصنوعی و دوده صنعتی است که بیشترین میزان وابستگی را به کائوچوی طبیعی داریم و نوسان قیمت‌های جهانی و قیمت نفت و دلار در آن اثر دارد. همچنین از مشکلات صنعت لاستیک افزایش قیمت حامل‌های انرژی و قطع برق در تابستان است. هزینه تولید ۶۲ درصد افزایش یافته است.

ابراهیمی این را هم گفت: تولید هر کیلو لاستیک یک دلار ارزبری دارد، اما واردات آن ۳.۵ دلار ارزبری دارد و باید از تولید داخل حمایت شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده