تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۷۱۶۸۶
سرویس خبر : انرژی

شکایت ۳میلیارددلاری روسیه از فنلاند به‌دلیل نقض قرارداد هسته‌ای

‌می‌متالز - خبرگزاری اینترفکس به‌نقل از نمایندگان غول انرژی روسیه یعنی روس‌اتم، گزارش داد که این شرکت دولتی ۶ شکایت به‌مبلغ ۳میلیارد دلار علیه شرکت فنلاندی فنوویما به‌دلیل فسخ قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای در شبه‌جزیره هانیکیوی تنظیم کرده است.

به گزارش می‌متالز، خبرگزاری اینترفکس روز سه‌شنبه به‌نقل از نمایندگان غول انرژی روسیه یعنی روس‌اتم، گزارش داد که این شرکت دولتی ۶ شکایت به‌مبلغ ۳ میلیارد دلار علیه شرکت فنوویمای فنلاند به‌دلیل فسخ قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای در شبه‌جزیره هانیکیوی تنظیم کرده است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که یواخیم اسپچت، مدیرعامل فنوویما Fennovoima در روز دوشنبه به یک نشریه محلی گفت که شرکت وی روند شکایت علیه روس‌اتم را آغاز کرده است.

این شرکت فنلاندی به‌دلیل تأخیر در ساخت، خواستار بازگرداندن بودجه اختصاص‌یافته برای پروژه نیروگاه هسته‌ای است که فنوویما شرکت روسی را مقصر آن می‌داند.

اسپچت تأکید کرد که طرف فنلاندی ۲ میلیارد یورو (تقریباً ۲ میلیارد دلار) غرامت از روس اتم می‌خواهد که ۸۰۰ میلیون یوروی آن پولی است که توسط شرکت فنوویما به شرکت پروژه رائوس RAOS Project (شرکت تابعه روس اتم در فنلاند) به‌عنوان پیش‌پرداخت داده شده است.

نمایندگان روس اتم به اینترفاکس گفتند: اطلاعات مندرج در مصاحبه اسپچت مبنی بر اینکه روس اتم هنوز مراحل قانونی را آغاز نکرده است، صحت ندارد. روس اتم قبلاً شش شکایت در مجموع به‌مبلغ ۳ میلیارد دلار تنظیم کرده است.

بر اساس اظهارات قبلی الکسی لیخاچف، مدیرکل روس اتم، شرکت فنوویما هیچ دلیلی برای لغو قرارداد نداشت و روس اتم آماده درخواست برای داوری بین‌المللی برای بازپرداخت وجوهی است که تاکنون برای این پروژه هزینه کرده است.

به‌گفته اسپچت، روس اتم اوایل سال ۲۰۲۲ به شرکت فنوویما که ۳۴ درصد از سهام آن را در اختیار دارد، در مورد تأخیر‌های احتمالی در این پروژه هشدار داد و تأکید کرد که خطر به تعویق انداختن این پروژه تا چند سال آینده وجود دارد.

در اوایل ماه مه، طرف فنلاندی به‌طور یکجانبه قرارداد با روس اتم را فسخ کرد و بعداً درخواست مجوز ساخت‌وساز خود را پس گرفت.

فنوویما گفت که این پروژه که در سال ۲۰۱۳ بر سر آن توافق شد، چندین سال به تعویق افتاد و عملیات نظامی روسیه در اوکراین اجرای موفقیت‌آمیز آن را تقریباً غیرممکن کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده