تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۸۰۳۱۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
شایعه کاهش عرضه، قیمت لاستیک سواری را تا ۲۳درصد بالا برد

توزیع قطره چکانی تایر با هدف دریافت مجوز افزایش قیمت؟

‌می‌متالز - گفته می‌شود توزیع قطره‌چکانی تایر‌های رادیال سواری توسط برخی تولیدکنندگان داخلی افزایش ۱۰تا ۲۳درصدی قیمت‌ها را طی دو ماه اخیر درپی داشت.

به گزارش می‌متالز، فعالان بازار معتقدند: اذعان شرکت‌های تایرساز به زیان‌ده بودن فعالیت‌های تولیدی به‌ویژه در بخش رادیال سواری ازیک‌سو و مخالفت دولتی‌ها با اعطای مجوز افزایش رسمی قیمت‌ها ازسوی‌دیگر باعث شده است بخشی از تولیدکنندگان از ترفند توزیع قطره‌چکانی کالا در بازار با هدف بالابردن قیمت‌ها بهره ببرند.

دو نرخی شدن قیمت تایر بین نرخ‌های مصوب و آنچه در بازار خرید و فروش می‌شود، تقریبا از سه هفته قبل مشهود است تا جایی‌که قیمت هر جفت تایر پرایدی که توسط دولت نزدیک به یک‌میلیون و ۶۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده است این روز‌ها بیش‌از یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان از سوی عمده‌فروشان و خرده‌فروشان بازار اعلام می‌شود.

تحلیل فعالان بازار بر این است که عده‌ای می‌خواهند این قیمت‌ها را در آینده‌ای نزدیک به یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان برسانند. اتفاقی که شاید علت اصلی آن در کاهش عرضه محصولات رادیال سواری در سبد‌های فروش برخی تایرسازان به عاملان فروش باشد.

اگرچه مسوولان انجمن صنفی صنعت تایر ایران مدتی است در رفت‌وآمد بین وزارت صمت و دفتر معاون اول رئیس جمهور به سر می‌برند تا شاید بتوانند مدیران ارشد دولتی را نسبت‌به افزایش رسمی قیمت متقاعد کنند، اما تا اینجای کار، دولتی‌ها با بالارفتن رسمی قیمت‌ها موافقت نکرده‌اند؛ عدم توافقی که باعث شده است برخی شرکت‌ها تمایل د اشته باشند تا با کاهش عرضه تایر‌های پرتقاضا به بازار قیمت را به صورت کاذب افزایش دهند تا شاید مسوولان دولتی بالاخره مجاب به امضای مصوبه بالارفتن قیمت تایر شوند.

این درحالی است که بر اساس صورت‌های مالی شرکت‌های تایرساز بیشترین زیان تایرسازان از محل تولید تایر‌های رادیال باری اتوبوسی است که باید در اولویت اصلاح قیمتی یا پرداخت یارانه ازسوی دولت قرار بگیرد.

بر اساس بررسی‌های از بازار تایر، بعضی شرکت‌های تایرساز، سبد‌های فروش خود را از نظر تعدادی به شدت کوچک کرده‌اند و برخی دیگر نیز رادیال سواری را به‌عنوان بخش کوچکی از سبد در کنار تایر‌های کشاورزی و وانتی می‌فروشند. با یک بررسی کوتاه آماری می‌توان دریافت که تایر پرایدی از شهریور تا آبان‌ماه امسال ۲۱درصد و تایر ۱۸۵/۶۵ R ۱۴ نیز ۲۳درصد گران شده است.

همین روند باعث می‌شود برخی فعالان بازار تایر در خریدوفروش تایر، قیمت‌های بالاتری از نرخ مصوب اعلام کنند، آن‌هم در شرایطی که اغلب آن‌ها تا چند ماه پیش از اشباع بازار گلایه داشتند و بر این باور بودند که بالا رفتن رسمی قیمت تایر بی‌فایده است، چون بازار کشش لازم برای خرید را ندارد. حال باید دید آیا دولت برای حمایت از این صنعت اقدام به درنظر گرفتن مشوق‌های تولیدی و برخی معافیت‌ها خواهد کرد یا با فرمان بازار حرکت می‌کند و بالاخره قیمت تایر را به صورت رسمی بالا خواهد برد.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده