تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۷۰۵۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۴۹۵ پرونده قاچاق در تیرماه قضایی شد

‌می‌متالز - مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: «طی بیش از سه‌هزار گشت بازرسی قاچاق صورت‌گرفته با متخلفان برخورد شد و پس از تشکیل پرونده، ۴۹۵مورد به مراجع قضایی معرفی شدند.»

به گزارش می‌متالز، علیرضا رستمی در خصوص اقدامات صورت‌گرفته برای مبارزه با قاچاق کالا در راستای حمایت از تولید اظهار کرد: طی تیرماه سال‌جاری ۳هزار و ۶۶۹مورد بازرسی برای مقابله با عرضه، نگهداری و فروش کالای قاچاق در سراسر کشور انجام شده است. او گفت: «در نتیجه این بازرسی‌ها، ۴۹۵پرونده به ارزش بیش از ۱۸۸۰میلیارد ریال تشکیل شده است.» مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت با اشاره به اینکه همه پرونده‌های تخلف در این حوزه برای تعیین‌تکلیف به مراجع قضایی ارسال شده‌اند، با صراحت گفت: «بیشتر گشت‌های مشترک قاچاق کالا، در حوزه کالا‌های مصرفی شهروندان بوده و در این خصوص اقدامات لازم انجام شده است.» به گفته رستمی، بیشترین کالای قاچاق کشف‌شده، مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی، سوخت، انواع روغن و حامل‌های انرژی، کاغذ یا مقوا و انواع وسایل نقلیه و لوازم یدکی و مصرفی بوده است.

۷میلیارد دلار قاچاق مربوط به اولویت‌های نخست کالایی

در عین حال، معاون صنایع عمومی وزارت صمت ضمن تشریح طرح مبارزه با قاچاق کالا و طرح شناسه دار کردن کالاها، میزان قاچاق کالا در چند گروه کالایی را که در اولویت رسیدگی قرار گرفته اند (قطعات یدکی خودرو و لوازم‌خانگی) ۷میلیارد دلار و رقم کلی قاچاق را ۱۲میلیارد دلار اعلام کرد. به گزارش «ایسنا»، موضوع قاچاق کالا و مقابله با از آن دست موضوعاتی است که همیشه مورد تاکید مسوولان و نهاد‌های نظارتی بوده و هست. از ابتدای سال‌جاری نیز مقابله با قاچاق کالا‌ها با شدت و جدیت بیشتری با برنامه ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌شود. لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص مبارزه با قاچاق کالا هستند. با توجه به اینکه عرضه کالا‌های قاچاق و تقلبی از مشکلات اصلی در حوزه توزیع اقلام کالایی در کشور است و از سوی دیگر از موانع اصلی مشکلات اقتصادی همچون تولید و اشتغال است، تمامی اقدامات در نظر گرفته‌شده در قالب این طرح به‌صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش خواهد شد و به صورت مرحله به مرحله و با متناسب سازی اقتضایی طرح پیش خواهد رفت. در گام نخست اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالا‌های قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم‌یدکی خودرو از ۱۵فروردین‌ماه در سراسر کشور عملیاتی شد. پس از آن عرضه قطعات یدکی خودرو به بازار از ۲۱خردادماه به داشتن کد رهگیری مشروط شد و از این تاریخ به بعد واحد‌های صنفی از خرید اقلام بدون شناسه منع شدند. در نهایت نیز عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو از ۱۵مرداد ممنوع و ثبت «کد نقش» فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت الزامی شده است. در وهله اول به صورت آزمایشی طرح شناسنه دار کردن کمک فنر و باتری خودرو، اجرا شد و برخی دیگر از اقلام لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز از ۱۵مرداد ۱۴۰۱ حق توزیع بدون شناسه کالا را ندارند و فعالان تولیدی، وارد‌کننده و توزیع‌کننده باید با ثبت کد نقش خود در سامانه جامع تجارت، ادامه فعالیت دهند؛ در غیر‌این صورت فعالیت آن‌ها غیر‌قانونی خواهد بود و از سوی بازرسان با متخلفان برخورد می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده